Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1175347
Hejsan.

Har en 940 -1995 LTT och planerar att lägga i original elfläkt i den. Men hittar inte kablaget för styrningen till reläet.
Det är alltså kablarna vit/svart & blå/svart som går in i reläets "IN" enligt denna bild:
Bild

Dessa två kablar ska komma från bränsleboxen pin 10 & 11 men lyckas inte hitta dessa underhuven...
Sen blir man fundersam vart det är tänkt att man ska kunna hitta dom. På icke turbo bil sitter reläet vid passagerarsidans framskärm. Men på turbo bilar har jag upptäckt att reläet sitter på förar sidan under framlyktan. Har hittat en vit/svart & en blå/svart kabel som tillsammans med en röd/grön kabel går till en tom 3 polig kontakt. Men har svart att tro att de skulle vara rätt?
Senast redigerad av 1 Lehto, redigerad totalt 0 gånger.
#1175475
På årsmodell 95 med turbomotor sitter reläet vid vänster framlykta (alltså på förarsidan). Det är tre kontaktstycken allt som allt.

Ledningarna från bränsleboxen är faktiskt vit/svart och blå/svart. Men det kontaktstycket är tvåpoligt, inte trepoligt. Hmm.
#1175493
NilsO skrev:På årsmodell 95 med turbomotor sitter reläet vid vänster framlykta (alltså på förarsidan). Det är tre kontaktstycken allt som allt.

Ledningarna från bränsleboxen är faktiskt vit/svart och blå/svart. Men det kontaktstycket är tvåpoligt, inte trepoligt. Hmm.
Ja men precis, det är så konstigt. Detta är enda kablarna jag hittat med blå/svart & vit/svart men dom sitter i en 3-polig kontakt med en röd/grön så känns inte som om det är rätt...
Bild
Denna kontakt finner jag vid fjäderbenstornet på passagerarsidan.
#1181463
Lehto skrev:
NilsO skrev:På årsmodell 95 med turbomotor sitter reläet vid vänster framlykta (alltså på förarsidan). Det är tre kontaktstycken allt som allt.

Ledningarna från bränsleboxen är faktiskt vit/svart och blå/svart. Men det kontaktstycket är tvåpoligt, inte trepoligt. Hmm.
Ja men precis, det är så konstigt. Detta är enda kablarna jag hittat med blå/svart & vit/svart men dom sitter i en 3-polig kontakt med en röd/grön så känns inte som om det är rätt...
Bild
Denna kontakt finner jag vid fjäderbenstornet på passagerarsidan.
Jag kan nu bekräfta att denna kontakt är till elfläkten och den sitter på passagerarsidans fjäderbenstorn! Jag ohm-mätte från PIN 10 & 11 i bränsleboxkontakten och fick signal i denna kontakt.
Men som sagt konstigt att den är 3-polig när kontakten till relät bara är 2-poligt undrar vart den där grön/röda går.
Så om någon mer tänkt installera elfläkt så vet ni nu att detta är rätt kontakt att koppla in er på!
#1181521
Ah, men då är mysteriet nog löst!

Bilar med elfläkt har ju AC. Det tredje stiftet i kontaktstycket du hittat går till stift 14 på bränsleboxen, och ger bränslesystemet information om när AC-kompressorn arbetar, så att tomgången kan regleras. Men tydligen finns inte fortsättningen på kabelhärvan i din bil, den som dels leder fram de två signalerna till reläet och dels ansluter till AC:systemet.
Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]

Vi som beställt nya V60

Låter som ett bra val av bil :-) Jag bor[…]

Vi som beställt nya XC60

Idag hämtade jag bilen! Nu återstå[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]