Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1173480
Hej!

har haft en del bekymmer med min 740 men fixat det mesta(bytt tändelar samt bränslepumpsrelä).

bensin mätaren har jag lött och fixat men den fungerar endå inte så det är nått fel i tanken.

har klarat mig bra på trippmätaren men märkte förra sommaren att när det var riktigt varmt ute så slutade den fungera, om den inte startade själv så var det bara nollställa den så funkade den igen.
men nu idag så har den dött för gott verkar det som och den vägrar starta, antingen är det nån lödning som blivit riktigt dålig eller någon komponent som är trasig. den "stora" mätaren stannar samtidigt som den lilla. misstänker att bilen kanske gått lite mer än 13000 mil :lol:

så hur fixar jag denna på bästa och enklaste sättet, antar att det finns flera som lagat sina och kan peka mig i rätt riktning och ge mig hjälpsamma tips.

MVH: En 740 ägare som inte vet hur mkt bensin han har kvar.

Lite kort om bilen: köpte den av en äldre man som kört den sparsamt och haft den i garage i större delen av sitt liv. hade gått 11 tusen mil när jag köpte den för 10000kr för ca 2 år sen. årsmodell sen 1989. motor b230f. fullt ifylld service bok. väldigt fin i lacken.

behöver ni någon extra info är det bara fråga.
#1173911
Tack för tipset men jag tror inte det är drevet för då borde den inte fungera om den får"vila" över natten. Att nollställa trippen gör ingen skillnad.
Är det någon speciell komponent eller lödpunkt man ska fokusera på?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av NilsO
#1173922
De komponenter som brukar ge upp är elektrolytkondensatorer.

Vad gäller lödpunkter har jag inte sysslat med den modellen av mätare. Ibland kan man se med förstoringsglas, ibland är det ganska osynligt. Men det låter rimligt att det är ett glapp eftersom felet ibland försvinner när du nollställer (då utövar man ett visst tryck på kretskortet) eller väntar över natten.
#1178385
Nu har den fungerat felfritt i flera dagar troligtvis pga "kylan". Får kanske ta en titt på kondingarna pm det finns några på kortet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]