Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MichelleÖ
#1166799
Hej!
Ett pipande/tjutande ljud ungefär som tinnitus (och det tjuter riktigt högt ibland) har börjat låta från kupéfläkten eller någonstans i närheten i min Volvo 940. Tjutandet försvinner om jag vrider på vredet där man bestämmer vart man vill att luften ska komma nånstans. Antingen försvinner det i några minuter och ibland är ljudet tillbaka efter bara några sekunder. Ljudet fortsätter en stund även fast jag stänger av bilen. Tjutandet låter även högre ju mer jag varvar motorn ibland. Kan även tillägga att jag hört ett "pysande" ljud från kupéfläkten i några veckor. Det tjutande ljudet började idag.

Någon som kanske har förslag på vad det kan vara? ??:-/
av MichelleÖ
#1166808
White skrev:Har bilen AC? Kanske någon slang till vacuumklockorna till spjällen som lossnat/spruckit?
Ja den har AC som inte fungerar. Därför tog jag bort remmen till AC och det var i samband med att jag tog bort remmen som det "pysande" ljudet kom.
av rid54
#1166829
Det är nog inte kopplat till att du tog bort remmen, men som nämnts kan det ju vara en luftläcka (dvs läcka i vakuumsystemet) som skapar oljud.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1166959
All manövrering av tilluften, värme och ventilation styrs av vakuum på bilar med AC (ECC) utom frisklutftspjället (ingående luft) som har en ståltråd från värmereglaget. Det rör sig alltså (parallellt) med värmekranen, Du kan alltså testa att ta bort (och plugga nippeln) den slangen från insuget som går till ventilationen och höra om det försvinner. På min (745 GLT 16V -88B) sitter det en 1/2" slang från insuget (längst fram) som går till ett T-kors, den fortsätter sedan fram till främre stötfångaren där det sitter en vakuumtank. I T-korset går en klen (6mm??) slang in i kupén som "styr" allt vakuum där. Det är en hård slang så det går inte att "klämma" den, annars hade det kanske varit det lättaste
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]