Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dolmak
#1168216
Tjena, Har en 940 ja tänkte ta motorn och lådan ifrån och hinka i min 745a. Har läst på en del men vill klargöra och kanske komma i kontakt med folk som kan detta bättre. som jag förstår det så ska jag ta hela kabelhärvan från 940in till 740in och löda in spridarmotsånd? men finns inte redan det i 940in? och flytta över boxarna såklart. Sen hur blir det men m90 lådan tar man växellådsabalken från 940in då? skulle va kul om nån som kan detta kan hjälpa till lite. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168245
Sedan är det ju "det vanliga" tjatet om kolla med Bilprovningen. Om du ska besiktiga den så stämmer det ju inte med nuvarande reg.papper så du måste registreringsbesiktiga den. Det brukar inte vara några problem med den måttliga effekthöjning (det är vridmomentet i motorn dom kollar) som FK motorn ger. Ännu lättare är det om 740-in är en 88B (-89) eller nyare. Då är det samma bottenplatta (större bromsar bl.a) som 940.
Det underlättar också betydligt om man har båda bilarna på samma plats när man "utför transplantationen" :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168545
dolmak skrev:Det är ju en 88a har ja för mig så hur blire då?
Det är lite svårt att tyda när du skriver 88a. Är det då en "äkta" årsmodell 1988 så står det årsmodell 1988 i regbeviset. Är det en "falsk" -88 så står det årsmodell 1988B i reg.beviset. Då är det en bil av -89 års modell som är tillverkad efter semestern 1988 och är mycket ändrad i chassiet och även motorstyrningen jämfört med om den tillverkats före semestern. Det finns t.ex inga "A" eller "E" motorer längre utan bara "F" som fanns sedan tidigare. Då med en annan motorstyrning (liknande). Detta beror på att lagen för avgasreningen skärptes ordentligt 1989-01-01 och dom bilar dom registrerades före 1988-12-31 slapp dom hårdare kraven fast dom i många fall var utrustade på samma sätt, och kallas då "officiellt" för årsmodell 1988B.
Detta har egentligen ingen betydelse för motorbytet som sådant eftersom du ska "ta allt" från din 940, men kan ha betydelse om du senare vill ta ut högre effekt. Det skiljer ju nästan inget mellan FK och FT motorn mer än högre laddtryck och då högre effekt. Och då kan det vara bra med ett kraftigare chassi och större bromsar. Sedan när du flyttar över elsystemet får du med (på köpet) diagnostikboxen så du kan läsa av felkoder och där finns även enklare felsökningsprogram inbyggt.
Som sagt kolla med Bilbrovningen innan du börjar så slipper du göra om
av dolmak
#1168566
Det är inte en 88b för har inte diagnosboxen, ja jag får ringa in till bilprovningen och kolla med dom om detta men det är inga problem alltså att göra själva motor bytet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168567
Det kommer säkert att "dyka upp" grejer som man inte tänkt på från början, men bilarna är i stort sett identiska så några större problem ska det inte vara. Mycket jobb med kabelhärva och sådant men i "det stora hela" ska det inte vara några problem.
av dolmak
#1168633
jo precis men det finns ju bilar med det och som då tyder på att det är fullt möjligt att få det att funka samt att bessa. det jag tänker på nu är ifall man kan köra med 740ins mätarhus och hur det blir med kopplingen då det är hydralisk på 940in ?:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168657
dolmak skrev:jo precis men det finns ju bilar med det och som då tyder på att det är fullt möjligt att få det att funka samt att bessa. det jag tänker på nu är ifall man kan köra med 740ins mätarhus och hur det blir med kopplingen då det är hydralisk på 940in ?:-/
Som jag sa, det dyker upp problem hela tiden. Har du vajer till kopplingen så får du ta pedalstället med huvudcylindern från 940-in. Det bör gå att passa in. Med vajer koppling drar du fram kopplingarmen, på hydraulisk så trycker du bak kopplingsarmen så det är nog inte lätt att bygga om . Nödfall får du leta upp en 740 och plocka pedalstället. Jag har en -88B, och där är hydraulisk koppling. Du kan inte använda din gamla sprängkåpa p.g.a att 940 (liksom 740 från och med -88B) har en vevaxelgivare i kåpan som hör till tänd och bränslesystemet.

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]