Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kaosness
#1167154
Tjenare!

Hade ingen bra start på dagen idag, när jag skulle åka till jobbet så gick allt normalt till typ 1mils färd. Då började ABS och SRS lysa och stereon stängdes av. Då tänkte jag att det såklart måste vara något elfel. Jag svängde av på närmaste p-ficka och öppnade huven för att se så att generatorremmen va spänd och snurrade, de gjorde de så fortsatte mot jobbet. Testade att ta på helljuset men då börja motorn på att tappa kraft när jag tände, strax där efter så började motorn "blöddra" när jag gasade på och tankmätaren sjönk sakta. Så jag svängde av igen och stod stilla några min sen stängde jag av bilen. Sen när jag skulle starta bilen så va den stendöd, inget lyste på instrumentpanelen och startmotorn gick inte alls. väntade i kanske 5 min, sen prova jag igen, starta som vanligt... Körde fort hem. när jag va nära hemmet så börja det igen, samma symptom men kom iafl hem och kunde byta bil.

Jag har inte hunnit kolla på bilen än, sitter på jobbet. Men tänkte om jag kunde få något att gå på när jag kommer hem och ska kolla på det. :|
#1167167
Mest troligt har generatorn slutat att ladda.
Kan vara att kolen är slut, byts relativt enkelt, minns jag rätt (har ingen 940 just nu) så sitter generatorn högt upp lättåtkomligt.
I värsta fall har generatorn gått hädan.
Kol/laddregulator är ganska billiga men kolla för enkelhetens skull med vanlig enkel multimeter vad du har för spänning över batteripolerna först innan du startar och sedan med motorn igång (om den startar vill säga).
Batterispänning ca 12 volt, under det så är det inte laddat. Med motorn igång ska spänningen gå upp ganska rejält någon volt eller så, 12,7-13,7 lite beroende på hur urladdat batteriet är och vad regulatorn vill släppa ut.
Ökar inte spänningen med motorn igång så ger inte generatorn någon laddström.
av Kaosness
#1167170
Tack för svar! :) Men om generatorn inte laddar så borde väl batteriet vara helt dött, gräjjen är ju den att när jag inte kunde starta den så vare ju helt dött, inget lyste. Men sen så gick startmotorn igång i normal hastighet och allt fungerade. Känns som att det är något form av korsslutning eller dyligt. Men det kanske har med generatorn att göra. Själv är jag inte så speciellt kunnig gällande bilar men så är min tanke iafl. Jag ska prova det du skrev till att börja med =)
av NilsO
#1167172
Batteriet återhämtar sig när det stått en liten stund, så beteendet du beskriver är ganska normalt när generatorn inte laddar och batteriet helt enkelt tar slut. Kontrollamporna för ABS och SRS tänds när spänningen blir för låg, så även det stämmer. Även stereon och det där med helljuset tyder precis på att batteriet är urladdat, inte på kortslutning eller liknande.

Men om generatorn inte laddar så tänds normalt laddningslampan (tillsammans med diverse andra kontrollampor som alltid lyser ihop med laddningslampan). Det händer t ex om remmen går av.

Tyvärr finns ett någorlunda vanligt fel på 940 som medför att generatorn slutar ladda UTAN att kontrollampan tänds. Mycket irriterande, såklart. Då ligger felet inte alls i generatorn, utan (oftast) i foliekretskortet på instrumenthusets baksida. Så det kan vara läge att felsöka lite mer och t ex mäta laddningsspänningen innan du byter några delar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1167177
Kaosness skrev:Då började ABS och SRS lysa och stereon stängdes av. Då tänkte jag att det såklart måste vara något elfel.
Om generatorn "lägger av" under färd så händer precis som du beskriver. När batteriet börjar "ta slut" så stängs funktioner av efterhand och till sist stannar motorn. Dock återhämtar sig batteriet förhållandevis snabbt om allt är avstängt och du kan starta igen, men du kommer inte långt eftersom felet (generatorn laddar inte) är kvar. Det första du ska göra är att sätta batteriet på laddning. Gärna en modern laddare typ,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000031643/
finns andra typer, både originalet (Ctec) och andra kopior. Dessa laddare har en funktion som (till viss del) kan "reparera" ett skadat (sulfaterat) batteri, vilket kan behövas när batteriet har varit helt tomt.
När du har ström på batteriet så kollar du (med tändning på) om lampan för batteri/laddning lyser. Gör den det ska kretsen med lampan vara hel och felet kan vara i generatorn. Lyser den lampan inte, tittar du bak på generatorn efter en klen röd kabel med flatstft anslutning mot generatorn. Ta loss den och håll den mot jord på generatorn eller på motorn. Lyser då laddningslampan så är det laddningsregulatorn (som nämnt ovan) som är trasig (kolen är slut). Den sitter med 2 st skruvar och kostar en "dryg hundring" och är lätt att byta. Ser ut ungefär så här,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028517/

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]