- mån 15 maj 2017, 21:50
#1173081
Hojt, den förbannade bilen som jag av någon anledning är väldigt fäst vid har svikit mig igen. Ska försöka ta det ifrån början. Om någon som är bra på el kan läsa detta och ge mig någon idé så vore jag mycket tacksam.
Volvo 944 -94, FK Motor.
Bilen gick jättefint hela torsdagen. Ställde bilen 18:00, klockan 10:30 på fredagen var batteriet totaldött. Inte en lampa lös, ingen ström alls. (klockan i mätarhuset hade stannat på 02:00 ungefär)
Laddade lite och boostade batteriet, startade inte. Laddade längre och boostade, startade (kl: 12:30). Körde 2 mil, inga varningslampor. Skulle starta igen 14:00, lika död igen.
Laddade fram till 17:00, körde 2 mil. Stängde av, gick att starta efter jag stängde av den. Lite senare på kvällen var den stendöd igen.
Sen fick jag aldrig igång batteriet igen.
Tog ur alla säkringar, alla relän, drog tjuvström.
(nu börjar det bli intressant)
Bytte laddregulator och kol. Satte i ett nytt batteri. Körde nån kilometer. Bilen hostade jävlar, hackade, orkade inte. Misstände. Brände det batteriet också.
Bytte generator, då den va kokhet och rök efter de få kilometerna (3 minuters körning).
Satte i nytt batteri. Bilen går igång utan problem. Börjar gå på tre cylindrar efter 30sek på tomgång.
Prövar säkringar och relän en gång till utan framgång.
Idag, bilen höll strömmen hela natten. Gick att starta utan starthjälp. Hostar o lever jävel fortfarande. Har dock ändå kört 6 mil. Den startar och håller fortfarande strömmen.
Den går oftast bra på högre varvtal (inte jämt), den går ibland bara på tre cylindrar, ibland ganska länge, ibland börjar den gå normalt i några extra sekunder igen om jag ger den mycket gas.
Far min som kan el (vilket jag inte kan) mätte jord till plus och sa att bilen kortslöt lite. Väldigt lite.
Vet inte om jag skrivet begripligt alls. Jag är så trött på att bilen ska krångla nu.
Min tanke är iallafall att det är någon som styr spridarna det är fel på.
Det är med allra största säkerhet något som den brända generatorn har förstörd.
Förkopplingsmotståndet?
Bränslebox?
Tändbox?
Spridarna?
Nån random +kabel som smällt och glappar mot jord?
Vet själv inte vad som kan gå sönder på ett sånt sätt att bilen går dåligt ibland och ibland inte. Och vilket som går sönder på ett sånt sätt att det inte funkar alls.
Men det kanske någon annan vet. Jag är värdelös på elektronik. Men tips mottages gärna.
Om jag skrev något obegripligt så säg till.
Volvo 944 -94, FK Motor.
Bilen gick jättefint hela torsdagen. Ställde bilen 18:00, klockan 10:30 på fredagen var batteriet totaldött. Inte en lampa lös, ingen ström alls. (klockan i mätarhuset hade stannat på 02:00 ungefär)
Laddade lite och boostade batteriet, startade inte. Laddade längre och boostade, startade (kl: 12:30). Körde 2 mil, inga varningslampor. Skulle starta igen 14:00, lika död igen.
Laddade fram till 17:00, körde 2 mil. Stängde av, gick att starta efter jag stängde av den. Lite senare på kvällen var den stendöd igen.
Sen fick jag aldrig igång batteriet igen.
Tog ur alla säkringar, alla relän, drog tjuvström.
(nu börjar det bli intressant)
Bytte laddregulator och kol. Satte i ett nytt batteri. Körde nån kilometer. Bilen hostade jävlar, hackade, orkade inte. Misstände. Brände det batteriet också.
Bytte generator, då den va kokhet och rök efter de få kilometerna (3 minuters körning).
Satte i nytt batteri. Bilen går igång utan problem. Börjar gå på tre cylindrar efter 30sek på tomgång.
Prövar säkringar och relän en gång till utan framgång.
Idag, bilen höll strömmen hela natten. Gick att starta utan starthjälp. Hostar o lever jävel fortfarande. Har dock ändå kört 6 mil. Den startar och håller fortfarande strömmen.
Den går oftast bra på högre varvtal (inte jämt), den går ibland bara på tre cylindrar, ibland ganska länge, ibland börjar den gå normalt i några extra sekunder igen om jag ger den mycket gas.
Far min som kan el (vilket jag inte kan) mätte jord till plus och sa att bilen kortslöt lite. Väldigt lite.
Vet inte om jag skrivet begripligt alls. Jag är så trött på att bilen ska krångla nu.
Min tanke är iallafall att det är någon som styr spridarna det är fel på.
Det är med allra största säkerhet något som den brända generatorn har förstörd.
Förkopplingsmotståndet?
Bränslebox?
Tändbox?
Spridarna?
Nån random +kabel som smällt och glappar mot jord?
Vet själv inte vad som kan gå sönder på ett sånt sätt att bilen går dåligt ibland och ibland inte. Och vilket som går sönder på ett sånt sätt att det inte funkar alls.
Men det kanske någon annan vet. Jag är värdelös på elektronik. Men tips mottages gärna.
Om jag skrev något obegripligt så säg till.
Life aint easy for a boy named Sue..