Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1169464
Hej! Har införskaffat en 945ltt som gått 18000 mil, Går bra förutom att servo/vattenpumpsremmen börjar gnissla och gnälla ibland eller så låter det ett brytande skrapande ljud om remmen, detta tystnar när jag lägger på biltemas remspray på valfritt ställe på remmen så det var det jag använde för att felsöka vilken rem det handlade om.

Kände på remmen och den var rätt hård spänd, lossade även remmen och kände på vattenpumpen samt remhjulet nere vid styrservon och dom går runt med handkraft, Dock ser det ut som att remmen sitter lite snett på remhjulet vid servon och det tredje hjulet (inte vattenpumpen där ligger den rakt på) längst bort, bifogar bild samt film, Kan det här vara där felet ligger? Kan man ställa detta så det blir helt rakt? Alla andra remmar ser ut att ligga helt rakt med varandra bara denna rem som ser sned ut på 2 ställen.

Ytterligare en fråga, När man lossar på skruvarna för servon för att släppa på remmen lossade jag på den översta och den understa som är storlek 13, finns även en i mitten storlek 11 eller 12, vad gör den? måste man lossa den också?

Tack!

Bild: https://www.dropbox.com/s/zvnc301v1ofou ... 2.jpg?dl=0
Film: https://www.dropbox.com/s/elw62sfly555z ... 8.mp4?dl=0
#1169501
Om remmen låter så är den utsliten, och för att få den att sluta låta så får man byta ut den. Det hjälper inte att spänna den.

Att den sitter snett beror på att fästet till servopumpen blivit snett, antagligen för att någon spänt remmen för hårt. Man kan plocka loss pumpen (utan att behöva dela på några hydraulkopplingar), och sedan får man se vad man kan göra åt det. Antagligen gör det också att remmen slits onödigt fort.
#1169660
På min 745 med 16V-motor och AC sitter allt (generator servopumpen och kompressor) på samma sida (vänster) för det sitter ett "balansaxelhus" där generatorn sitter på många andra. Jag har ett sådant fäste som TS beskrev (tror jag), med fästskruvar frammåt/bakåt och en justerskruvarna från sidan. Det är många skruvar och muttrar, men det är bara två genomgående skruvar man behöver lossa. Lossar man fel så vrider sig fästet när man försöker spänna remmen. Om man kollar noga ( det är väldigt trångt på 16V motorn) så ser man att två av fäst järnen har avlånga spår (ett framför och ett bakom servopumpen). Det är ju justermånen, och sedan får man "lokalisera" motstående skruv och mutter som man får lossa. Sedan skruvar man på skruven som sitter 90° mot övriga utåt eller inåt beroende på om man ska sträcka upp eller slanka på remmen. Jag bytte servopump för något år sedan och passade då på att rikta dom fäst järnen och "spänna ihop" dom järnen man inte ska lossa, så nu sitter servopumpen rakt och fint och jag vet vilka skruvar och muttrar man ska lossa när man spänner den remmen. Jag har 2 st remmar som driver AC-kompressorn och servopumpen och en rem som driver vattenpump och generator. Det skiljer mellan modeller en hel del. Hoppas det hjälper dig lite på vägen.
Det är inte alldeles ovanligt att remhjulet/hjulen på generatorn blir slitna så remmen "bottnar" i spåret, då hjälper det inte hur mycket du sträcker remmen/remmarna, det slirar i alla fall

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]