Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rune
#1174814
Hej.
Så har hastighetsmätaren lagt av på min 740 -90. Enkelt fel dock, en av kablarna är av precis vid kontaktstycket på givaren. Nu till frågan... Någon som vet var man kan få tag på en ny kabel? Går förstås att halvhjärtat skarva ihop men den är rätt murken på fler ställen...
Jag har letat på nätet men förmodligen på fel ställen eftersom jag inte hittat någon...
Mvh Rune
Användarvisningsbild
av lennarte
#1174905
Jag gjorde ordentligt rent och lödde ihop dom och en krympslang över. Sedan beställde jag en begagnad på skroten (Bildelsbasen) som jag satte dit efter någon månad. Då höll fortfarande lagningen. Kabeln är skarvad i en svart (limmad ihop) kopplingsbox som ligger under mattan på baksidan/nederkant av vänster bakre hjulhus. Du kan följa kabeln under mattan vid reservhjulet. Dosan var svår att öppna men det går, jag fick "såga" upp skarven/delningen med bågfilsblad och en vass kniv.
av NilsO
#1174911
Kabeln mellan den svarta "asken" (som är en plombering) och givaren på bakaxeln har artikelnummer 3523912, komplett med genomföringar och kontaktstycken.

Den verkar finnas att köpa här och där, om man googlar på "volvo 3523912" eller liknande.

Men man kan också tillverka den själv. Kontaktstycket till givaren på bakaxeln går att ersätta/renovera med rundstiftshylsor. Normalt är det ju bara biten som hamnar utanför karossen som är dålig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1174924
NilsO skrev:Kabeln mellan den svarta "asken" (som är en plombering)
Plombering!!! Tacka f-n att den var svår att "få upp" :lol: :lol:
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]