Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1177469
Tjena!
Har en 740 89 med en b230f under huven, nämligen har den börjat hacka och bluddra varje gång det regnar ute, misstänkte att den gick på tre cylindrar men det gjorde den inte. Om jag lossar kontakten till lmm:n så får han bättre tomgång men går knappt att gasa. Om jag sätter tillbaka kontakten så går tomgångsvarven ner väldigt mycket. Jag bytte till sportluftfilter ett tag och då försvann bluddrandet, men var tvungen att byta tillbaka till originalt filter inför besiktningen. Efter någon månad kom problemet igen... Vad kan det vara fel på?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1177515
Belastningen på tändkablar, fördelarlock och tändstift ökar mångdubbelt när det är fuktigt i luften så är inte dessa förbrukningsartiklar bytta på ett tag så är det nog dax. Insprutningssystemet LH2.4 (som du har i din bil) har en inbyggd funktion som gör att det går att köra vidare även om "vitala delar" är ur funktion, det kallas för " Limp Home Mode". När du kopplar loss LMM så "sätter" du styrboxen i detta läge. Det finns även en inbyggd funktion för att kunna "läsa" felkoder,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... Iy758s_tog
När du "ryckte ut" kabeln till LMM så genererade det en felkod och motorstyrningslampan tänds för att tala om för dig att det finns en felkod i systemet. Systemet är kvar i detta "nödläge" ända tills du nollar felkoden/felkoderna och då går motorn i ett förprogrammerat läge och styrboxen "stänger av sig" från viss yttre informatio. Motorn går inte med 100% effekt. Om motorn gå bättre på tomgång utan LMM är det ju för att den är bortkopplad + Lambdasond, tempgivaren till motorstyrningen m.m och det är något fel i systemet. Montera så att det är som det ska som vara "original" och radera felkoderna, kör en runda (någon mil) och kolla felkoderna. Det kan bli felkoder utan att lampan lyser. Blir det 1-1-1 i båda hålen (bara hål 2 och 6 änvänder på -89 års modell) är det Ok med det elektroniska, och du får söka fel på det jag skrev i början och på bränslesidan, båda pumparna fungerar Ok?, BTR fungera Ok? Spridarna har ordentlig kontakt på elsidan? Kolla jordaslutningarna på insuget vid skruvarna som håller bränsle railsen m.m, m.m
av NilsO
#1177579
Det brukar vara högspänningsdelen av tändsystemet som krånglar om motorn går dåligt vid regn. Egentligen är det "vattentätt" – det finns packning i fördelaren, och gummihättorna på tändkablarna ska hålla fukten ute. Normalt påverkas motorgången inte t ex av motortvätt. Men när de är gamla är det inte alltid så tätt längre, och dessutom kan själva tändkablarna vara nötta och ha småsprickor.

Dessutom kan det ibland rinna ner vatten i motorrummet, längs diverse ledningar etc, om tätningarna till motorhuven och däromkring är dåliga.

Båda problemen i kombination med varandra är särskilt dåligt :wink:
av sicnarf
#1177624
Kolla gummilisten vid gångjärnen inne i motorrummet. Kan vara sprucken och trasig så det rinner ner vatten där in i motorrummet och in i tändsystemet. Jag tätade med underredsmassa och mina problem försvann vid fuktigt väder. Den listen ska leda bort vattnet, men är den sprucken så rinner vattnet in i motorrummet istället.
#1177706
Glömde även tillägga att när bilen började bluddra senaste gången märkte jag att det luktade bränt och det började ryka från säkringarna, när jag lyfte locket till säkringarna så var säkring 1 helt sönderbränd. Den säkringen går till lambdasonden. Jag bytte lambdasond för ca 2 månader sedan, då den dåvarande var kass. Då släcktes lambda lampan. Men efter att det rykte från säkringarna så lyste lampan igen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1177724
Moheisssenjr7 skrev:säkring 1 helt sönderbränd
Säkring 1 är inte bara till Lambdasonden, den är en "huvudsäkring" till bränslesystem. Om den blir överbelastad kan det vara en utsliten bensinpump t.ex eller fel på förvärmningen till Lambdasonden, eller fel p någon annan av komponenterna. Eller är där något annat inkopplat på den säkringen? Extraljus t.ex. Dom rödfärgade "kablarna" på schemat är dom som "har med" säkring 1 att gärna.
LH_EZK wiring.JPG
LH_EZK wiring.JPG (145.66 KiB) Visad 1216 gånger

Dom stora siffrorna (t.ex 11) är komponentnummer och dom små siffrorna vid 11 är säkring nummer. Alltså säkring nummer 1, 2, 11 o.s.v. Om du kollar på säkring 1 och 2 så är där ström mellan säkring 111 och 2, men bara ström genom säkring 111. Säkring 2 går till blinkers, ljustutan, c-lås t.ex, och har inte med detta arrangemang göra. Om det är "bränt" så plasten smält i säkringsplatsen så är spänningen i kabelskorna borta och det kan vara svårt att få ordentlig kontakt igen. Jag har bytt "den vita" delen i elcentralen p.g.a att flera säkringar "bränt" av olika anledningar (dock inte säkring 1) och det var inte så mycket jobb som jag först trodde

Edit,
Förvärmningen till Lambdasonden går genom säkring 11 11 också, så är den säkringen hel och fin är det nog inget fel på Lambdan. Som du ser går det ström till huvudpumpen också, men det går inte genom säkringen (bara genom 11 1). Dock går det ström genom säkringen 11 11 till tankpumpen och till Lambdasonden
#1178948
Men varför händer allt detta krångel bara just när det regnar ute? Bilen går hur bra som helst när det inte regnar. Har kollat motorutrymmet väldigt väldigt väldigt noga och finns inte en droppe vatten där inne, varken på kablar eller annat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Rådlös
#1178976
Du har fått en hel del svar här och någonstans ligger säkert en förklaring varför din bil går dåligt.
Emellertid skall du få ett felsökningstips som kan vara bra att känna till: Vattenprovet!
Om man vill kolla tändkabalar och andra tändenheter så kan man göra så här: Tag en duschflaska med rent vatten. Det behövs inga mängder. Kör bilen till en mörk plats utan gatlyktor eller annat. Stäng inte av motorn men släck allt ljus. Öppna huven och spruta en fin vattendimma på i första hand tändkablar, men även på tändstift, fördelare och tändspole. Om det syns överslag, gnistor, eller om tändningen missar eller hackar, eventuellt att motorn stannar så är det hög tid för nya tänddelar. Fördelarlock med rotor, tändkablar, tändstift, tändstiftshattar, eventuellt tändspole. Allt det här slits med tiden och av elektroniken. Det syns normalt inte på utsidan men det ger sin (dåliga) verkan på delarna och i följd av det går bilen dåligt.
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.

Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]