Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1165942
[/quote]
volvo142traktor skrev:Det är topplockspackningen som läcker olja!
Det är inte packningen till ventilkåpan du menar. Det är ganska vanligt att den läcker, i alla fall på äldre modeller. Det är packningen mellan den svarta kåpan som sitter överst och topplocket i så fall. Den byter du snabbt. Topplockspackningen sitter mellan motorblocket och toplocket, alltså ett steg längre ner. En dm, kanske, bakom vattenpumpen nästan rakt ovanför oljetryckskontakten går det en kanal mellan motorblocket och topplocket. Kan vara där det läcker? Det är oljetrycket som ska smörja kamaxeln som går där.
volvo142traktor skrev:"Onödigt vetande" kan vara och bli "bra att veta", något säger mig att du är något av en "motorslukare" till entusiast!
Har man jobbat mer eller mindre med bilar i 50 år så har man "snappat upp" en del..... :lol:
Fick sluta som bilmek 1985 p.g.a att handleder och knä sa' ifrån. Försäkringskassan ville förtidspensionera mig 1989, men jag fick jobb på ett reservdelsförråd på ett väver med gigantiska (upp till 22m breda) vävstolar. 2006 och 2009 fick jag nya knän, och handlederna blev mycket bättre sedan jag slutade med tryckluft verktyg och nu ska jag snart bli pensionär "på riktigt" :lol: :lol: :lol:
#1165975
Nils: Ja jag har fått för mig det också? Nej jag ser det som skönt att jag hittat källan till läckaget, och kul utbildning. Jag har aldrig lyft ett topplock på dessa motorer. Bra att du nämnde kamremmen! Det är nämligen nästa fråga jag har... Kamrem och vattenpump (oklart om spännaren är bytt..) är bytt. Tyvärr har inte verkstaden klottrat ner mätarställningen... (S) Det är gjort vid milleniumskiftet ca, länge sen jag vet men han körde inte mycket med bilen... Jag är nog inte allt för långt ifrån sanningen om jag säger strax över 10,000 mil sen bytet. Bör jag byta ändå? Och gör jag det för "du har det ändå dän, så lika bra" eller är det överkurs? Samt bör jag byta spännrullen?

Jag har verkligen gjort mitt bästa för att tänka klart här... Jag har plockat med mig allt jag kan tänkas behöva och allt jag inte behöver (hoppas jag). Däribland tänkte jag faktiskt på oljefällan, jag har köpt en renoveringssats till den så den byts när insuget lyfts av. :D
#1165977
Lennart: Du gör helt rätt som ifrågasätter men nej jag har koll på vad som är ventilkåpspackning och topplockspackning. :wink: Men jag köpte en ventilkåpspackning också för säkerhetsskull... Jag vill vara mer säker (iaf) på att ventilkåpan inte läcker och att det är det som gjort att o-ringarna till vattenpumpen inte klarar sig.

Jag tror vi pratar om exakt samma ställe och kanal! Den sitter i linje exakt nedanför 2-a avgasportens nedre pinnbult/mutter. Topplocket och motorblocket har en matchande "utgjutning" där i form av en liten "knöl/nock" och det är där läckaget härstammar ifrån. Sen rinner det neråt/bakåt/över oljefilterhuset m.m...

Vilken resa, minst sagt! :D Måste säga att de gånger jag får haveri så ser jag mest fram emot att göra ett inlägg här och få skriva och få tips av er! Du Lennart har vart med enda sen min första tråd och hjälpt till när jag hade min A-traktor (byggd på en 142-72). Det är ett nöje att få ha med dig/er att göra. Tack och bock!
#1166139
volvo142traktor skrev:Lennart: Du gör helt rätt som ifrågasätter men nej jag har koll på vad som är ventilkåpspackning och topplockspackning
Det låter betryggande... Det är dock inte alla som vet det. När man skriver svar till någon som frågar något så har man ju ibland "inte en susning" om hur mycket vederbörande kan och vet. Därför får man ibland "gå försiktigt fram". Du hade i alla fall inte varit den förste som inte vetat skillnaden, och det trodde jag inte om dej heller. Men jag var tvungen att vara säker. :-)-)
Vad gäller kamremmen, man sätter aldrig tillbaka en gammal rem. Vad gäller spännrullen så håller den länge, betydligt längre än ett kamremsbyte. Men då måste man ju veta när rullen byttes sist.... :roll: . När jag bytte rem sist (16V motor, noga med remmen) så borrade jag ett litet hål i plåttätningen till lagret i rullen (sitter 3 st rullar i min motor) och tryckte in lite nytt fett. Rullarna blev som nya och nu ligger det en ny rem i garaget och väntar på att bli monterad. Ska bli spännande att se hur rullarna "mår". Jag vet att rullarna inte byttes vid 30000 mil, jag bytte remmen vid 38000 mil och ska nu byta den vid c:a 44 - 45000 mil (har ingen km-räknare längre). Alltså har dom rullat minst 20000 mil, kanske mer. Vid bytet före 30000 mils bytet byttes hela "kittet" med balansremmen och rullar (balansremmen sitter bara på 16V motorn), men balansremmen sattes det inte dit någon vid 30000 mils bytet (motorn går lika bra utan)
#1166204
Du tänker helt rätt, som sagt det är svårt att läsa tankar och veta hur mycket andra parten faktiskt vet och förstår/kan läsa ur ett inlägg. :-)-)

Bra notering där, jag har plockat med mig en kamrem (volvo original, de skickade med en fin klisterlapp man ska fylla i också! Ibland blir jag så glad av småsaker! :lol: ) tog med en spännrulle också. Precis som du säger så hade det underlättat om man visste när den var bytt sist. Vid kamremsbytet så är det inte specificerat att rullen byttes också, verkstaden kanske tar för givet att man gör det eller så böt dom den inte. Står bara: kamremsbyte, tändstiftsbyte.

Intressant att se som sagt!

Rådlös: Där ser man! :o

Har det så förspänt att tack vare att det bestämt sig för att bli vinter igen här i bergslagen så har jag fått garageplats att meka i! :D Ska ta vara på varenda sekund av ledigheten och att lugnt och metodiskt meka och åtgärda dessa problem! Jag längtar faktiskt! :D
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]