dolmak skrev:Det är ju en 88a har ja för mig så hur blire då?
Det är lite svårt att tyda när du skriver 88a. Är det då en "äkta" årsmodell 1988 så står det årsmodell 1988 i regbeviset. Är det en "falsk" -88 så står det årsmodell 1988
B i reg.beviset. Då är det en bil av -89 års modell som är tillverkad efter semestern 1988 och är mycket ändrad i chassiet och även motorstyrningen jämfört med om den tillverkats
före semestern. Det finns t.ex inga "A" eller "E" motorer längre utan bara "F" som fanns sedan tidigare. Då med en annan motorstyrning (liknande). Detta beror på att lagen för avgasreningen skärptes ordentligt 1989-01-01 och dom bilar dom registrerades
före 1988-12-31 slapp dom hårdare kraven fast dom i många fall var utrustade på samma sätt, och kallas då "officiellt" för årsmodell
1988B.
Detta har egentligen ingen betydelse för motorbytet som sådant eftersom du ska "ta allt" från din 940, men kan ha betydelse
om du senare vill ta ut högre effekt. Det skiljer ju nästan inget mellan FK och FT motorn mer än högre laddtryck och då högre effekt. Och då kan det vara bra med ett kraftigare chassi och större bromsar. Sedan när du flyttar över elsystemet får du med (på köpet) diagnostikboxen så du kan läsa av felkoder och där finns även enklare felsökningsprogram inbyggt.
Som sagt kolla med Bilbrovningen
innan du börjar så slipper du göra om