Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robinaandersson
#1170098
Hej har ett problem med min 744 från 87, båda bakhjulen är helt låsta var först inne på svetsdiffen men i efterhand har jag läst att det kan vara bromsarna och några tecken på att det är de finns det. Dagen innan problemet kom och några dagar innan kunde jag känna bränd lukt från bakdäcken, sen när jag skulle köra innan det hände gick bilen jättetrögt som att bromsarna låg på. Kan nog utesluta handbromsen för den har jag aldrig i när jag stänger av endast växel. Och även kännt på vajern vid bakdäcket den rör sig fint inte stum eller nåt.
När det hände drog jag bilen med traktor efter vägen några hundra meter men ville ej lossa. Lyfte upp den med traktorn bak då rörde sig både hjulen 1-2 varv innan de låste sig igen. Går att "jucka" hjulen några få cm fram och tillbaka innn de tar tvärstopp. Och de rör sig i samma takt på båda sidorna.
Kan det vara något annat än bakaxel nåt jag lätt kan testa för att utesluta något med bromsarna?
Edit dagen innan problemet vart allvarligt tvärbromsade jag fult ut i ca 40km/h, om det hjälper nåt.
Även en bromsskiva var halvtrasig på ena sidan har jag märkt lossat lite från den...
svar uppskattas vad jag hyfsat lätt kan testa lite jobbigt att ta lös bromsok osv från båda sidorna eftersom de är svetsdiff...
Tacksam för svar
Mvh Robin
Användarvisningsbild
av Nexus
#1170171
Svetsdiff påverkar ju inte hur man lossar 2 bultar på vardera sida och hänger av oken.
Bara hissa upp hela bakaxeln. Lyft me traktorn :lol:
Kan ju vara handbromsbackarna som separerat och kilar fast sig. Bäst svar fåre du lossa oken och ta bort skivorna. Är ju inget stort jobb på en 740:-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1170177
Eftersom du inte har någon diffrensial räcker det med att ett hjul sitter fast. I och med att du inte använder handbromsen är den en "stark kandidat". Som "Nexus" skriver så lossnar bromsbanden ibland från backarna, framför allt på en broms som inte används
av Robinaandersson
#1170189
lennarte skrev:Eftersom du inte har någon diffrensial räcker det med att ett hjul sitter fast. I och med att du inte använder handbromsen är den en "stark kandidat". Som "Nexus" skriver så lossnar bromsbanden ibland från backarna, framför allt på en broms som inte används
Kör bilen stort sett varje dag flera timmar, den används ändå varje dag men inte just när däcken låste sig.
av Robinaandersson
#1170191
Nexus skrev:Svetsdiff påverkar ju inte hur man lossar 2 bultar på vardera sida och hänger av oken.
Bara hissa upp hela bakaxeln. Lyft me traktorn :lol:
Kan ju vara handbromsbackarna som separerat och kilar fast sig. Bäst svar fåre du lossa oken och ta bort skivorna. Är ju inget stort jobb på en 740:-)
Hade varit lite roligare om de bara var ett hjul man behövde ta lös och testa, i och med svetsdiff så är ju båda hjulen låsta utan att veta vilket som de finns ett fel på.

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]