Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rödpansar
#1212729
Arbetar mig bakåt, Tog bort bensinledningen som kommer från bensinpumpen och skickar det uppåt till brännaren och drog igång pumpen, Inget kommer ut alls ur pumpen alls, Tog bort hela pumpen och kollade ledningen som går till tanken den såg helt torr ut inuti, Borde väl vara pumpen då som inte suger även fast det tickar? Kan pumpen suga vätska om ledningen är tom alltså få upp ny vätska eller måste det vara vätska hela vägen fram?

Hur vanligt är det att det blir stopp i ledningen från bensintanken?

Vad kostar en ny pump, är det värt att försöka få igång den gamla? Kan man testköra denna med 12v direkt på kontakten?
Att doppa den i E10 i en vecka, Hur mkt av pumpen måste vara nedsänkt för det är väl inte så bra för kontakter osv att vara i bensinen?

Massa frågor men pumpen ska igång! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1212938
Det jag skrev i början, bensin som dunstar bort lämnar kvar avlagringar som etanol löser lättare än det mesta annat. I och med att denna pump har så "ruskigt" liten kapacitet är det inte mycket som behövs. Vissa av dessa pumpar är justerbara för det är så man "grovinställer" värmen på värmaren, sedan kan man finjustera med olika munstycken. Då kan man öka kapaciteten och kanske få den att fungera, men då får man vara beredd på att överhettningsskyddet stänger av innan man justerat den rätt igen. Som jag skrev innan, jag har inte jobbat med just denna värmare så det kan ju skilja mellan dom. Denna värmare du har värmer bara kylarvattnet om jag minns rätt, samma som Bacho 4000 "på sin tid". Den var svår.......
av Rådlös
#1212979
Du minns rätt, Lennart! En 091B och även D värmer bara kylvattnet. Sedan finns det lite styrelektronik i en plåtlåda, märkt Hella, som kör igång kupévärmefläkten. I min 245 -92 satt det även en termostat under passagerarsätet för att inte dra ur batteriet med fläkten i onödan. Termostaten ser till att det blir ungefär 22°C i kupén. Det räcker. Det är ju som vi har det i våra bostäder.
Det har funnits debattörer här på forumet som säger att någon termostat i kupén inte finns. Men jag hade en i alla fall. Det kan ju vara olika installationer eller olika beställningar etc. etc.
Om man nu har denna värmaren och ett tidur så är det viktigt att komma ihåg: Ställ värmereglaget på instrumentpanelen på max värme när du lämnar bilen på kvällen och startar timern. Annars riskerar du att komma ut till en bil där visserligen fläkten har rört om luften lite grand, men det är inte speciellt varmt i kupén! Man behöver inte röra fläktens fartreglage. Det skall stå på noll. Elektroniken sköter om att fläkten går på lägsta fart.

Jag har sagt det förut, men det förtjänar att upprepas. Det finns en cirkulationspump till den här värmaren. Utan den blir det inte varmt i kupén eller i motorn. Om den pumpen skulle vara trasig så finns exakt samma pump i fritidsbåthandeln till ett pris som är ca en tredjedel billigare än vad Volvo tar för pumpen som reservdel. https://www.seasea.se/cirk-pump-cm10p7-12v-16mm
Det är den nr 8900 som gäller till värmaren 091B och D. Lägg på en tredjedel av priset här i länken och man får fram ungefär vad Volvo vill ha för den. Kanske även Ebersprächer eftersom dom har köpt hela konceptet av Volvo för 10 - 15 år sedan?
av Rödpansar
#1213154
Ska testa det med E10 om jag inte får igång den ändå! Ringde till värmedoktorn och han på luren sa att dessa pumpar inte tillverkas längre och börjar vara riktigt svåra att få tag på, om man nu inte hittar en fungerande begagnad, Fick några tips med att köra pumpen med 11-12v och ansluta strömmen samtidigt som man knackar på änden som har skruvanslutningen med en skruvmejsel för att ev lossa på backventilerna som kan fastna inuti.

Dock en fråga, Det spelar väl roll vilket som är + och -? På elkontakten från pumpen står det bara 1 och 2 på dom 2 stiften så jag vet inte var jag ska sätta minus respektive plus, nån som har koll?

