Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1175571
Hej,
Igår när jag startade bilen lyste motorlampan. Jag tog ut felkoder och fick 1-3-1 (Hål 2, Varvtalssignal från tändstyrenheten) och 2-1-4 (Hål 6, Impulsgivare) enligt listan på denna sida: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=31891

Motorn känns dock som vanligt. Jag noterade att bränsleförbrukningen låg på lite över litern när jag tankade idag, mot normalt på under 0.8. Har dock åkt mycket motorväg i 110-120 så kan bero på det.

Förslag på vad som orsakar felet? Risk att det skiter sig fullständigt? Ska iväg på en jäkligt viktig jobbintervju imorgon och funderar på om man törs ta bilen, vill inte bli strandsatt på skogen...

740GLE -90, B230F, LH2.4.
#1175588
Hej! Impulsgivaren som sitter över svänghjulet kanske håller på att ge upp. Kan ju också vara dålig kontakt. Ta isär kontakten och rengör o se om det hjälper. Titta även på motorns alla jordförbindelser.
Personligen skulle jag inte göra en viktig resa med ett sådant fel. Du kan väl åka 240 istället :D
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]