Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
#1171869
Har en 945 classic från -98.

Servon har väsnats länge och det har bara blivit värre.

Plötsligt var det ett "råmande" ljud och bilen blev väldigt trögstyrd.

Både batterilampan och ABS-lampan tändes.

Ingar remmar har gått av. Vad kan ha gått sönder? Servopumpen? Hur ska jag börja felsöka?
av rid54
#1171944
Om generatorn och servopumpen är på samma rem, så bör du kolla att alla saker på den remmen (remskivor, spännrullar) roterar som de ska.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171975
Akvaristen skrev:Servon har väsnats länge och det har bara blivit värre. Plötsligt var det ett "råmande" ljud och bilen blev väldigt trögstyrd.
Låter som det skulle hänt något med servostyrningen så att pumpen helt plötsligt börjat "gå trögt". Typ ventiler eller något i servon, inte nödvändigtvis i servopumpen. Det kan lika gärna vara i styrväxeln. Är då remmen dåligt spänd och generatorn "går" på samma rem så stannar remmen och slirar när motståndet blir för stort, då laddar det ju inte heller. Det kanske kan vara så enkelt som att remmen har varit dåligt (väldigt dåligt) spänd ett tag också. Om oljan börjar "ta slut" så börjar det "hugga" i ratten när du svänger.
av NilsO
#1171993
Generatorn och servopumpen har inte samma rem på 940 -98.

Om varken servot eller generatorn fungerar trots att remmarna är hela, så kan man misstänka att remskivan på vevaxeln gått sönder. Den är gjord i två halvor med gummi emellan, som kan separera. Motorn går runt, men remskivan slirar så att säga inuti sig själv. Detta händer t ex om någon gjort fel när man lossat remskivan i samband med kamremsbyte. Möjligen kan det också hända om servopumpen skär ihop eller liknande, men det vet jag inte.

En kilrem slirar annars inte för att den är för dåligt spänd – den slirar för att den är utsliten, och då måste den bytas. Däremot blir en dåligt spänd rem fort utsliten.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]