Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1166965
Det är samma gänga som till Lambdasonden (M18x1,5) och har använts (av Volvo) att ansluta mätinstrument i. Man kan även sätta Lambdasonden där om man kör utan katalysator, eller har en katalysator utan uttag, Biltema (bl.a) har detta som reservdel,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028554/
Den skruven ska passa om gängorna är hela. Annars kan du låta svetsa igen det
#1166971
Det är ett standardfel på de modellerna. Hålet är till för en lambdasond. Finns på en del modeller och marknader. Din lambdason sitter på ett annat ställe, troligen på katen.

Inget att oroa sig för, men det låter en hel del om pluggen fattas. Svetsa igen skiten eller tillämpa en “bonnalösning” som jag gjorde. Se nedan. Har fungerat i mer än 10 år, inga klagomål på besiktningen.

Mitt inlägg med förslag på åtgärd nedan saxat från följande tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=110283

”Hej,

Måste låta rätt skapligt vid färd. Råkade ut för samma sak på min 940 för några år sedan. Fick hela grannsakapet efter mig en tidig lördagmorgon då jag "råkade" starta bilen ... Inget du behöver bekymra dig för, det är lätt fixat:

1) Ta fram svetsen och svetsa igen "hölet". Nästföljande åtgärd är dock enklare.

2) Du behöver: lämplig bult med ett huvud som täcker hålet, avgasrörklamma av lämplig dimension, ljuddämpartätning

- stoppa in bulten i klammans hål, vid behov kapa bulten något, och montera klamman med bulthuvudet mot hålet, kleta på ljuddämpartätning runt bulthuvudet/hålet. Klart! Ledsen för den bristfälliga beskrivningen (sitter på jobbet, har inte tid, kvinnlig chef), men du klurar nog ut det själv.

Funkar kanon, har kört så mer än 10 år och bilprovningen har aldrig klagat! De tycker till och med att lösningen är genial.

Lycka till!”
#1166975
Tusen tack!
Får se vilken lösning jag väljer. Har inte tillgång till svets dock, så din lösning med klämma låter smart. Men om gängan är hel så drar jag dit en bult, annars går det väl bara att göra en ny gänga i hålet och välja lämplig bult därefter?
#1166996
volvorullar skrev:Men om gängan är hel så drar jag dit en bult, annars går det väl bara att göra en ny gänga i hålet och välja lämplig bult därefter?
18x1,5 är ingen "standardgänga" så det är ingen bult man "köper över disk", om man då inte köper Biltemas..... Då behöver du säkert "friska upp" gängorna också, då "faller" det igen p.g.a att det inte är en "standardgänga" (svårt att hitta gängtapp). Ny skruv blir i så fall M20, den är i alla fall en standard gänga. Ska du då gänga om hålet blir det kanske inte mycket kvar av muttern och svetsen, då kanske hela muttern lossnar när du ska "dra runt" gängtappen. Jag tror du ska satsa på "Yaniz" ide istället. Se bara till att det blir ordentligt tätt. Annars om det blir läckage, då kan det "störa" i Lambdasystemet med högre bränsleförbrukning och högre avgasvärden som följd
#1167045
lennarte skrev:
volvorullar skrev:Men om gängan är hel så drar jag dit en bult, annars går det väl bara att göra en ny gänga i hålet och välja lämplig bult därefter?
Se bara till att det blir ordentligt tätt. Annars om det blir läckage, då kan det "störa" i Lambdasystemet med högre bränsleförbrukning och högre avgasvärden som följd
Så är det, det är viktigt att det blir ordentligt tätt, så var noggrann när du tätar med ljudämpartätning (det bästa är naturligtvis att svetsa igen hålet).

Lycka till, det blir säkert bra, ska du se. Återkom gärna med resultatet.
#1167125
Köpte muttern på biltema men den passade inte alls. Den är för stor, säkert bra om man ska svetsa fast vilket ändamålet verkar vara. Det är gängor kvar i hålet i avgasröret och ser ut att vara M12. Beställt muttern från volvo som ska sitta där för ca 60:-. Får köra några dagar till med "raggarbröte" :D Tack för alla bra tips. Bra att ha med sig när gängan inte finns kvar längre...
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]