Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1173081
Hojt, den förbannade bilen som jag av någon anledning är väldigt fäst vid har svikit mig igen. Ska försöka ta det ifrån början. Om någon som är bra på el kan läsa detta och ge mig någon idé så vore jag mycket tacksam.

Volvo 944 -94, FK Motor.

Bilen gick jättefint hela torsdagen. Ställde bilen 18:00, klockan 10:30 på fredagen var batteriet totaldött. Inte en lampa lös, ingen ström alls. (klockan i mätarhuset hade stannat på 02:00 ungefär)
Laddade lite och boostade batteriet, startade inte. Laddade längre och boostade, startade (kl: 12:30). Körde 2 mil, inga varningslampor. Skulle starta igen 14:00, lika död igen.
Laddade fram till 17:00, körde 2 mil. Stängde av, gick att starta efter jag stängde av den. Lite senare på kvällen var den stendöd igen.
Sen fick jag aldrig igång batteriet igen.
Tog ur alla säkringar, alla relän, drog tjuvström.
(nu börjar det bli intressant)
Bytte laddregulator och kol. Satte i ett nytt batteri. Körde nån kilometer. Bilen hostade jävlar, hackade, orkade inte. Misstände. Brände det batteriet också.

Bytte generator, då den va kokhet och rök efter de få kilometerna (3 minuters körning).
Satte i nytt batteri. Bilen går igång utan problem. Börjar gå på tre cylindrar efter 30sek på tomgång.
Prövar säkringar och relän en gång till utan framgång.

Idag, bilen höll strömmen hela natten. Gick att starta utan starthjälp. Hostar o lever jävel fortfarande. Har dock ändå kört 6 mil. Den startar och håller fortfarande strömmen.
Den går oftast bra på högre varvtal (inte jämt), den går ibland bara på tre cylindrar, ibland ganska länge, ibland börjar den gå normalt i några extra sekunder igen om jag ger den mycket gas.

Far min som kan el (vilket jag inte kan) mätte jord till plus och sa att bilen kortslöt lite. Väldigt lite.

Vet inte om jag skrivet begripligt alls. Jag är så trött på att bilen ska krångla nu.

Min tanke är iallafall att det är någon som styr spridarna det är fel på.
Det är med allra största säkerhet något som den brända generatorn har förstörd.

Förkopplingsmotståndet?
Bränslebox?
Tändbox?
Spridarna?
Nån random +kabel som smällt och glappar mot jord?

Vet själv inte vad som kan gå sönder på ett sånt sätt att bilen går dåligt ibland och ibland inte. Och vilket som går sönder på ett sånt sätt att det inte funkar alls.

Men det kanske någon annan vet. Jag är värdelös på elektronik. Men tips mottages gärna.

Om jag skrev något obegripligt så säg till.
#1173092
Update: Fel på spridare nummer två sett framifrån. Eller ifall fel på någonting till den.
Körde en halv mil precis. Gick bra, gick sådär, gick klockrent, gick på tre cylindrar osv osv.
Sen gick den på tre cylindrar ganska långt. Ända tills jag kom hem. När jag stod på tomgång gick den fortfarande bara på tre cylindrar så jag drog ut kontakterna till spridarna en och en.

Den "näst längst fram/ näst närmast fronten" kunde jag ta ur utan att det påverkade motorn någonting alls.
Hjälp?

Btw, de spridare jag har i nu är turkosa. I min 745-88B sitter original gul/bruna. Kan jag pröva att sätta i dom och köra nån mil? Eller skulle motorn spika ihop totalt då? Är väll dessutom någång skillnad med hög/låg ohm på dom olika. Och det är väll därför förkopplingsmotståndet sitter i min bil. Vet att man kan bränna boxar med fel spridare utan det motståndet, men går det även bränna saker om man kör tvärtom?
#1173103
Rådlös skrev:Spridare finns flera tusen att välja på: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

Men färger finns bara något tiotal. Glöm färger och kolla upp nummer på dom tänkbara i stället.
Taaack!