Tack för den bra informationen ni gav!
av Rådlös
#1213160
E10 torde knappast göra någon verkan. Ta E85 eller om du har tillgång till så kallad tvättsprit, isopropylalkohol. T-sprit skulle man också kunna föreslå, men det ger ett lager med "damm" när det avdunstar. Och läs gärna igenom det som Lennart E skrev en gång till. Bensin som står länge i något kärl eller en slang ger avlagringar i form av en hartzmassa. Eftersom den är bildad av bensin så löser inte bensin i sig själv upp den. Det gör däremot alkohol. Och just E85 torde vara det billigaste och enklaste att komma över. Ca 11 kr litern. Närmast kommer väl K-sprit men där kostar väl 1/3 liter 30 - 40 kr? Isopropylalkohol kostar 120 - 130 kr litern. Den rena E85 som du inte använder kan du hälla i bilens tank. Alltså inte den som du har tvättat med. Den innehåller en massa "gegga" som man inte vill ha. Den kan man lämna till någon kommunal återvinning.

Vad det gäller din värmare och alkoholbränslen så är det bara en fördel med alkohol. Det sotar mycket mindre vid förbränning. Värmaren håller sig renare invändigt. Tänk på tandläkarna t.ex. Dom har en spritlåga brinnande hela dagen där dom steriliserar sina instrument. Fundera över hur taket skulle ha sett ut i tandläkarmottagningen om man eldade med bensin eller t.ex fotogen i den här steriliseringslågan.
av Rödpansar
#1213190
Nu verkar den fungera! Knackade samtidigt som jag körde med 11,5v på kontakten och tillslut verkade det som att något släppte och den började gå med ett högre ljud, den suger och spottar nu ut bensin på andra sidan, Nu luktar det rikligt med bensin i köket! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1213223
Då håller vi tummarna att den fungerar i bilen också. Om du få igång den så brukar det finnas ett "servicskitt" till värmarna som innehåller tidigare nämnda "filtbit", e.v glödstift, packningar och liknande. Och så sitter det en typ av fotocell (eller något sådant) som gärna blir sotig om den inte brinner ordentligt och då "ser" den inte lågan och stänger av bränslepumpen av säkerhetsskäl för den tror att det inte brinner. På vissa av dessa värmare "brinner" säkringen till bränslepumpen när det är problem (ofta när den blir för varm), detta är i så fall normalt och felet är (oftast) att den få för mycket bensin. Du kan säkert ladda ner manual och sprängskiss från nätet.
av Rödpansar
#1214433
Ett steg framåt, Men inte helt klart. Brännaren får nu bensin och går igång, i ca 60 sekunder sedan stänger den av. Jag gissar på att det antingen är vattenpumpen eller flamvakten, Tänkte provköra vattenpumpen med 12v i veckan, låter den högt? satte fingret på men kunde inte säga om den gick eller inte..

Brännaren kan startas igen men går bara ca 60 sek innan den igen stänger av sig.

Edit: Tog ur flamvakten, den såg ren och klar ut men körde ändå lite t-röd på en tops och torkade av.

Tog även bort kontakten på vattenpumpen och la dit 11,5v på polerna, åt båda riktningarna, ingen rörelse eller ljud alls..? Finns det någon säkring till denna någonstans eller är den antagligen trasig då?

För skojs skull för att se om den skulle bryta sig loss eller få någon reaktion satte jag 23v på den, men ingen reaktion!

Ang att värmaren slutar efter 60 sekunder, Borde inte den fortsätta även om vattenpumpen är sönder tills det blir för varmt och sedan så ska den inbyggda säkringen gå som man får resetta? Eller känner den av att vattenpumpen inte fungerar?
av Rådlös
#1214480
Troligen är pumpen trasig. Kan du mäta om den drar någon ström när du kopplar in den. Mät med en Amperemeter. Drar den inget så är det avbrott i lindningen. Går ju också att Ohmmäta lindningen. Är det oändlig Ohm så är det också avbrott.
Pumpen är magnetiskt driven. Motorn har naturligtvis en axel, men på axeln sitter en magnet. Sedan är det en "stängd vägg" till pumphuset. Inne i pumphuset finns det också en magnet på pumphjulet. Det är alltså ingen axelgenomföring mellan motorn och pumphjulet som kan läcka eller tjärva. Det är magnetkraft i stället.
Och jag sa det i ett tidigare inlägg, samma pump finns i båthandeln till en tredjedel billigare än vad Volvo (Ebersprächer ?) tar. Kolla det inlägget, där ser du vad pumpen heter.
Men om det är den trasiga pumpen som stoppar värmaren kan jag inte svara på. Kanske den blir överhettad när vattnet inte cirkulerar? Men det kan säkert vara något annat fel också. Bör kollas ordentligt innan du monterar värmaren i bilen.
av Rödpansar
#1214495
Jag beställde pumpen för en stund sen som du länkade, gick på 1600:- (tack för tipset)

Får hoppas det funkar sen annars kanske flamvakten är helt trasig även fast den ser ren ut, men jag börjar byta pumpen för den verkar ju stendöd.
Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]