Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Helmsv
#1166387
Hej!

Det har uppstått ett problem med radion i vår Volvo 944 Classic -98.
Jag skulle byta lampan till yttertempmätaren och kopplade då i vanlig ordning ur batteriet. När lampan var bytt så kontrollerade jag om den funkade genom att lägga på batteri-kabeln och vrida på läge I. Lyste inte, kopplade loss batteriet och efter lite vridande på lampan så kom den igång.

När jag väl var klar med ingreppet så skulle jag slå in koden på radion men det funkade inte! Helt övertygad om att det är rätt kod då den har funkat innan, bilen funnits i familjen sen den var ny.

Jag har provat att låta den stå på i läge I med radion igång, visade OFF, några timmar. Sett detta tips på en del forum. Funkade inte.
Provade även att bryta strömmen några timmar och prova igen, men det gick inte heller.

Provade att bryta strömmen flera gånger i rad, som jag gjort första gången när jag bytte lampa. Då märkte jag att: skriv in "fel" kod 2 ggr, bryta strömmen 3-4 ggr, skriv in kod 2ggr osv. Borde den inte låsa sig efter 3 "felaktiga" försök?

Märkligt fel tycker jag, vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att få igång den igen..

Lite luddigt förklarat men hoppas någon kan hjälpa mig.

Radion i fråga är en CR-802

Mvh
av Helmsv
#1169007
Är det ingen som har någon fundering om vad som kan ha hänt, eller varit med om liknande?

Den tar alltså inte sin kod efter att strömmen varit bruten. Koden har fungerat innan, det är originalradio i bilen.

Tacksam för hjälp.

Mvh

Reparationer på burk ska du hålla di[…]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]