Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1165674
Hej! Behöver råd. Jag har en 740 GL -88B, B230FS. Allt fungerar i mätarhuset förut miltals- o trippmätare. Vi dividerade om det är givaren på bakaxeln eller om det är något i mätarhuset som gått sönder. Jag tippar på att det är nåt kugghjul eller nån lödning som gått i mätarhuset.
Är det någon som känner igen felet o som vet?
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1165677
Eftersom hastighetsmätaren funkar så är givaren OK. Kan vara ett kugghjul. Om det är besiktning på tapeten så behöver du inte oroa dig, dom nöjer sig med att hastighetsmätaren fungerar.

Mvh GK
av Volvolotten
#1165683
gnestakalle skrev:Eftersom hastighetsmätaren funkar så är givaren OK. Kan vara ett kugghjul. Om det är besiktning på tapeten så behöver du inte oroa dig, dom nöjer sig med att hastighetsmätaren fungerar.

Mvh GK
Hej! tack för svar! Jo, som jag minns det funkar hastighetsmätaren. Lyckades ju ta mig hela E20 Kumla - Gbg utan böter för fortkörning...
Bilen har stått avställd sen dess, augusti -15.
Du menar alltså att de inte kollar kilometerräknaren?
#1165701
Förmodligen är det et kugghjul som fattas en kugg. Har samma fel på min, har använt en avlagd mobiltelefon som trippmätare (för koll av besinförbrukningen) i flera år. Ibland är där någon bilprovare som rynkar på ögonbrynen, men det räcker att dom kör in bilen så nålen rör sig så säger dom ingenting. En gång klagade dom, det var när jag besiktigade mitt släp. Då tittade han strängt på mig (jag besiktigade alltså inte bilen) och sa' "du vet väl att det är förbjudet att använda telefon som hastighetsmätare". Men som sagt, det var inte bilen jag besiktigade. Nu i februarnär jag var inne med bilen (då kör han i bilen), då var det inget snack om det
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]