Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1172317
Hej jag har en b230f. bensinpumpen gick nyligt sönder så jag bytte den. Nu när vi ska starta den så får den inte bensin in till motorn, Jag har kollat gnista och den är bra vi får bensin fram till motorn. Jag har bytt reläet vid expasionskärlet och även slitit ut all stift och vridit om för och se om de kommer nån bensin men det är snustorrt. Jag har ingen aning vad jag ska göra nu är det nån som kan tipsa om vad som kan vara fel. jag har funderat på om de kan vara bränsletrycksregulatorn men jag kanske är ute och cyklar då? Är det nån som kan hjälpa/tips det skulla uppskattas=)

ps har modellen med en bränslepump i tanken om de hjälper.
#1172337
Leta upp din felkodsdosa och "kör" diagnosfunktion 3. Då ska du höra b.la ett "tickande" ljud från spridarna, om dom fungerar. Vet du inte hur du gör så kolla på denna länk,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... Bre1OAEAvQ
Spridarna jordas i insugningsröret, tillsammans med andra givare som "går" genom bränsleboxen. Dom jordas i skruvarna som håller fast bränslerailsen, ett inte helt ovanligt fel med dålig kontakt där.
#1172349
lennarte skrev:Leta upp din felkodsdosa och "kör" diagnosfunktion 3. Då ska du höra b.la ett "tickande" ljud från spridarna, om dom fungerar. Vet du inte hur du gör så kolla på denna länk,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... Bre1OAEAvQ
Spridarna jordas i insugningsröret, tillsammans med andra givare som "går" genom bränsleboxen. Dom jordas i skruvarna som håller fast bränslerailsen, ett inte helt ovanligt fel med dålig kontakt där.
Jag är inte superkunnig om bilar och jag vet inte vart bränslerailsen sitter skulle du kunna förklara
#1172365
Det är den blåa grejen som syns på tredje och fjärde bilden här: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2671288

OBS! Detta är inte Volvo original som visas här. Det är någon sorts "potenshöjande bilviagra värstinggrej" för att bilen skall gå fortare. Men det är i alla fall en sorts "bränsletank" med tryck på bränslet. Insprutningsmunstyckena, spridarna sitter under den här blåa grejen och in i motorns topplock/insugningsrör. Spridarna är egentligen elektriska ventiler som öppnar och stänger "snabbt som attan" så att det duschas in en rätt mängd bränsle i förbränningsrummet när allt fungerar.

Din Fuelrail, som det kanske heter är som sagt inte blå, men den sitter på samma ställe.
#1172428
Rådlös skrev:Det är den blåa grejen som syns på tredje och fjärde bilden här: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2671288

OBS! Detta är inte Volvo original som visas här. Det är någon sorts "potenshöjande bilviagra värstinggrej" för att bilen skall gå fortare. Men det är i alla fall en sorts "bränsletank" med tryck på bränslet. Insprutningsmunstyckena, spridarna sitter under den här blåa grejen och in i motorns topplock/insugningsrör. Spridarna är egentligen elektriska ventiler som öppnar och stänger "snabbt som attan" så att det duschas in en rätt mängd bränsle i förbränningsrummet när allt fungerar.

Din Fuelrail, som det kanske heter är som sagt inte blå, men den sitter på samma ställe.
Okej ska kolla de imorn så återkommer jag
#1172441
Hej. Jag bytte bensintank på min 240 -91 med motor b230f. Den startade inte efter detta. Det berodde på att det var luft i systemet. Bensin kan komma fram men det byggs inte upp något tryck. I mitt fall försvann luften efter många och långa startförsök.
Tror att 940 har en shraderventil (däckventil) på railsen, det borde gå bra att lufta där. Men som lennarte skrev så kolla att spridarna tickar.
Mvh, Bengt

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]