Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rödpansar
#1173576
Hej, Är sugen på att få igång värmaren på min 940 LTT, Jag har en värmare av typ 091-b och tidur 3, Får dock inte igång displayen på tiduret den är helt död, Lossade hela tiduret och kollade bakom, Mätte på minus och plus fick 0 i spänning, Mätte på minus och den gula som ska gå till tänding den gav 12v när tändingen var i läge 2.

Läste någonstans att tiduret får spänning från värmaren, och i mitt motorrum sitter det en tom säkringskontakt, brukar det sitta en säkring i motorutrymmet original till bensinvärmaren?

Den ser ut såhär: http://imgur.com/a/aEI6A Sitter i mitten av bilden till höger om den vita skylten.

Någon som har några tips eller vad för säkring som ska sitta där, Är det till bensinvärmaren?

Tack för ev svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1173619
Rödpansar skrev:Läste någonstans att tiduret får spänning från värmaren, och i mitt motorrum sitter det en tom säkringskontakt, brukar det sitta en säkring i motorutrymmet original till bensinvärmaren?
Någon form av huvudsäkring brukar det alltid finnas, och det är inte i elcentralen alltid även om det är originalmonterat. Du kan ju kolla var kablarna kommer från och vart dom går. Det kan vara så att den är borttagen för att det är något fel som gör att den "tar ström". Eller bara för att dom behövt säkringen. Finns ett antal trådar om dessa värmare, men det verkar som i dom flesta fall är bränsletillförsel som "spökar"
#1173644
Säker på att det är 15A? Läste specsen på brännaren o i tändingsfasen drar den 17-18A men det kanske räcker med en 15A säkring om det bara är i ett kort ögonblick? Tack för alla svar!

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1173671
Äldre "grejer" tar i regel mer ström, framför allt kanske du behöver du då en starkare säkring vid upprepade startförsök. Annars är dessa säkringar "tröga" så en viss överbelastning tål dom. Börja med 15A så märker du. För starka säkringar är ju inte alls bra. Se bara till att det är ordentlig kontakt överallt, spänningsfall är ett otyg och ganska vanligt. Du skriver att det "drar" 18A vid startförsök, det förutsätter förmodligen en "normal" batterispänning typ 12,5V. Om det är ett spänningsfall på 1,5V (inte omöjligt om det inte varit använt på länge) då har du bara 11V vid glödstiftet, då kanske strömbehovet är uppe i 20A för värmaren "drar" lika många W. "Rådlös" är bättre än mig på detta, han kanske kan förklara det bättre.
av Rödpansar
#1210988
Satte dit en 15A säkring och tiduret får ström!
Startar jag värmaren går kupefläkten igång och det börjar ticka om bensinpumpen i motorutrymmet, vattenpumpen verkar snurra då jag hör och känner cirkulation i "termosen", får dock inte "jetljudet" som bör bli när brännaren är igång och den verkar inte bli varm, tändstiftet som går in blir riktigt varmt, kan det vara stopp i bränsleslangen fram? Efter jag testat starta 3 gånger gick säkringen på 15A, även om jag sätter i en ny. Någon med lite bra ideer?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1211177
Dom kan vara svåra på att få fram bensin när dom stått ett tag. Att det "tickar" betyder att pumpen arbetar, inte nödvändigtvis att den pumpar bensin. Det är så otroligt små mängder den pumpar så är ledningarna tomma så kan det ta ett tag. Skruva bort den och låt den ligga i E85 en vecka eller så och kolla på munstycket i brännaren. Att brännkammaren blir varm tyder på att glödstiftet fungerar, men där ligger i "filtbit" som bensinen ska "rinna ut på" som brukar torka sönder med åren och då fungerar det inte.
av Rödpansar
#1211217
Vet inte hur länge den inte har körts på men skulle gissa 2-3 år säkert! jag själv har inte haft igång den och fått den att fungera för jag köpte bilen i våras.
tänkte lossa bensinslangen och lägga i en flaska för att se om det droppar när allt är igång.

Att rengöra munstycket är det bara att dra bort bensinslangen till värmaren och rengöra där slangen fäster eller måste jag ha isär toppen på värmaren?
Vore kul att få igång den har alltid velat haft en värmare till bilen och nu satt det ju på 945:an jag köpte så det här måste jag få igång :)
av Rödpansar
#1211242
Tog bort brickan och sen munstycket, innanför sitter ett fint gallernät det såg rent ut.

La bensinslangen i en flaska och lät allt gå 5-6 gånger men inte den minsta tillstymmelse till bensin kom ut, Hör ju att pumpen tickar där nere, Kan det ta ännu fler gånger för att fylla upp slangen?

Kanske kan man hjälpa till och fylla slangen uppifrån med en pipett? Vad finns det man kan kolla, sitter det något mer filter påvägen från bensinpumpen?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]