Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rödpansar
#1213190
Nu verkar den fungera! Knackade samtidigt som jag körde med 11,5v på kontakten och tillslut verkade det som att något släppte och den började gå med ett högre ljud, den suger och spottar nu ut bensin på andra sidan, Nu luktar det rikligt med bensin i köket! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1213223
Då håller vi tummarna att den fungerar i bilen också. Om du få igång den så brukar det finnas ett "servicskitt" till värmarna som innehåller tidigare nämnda "filtbit", e.v glödstift, packningar och liknande. Och så sitter det en typ av fotocell (eller något sådant) som gärna blir sotig om den inte brinner ordentligt och då "ser" den inte lågan och stänger av bränslepumpen av säkerhetsskäl för den tror att det inte brinner. På vissa av dessa värmare "brinner" säkringen till bränslepumpen när det är problem (ofta när den blir för varm), detta är i så fall normalt och felet är (oftast) att den få för mycket bensin. Du kan säkert ladda ner manual och sprängskiss från nätet.
av Rödpansar
#1214433
Ett steg framåt, Men inte helt klart. Brännaren får nu bensin och går igång, i ca 60 sekunder sedan stänger den av. Jag gissar på att det antingen är vattenpumpen eller flamvakten, Tänkte provköra vattenpumpen med 12v i veckan, låter den högt? satte fingret på men kunde inte säga om den gick eller inte..

Brännaren kan startas igen men går bara ca 60 sek innan den igen stänger av sig.

Edit: Tog ur flamvakten, den såg ren och klar ut men körde ändå lite t-röd på en tops och torkade av.

Tog även bort kontakten på vattenpumpen och la dit 11,5v på polerna, åt båda riktningarna, ingen rörelse eller ljud alls..? Finns det någon säkring till denna någonstans eller är den antagligen trasig då?

För skojs skull för att se om den skulle bryta sig loss eller få någon reaktion satte jag 23v på den, men ingen reaktion!

Ang att värmaren slutar efter 60 sekunder, Borde inte den fortsätta även om vattenpumpen är sönder tills det blir för varmt och sedan så ska den inbyggda säkringen gå som man får resetta? Eller känner den av att vattenpumpen inte fungerar?
av Rådlös
#1214480
Troligen är pumpen trasig. Kan du mäta om den drar någon ström när du kopplar in den. Mät med en Amperemeter. Drar den inget så är det avbrott i lindningen. Går ju också att Ohmmäta lindningen. Är det oändlig Ohm så är det också avbrott.
Pumpen är magnetiskt driven. Motorn har naturligtvis en axel, men på axeln sitter en magnet. Sedan är det en "stängd vägg" till pumphuset. Inne i pumphuset finns det också en magnet på pumphjulet. Det är alltså ingen axelgenomföring mellan motorn och pumphjulet som kan läcka eller tjärva. Det är magnetkraft i stället.
Och jag sa det i ett tidigare inlägg, samma pump finns i båthandeln till en tredjedel billigare än vad Volvo (Ebersprächer ?) tar. Kolla det inlägget, där ser du vad pumpen heter.
Men om det är den trasiga pumpen som stoppar värmaren kan jag inte svara på. Kanske den blir överhettad när vattnet inte cirkulerar? Men det kan säkert vara något annat fel också. Bör kollas ordentligt innan du monterar värmaren i bilen.
av Rödpansar
#1214495
Jag beställde pumpen för en stund sen som du länkade, gick på 1600:- (tack för tipset)

Får hoppas det funkar sen annars kanske flamvakten är helt trasig även fast den ser ren ut, men jag börjar byta pumpen för den verkar ju stendöd.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1214588
Som jag skrev tidigare så bryts strömmen till bensinpumpen om värmen blir för hög. Vet dock inte hur det bryter eller var den "kännaren" till värmen sitter på denna värmare. Ofta beror för hög värme på att den får för mycket bensin eller att utloppet (avgaserna) är blockerat av någon anledning

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]