Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1178207
reginarexmannen skrev:aha okej, men kan den här givaren på nått sätt bidra till att tändningen inte är tillräcklig? känns som att han inte vill tända ordentligt när startmotorn går runt
Nej, inte direkt i alla fall. Det är en svag signal till boxarna för att dom ska veta i vilket läge motorn är. Sedan "behandlas och förstärks" signalen i tändboxen, slutsteget och sist i tändspolen (som på Rex/Regina är sammanbyggt till en enhet). Just tändspole/slutsteg vet jag var problem på en del modeller (2/3/400) med ett liknande system (Franskt?? Chrysler tändsystem). Dom hade problem med tändförstärkare/tändspole enheten. Jag bytte på Svärmors 360 GL -88 redan efter 4000 mil
#1178211
lennarte skrev:
reginarexmannen skrev:aha okej, men kan den här givaren på nått sätt bidra till att tändningen inte är tillräcklig? känns som att han inte vill tända ordentligt när startmotorn går runt
Nej, inte direkt i alla fall. Det är en svag signal till boxarna för att dom ska veta i vilket läge motorn är. Sedan "behandlas och förstärks" signalen i tändboxen, slutsteget och sist i tändspolen (som på Rex/Regina är sammanbyggt till en enhet). Just tändspole/slutsteg vet jag var problem på en del modeller (2/3/400) med ett liknande system (Franskt?? Chrysler tändsystem). Dom hade problem med tändförstärkare/tändspole enheten. Jag bytte på Svärmors 360 GL -88 redan efter 4000 mil
okej, testade med en annan tändspole utan resultat tyvärr, får
inga felkoder heller
Användarvisningsbild
av lennarte
#1178216
reginarexmannen skrev: får inga felkoder heller
Genererar det inga felkoder (ibland får man köra någon mil) så är ju felet i någonting som inte kan generera felkoder. d.v.s bränslesidan (pumpar, bränslerelä o,s,v) eller tänd.sidan (nämnda spole/förstärkare, tändstift, kablar, rotor m.m) Eller att startmotorn tar för mycket ström. Allt detta går att mäta men det kräver kunskap om det och verktyg för det och framför allt specifikationer att jämföra med (Volvos Gröna böcker). Hittade en engelsk version om alla tändsystemen, finns säkert på svenska också. kolla med Svenska Volvo 7/900 Klubben annars. Här är länken till en amerikansk sida
http://www.volvotips.com/service-manual ... art-1.html
av Rådlös
#1178221
Reginarexmannen och LennartE: Jag hade en 245 -92. Det är därifrån mina erfarenheter om vaselin i kontakten kommer. Kontakten i 240 hängde ju gummiinklädd, men "fritt i luften" till skillnad från 700/900-serien där den sitter fästad på torpedväggen. Bilen var redan från början en leasingbil, en av ett 25-tal andra. Så all service och underhåll var utförd av auktoriserade Volvoverkstäder. Vi som körde bilarna gjorde inga "privata ingrepp eller åtgärder" på bilarna. I alla fall var det ingen av jobbarkompisarna som berättade något sådant.
#1179689
Rådlös skrev:Reginarexmannen och LennartE: Jag hade en 245 -92. Det är därifrån mina erfarenheter om vaselin i kontakten kommer. Kontakten i 240 hängde ju gummiinklädd, men "fritt i luften" till skillnad från 700/900-serien där den sitter fästad på torpedväggen. Bilen var redan från början en leasingbil, en av ett 25-tal andra. Så all service och underhåll var utförd av auktoriserade Volvoverkstäder. Vi som körde bilarna gjorde inga "privata ingrepp eller åtgärder" på bilarna. I alla fall var det ingen av jobbarkompisarna som berättade något sådant.
jahapp nu vill han inte ens rulla igång bara sådär, har ingen gnista på stiften, stiften ser ok ut, vad kan ge dålig dålig tändning och tillslut ingen alls? ska byta rotor imorrn, men känns som vevgivaren men får ju ingen felkod på den
Användarvisningsbild
av lennarte
#1179725
Startar bränslepumparna när du "kör" på starten? I så fall funkar vevaxelgivaren och den delen av systemet. Tändspole/slutsteg har det varit problem med i tidigare modeller med denna typ av tändsystem (som jag skev tidigare) och felet borde vara i "denna del av systemet" vet ej hur du felsöker just tändspole/slutsteg. Bränslereläet har en central funktion också.
av Rådlös
#1179757
Har du Ohmmätt vevaxelgivaren nu när den vägrar starta? Om den är hel skall det vara 200 - 300 Ohm ungefär. Någon annan kanske vet exakta värden?

En bild som berättar lite till: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm
Om du skrollar ner till Vevaxelpositionsgivare så får du lite klarhet och kan antingen avfärda misstankarna eller gå vidare på den felsökningen.
Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

MRF anslutning räcker långt. En handlar[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]