Ska kolla gnistan imon på morgonen för att se om det är bränsle eller tändning jag ska lägga fokus på. Är det ingen gnista på den cylindern känns väll ändå fördelaren rätt trolig
#1173128
Det är ju det där med felkoder.... Även om detta verkar vara ett elproblem från början. Skulle tippa att laddningsregulatorn "ballat ur" och generatorn laddat för mycket som i sin tur förstört batterierna, och då även generatorn. Det som kan bli då är att V kan stiga till 16 - 18V, kanske ända upp till 20V och det tål inte alla komponenter. Du märkte inte om det luktade illa om batterierna?? Typ rutten potatis? Det borde blivit felkoder av något slag som bör nollas i så fall. Angående att en spridare inte fungerar, strömmen till spridarna kommer från spridar/radioavstörningsreäet i en kabel till en kopplingspunkt där det delar sig till var och en spridare. Alltså, det är plusström (12V) på ena kabeln till varje spridare alltid när motorn är igång, eller du kör på starten. Likaså på minussidan, det går en jordkabel från varje spridare till en kopplingspunkt och därifrån en kabel till bränsleboxen. Det har varit någon/några på forumet som fått skära upp kabelhärvan och åtgärda "dålig kontakt" där. När motorn går på tomgång kan du med en provlampa mellan dom båda kontakterna i kontaktstycket kolla om det är ström.
Felkoderna nollas när du bytte batteriet så det finns inga gamla kvar och i och med den går på 3 cylindrar borde det vara felkoder på Lambdafel, men det kan finnas andra felkoder, kanske. Annars betyder ju inga felkoder att elektroniken till största (viktigaste) delarna fungerar.
#1173177
lennarte skrev:Det är ju det där med felkoder.... Även om detta verkar vara ett elproblem från början. Skulle tippa att laddningsregulatorn "ballat ur" och generatorn laddat för mycket som i sin tur förstört batterierna, och då även generatorn. Det som kan bli då är att V kan stiga till 16 - 18V, kanske ända upp till 20V och det tål inte alla komponenter. Du märkte inte om det luktade illa om batterierna?? Typ rutten potatis? Det borde blivit felkoder av något slag som bör nollas i så fall. Angående att en spridare inte fungerar, strömmen till spridarna kommer från spridar/radioavstörningsreäet i en kabel till en kopplingspunkt där det delar sig till var och en spridare. Alltså, det är plusström (12V) på ena kabeln till varje spridare alltid när motorn är igång, eller du kör på starten. Likaså på minussidan, det går en jordkabel från varje spridare till en kopplingspunkt och därifrån en kabel till bränsleboxen. Det har varit någon/några på forumet som fått skära upp kabelhärvan och åtgärda "dålig kontakt" där. När motorn går på tomgång kan du med en provlampa mellan dom båda kontakterna i kontaktstycket kolla om det är ström.
Felkoderna nollas när du bytte batteriet så det finns inga gamla kvar och i och med den går på 3 cylindrar borde det vara felkoder på Lambdafel, men det kan finnas andra felkoder, kanske. Annars betyder ju inga felkoder att elektroniken till största (viktigaste) delarna fungerar.
Vet ej hur snabbt koderna lagras. Men efter ett par minuter på tomgång. Kört lite osv, så fanns det inga lagrade felkoder.

Kände ingen lukt ifrån batterierna. Spridarnas två jordpunkter på insprutet är fina. Min 745a betedde sig näst in till likadant och då var det glapp i en av jordpunkterna.
Men ska gå ut o kolla gnista nu så får jag se om det tar mig längre fram.
#1173186
Dallaz skrev:Update: Fel på spridare nummer två sett framifrån. Eller ifall fel på någonting till den.
Att det inte gör någon skillnad när man kopplar ur en viss spridare säger att motorn inte går på den cylindern. Men det beror nog väldigt sällan på att det är fel på själva spridaren. Den här sortens spridare/insprutare verkar vara outslitliga, de har egentligen bara namnet gemensamt med de som sitter på dieselmotorer. Ett annat sätt att göra samma test är ju att ta bort en tändkabel i taget. (Men det är farligt, och riskerar att orsaka fel som man inte hade innan. Att koppla ur en spridare är helt ofarligt både för en själv och för motorn.)

Om felet är att motorn inte går på en specifik cylinder så tror jag inte det hänger ihop med felet på generator och laddning. Det låter snarare som två separata fel som råkat dyka upp samtidigt.
#1173233
Dallaz skrev:Vet ej hur snabbt koderna lagras. Men efter ett par minuter på tomgång. Kört lite osv, så fanns det inga lagrade felkoder.
Man får nog köra nån mil, men det är inte aktuellt när inte motorn går på alla cylindrar, kanske.
Dallaz skrev:Kände ingen lukt ifrån batterierna.
Det är när generatorn laddar så mycket så batteriet börja koka som lukten kommer ,det gick kanske inte så långt, eller så var det täta batterier
Dallaz skrev: Spridarnas två jordpunkter på insprutet är fina. Min 745a betedde sig näst in till likadant och då var det glapp i en av jordpunkterna.
Det var inte dom jag tänkte på, utan i kabelhärvan till/från spridarna finns kopplingspunkter som någon/några andra har haft dålig kontakt i. Har inte haft detta problem själv (fast nog alla andra. Tack än en gång "NilsO" för hjälpen då) så jag kan inte säga exakt var i härvan det sitter. Tanken var/är att det blivit någon elchock eller liknande om generatorn laddat för mycket, eller ojämnt + kanske lite oxiderat redan innan.
NilsO skrev:Om felet är att motorn inte går på en specifik cylinder så tror jag inte det hänger ihop med felet på generator och laddning. Det låter snarare som två separata fel som råkat dyka upp samtidigt.
Det kan ju hänt något så den har "tappat" kompressionen på en cylinder, fast det låter lite långsynt. Ett vant öra kan höra om det är kompression på alla cylindrar eller om det "hoppar över" en cylinder medans man "kör på starten" med tändspolen urkopplad. Det hörs ganska tydligt om motorn i övrigt är i bra kondition och det är mer eller mindre utan "tryck" på en cylinder. Annars får man göra ett kompressionsprov för att utesluta det
#1173275
NilsO skrev:
Dallaz skrev:Update: Fel på spridare nummer två sett framifrån. Eller ifall fel på någonting till den.
Att det inte gör någon skillnad när man kopplar ur en viss spridare säger att motorn inte går på den cylindern. Men det beror nog väldigt sällan på att det är fel på själva spridaren. Den här sortens spridare/insprutare verkar vara outslitliga, de har egentligen bara namnet gemensamt med de som sitter på dieselmotorer. Ett annat sätt att göra samma test är ju att ta bort en tändkabel i taget. (Men det är farligt, och riskerar att orsaka fel som man inte hade innan. Att koppla ur en spridare är helt ofarligt både för en själv och för motorn.)

Om felet är att motorn inte går på en specifik cylinder så tror jag inte det hänger ihop med felet på generator och laddning. Det låter snarare som två separata fel som råkat dyka upp samtidigt.
lennarte skrev:
Dallaz skrev:Vet ej hur snabbt koderna lagras. Men efter ett par minuter på tomgång. Kört lite osv, så fanns det inga lagrade felkoder.
Man får nog köra nån mil, men det är inte aktuellt när inte motorn går på alla cylindrar, kanske.
Dallaz skrev:Kände ingen lukt ifrån batterierna.
Det är när generatorn laddar så mycket så batteriet börja koka som lukten kommer ,det gick kanske inte så långt, eller så var det täta batterier
Dallaz skrev: Spridarnas två jordpunkter på insprutet är fina. Min 745a betedde sig näst in till likadant och då var det glapp i en av jordpunkterna.
Det var inte dom jag tänkte på, utan i kabelhärvan till/från spridarna finns kopplingspunkter som någon/några andra har haft dålig kontakt i. Har inte haft detta problem själv (fast nog alla andra. Tack än en gång "NilsO" för hjälpen då) så jag kan inte säga exakt var i härvan det sitter. Tanken var/är att det blivit någon elchock eller liknande om generatorn laddat för mycket, eller ojämnt + kanske lite oxiderat redan innan.
NilsO skrev:Om felet är att motorn inte går på en specifik cylinder så tror jag inte det hänger ihop med felet på generator och laddning. Det låter snarare som två separata fel som råkat dyka upp samtidigt.
Det kan ju hänt något så den har "tappat" kompressionen på en cylinder, fast det låter lite långsynt. Ett vant öra kan höra om det är kompression på alla cylindrar eller om det "hoppar över" en cylinder medans man "kör på starten" med tändspolen urkopplad. Det hörs ganska tydligt om motorn i övrigt är i bra kondition och det är mer eller mindre utan "tryck" på en cylinder. Annars får man göra ett kompressionsprov för att utesluta det
Hade lös spridarna. Den spridaren jag snackar om kom det inget ifrån. Testat med annan spridare och testat med annat motstånd. Gav ingen lycka. MEN racklade sedan på kabelstammen och då sprutade det ur en del. Sen racklade jag lite för mycket och den vill inte starta mer. Så håller på att ta isär det nu för att se om något är galet
#1173376
Två frågor:
Jordning till spridarna (de två kablarna som sitter i fästena till fuelrailen). Är det kablarna som tar jord därifrån eller är det kablarna som jordar fuelrailen? (är som sagt dålig på el)

Den kabelhärvan som dessa kablar sitter i, hur stor är den? Alltså sitter det kontakter så att kabelhärvan kan delas i motorrummet? Eller kanske till och med går att dela flera gånger i motorrummet?
Ska kolla ännu mer i morgon men jag överväger att byta ut hela härvan och vill veta typ svårighetsgraden och hur mycket som behöver tas isär osv. Samt vilken/vilka kabelhärvor jag kan använda. Motorn är en FK ifrån -98 (tror jag iallafall) och bilen är en Turbo -94.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]