- tor 13 apr 2017, 17:33
#1165942
[/quote]
volvo142traktor skrev:Det är topplockspackningen som läcker olja!Det är inte packningen till ventilkåpan du menar. Det är ganska vanligt att den läcker, i alla fall på äldre modeller. Det är packningen mellan den svarta kåpan som sitter överst och topplocket i så fall. Den byter du snabbt. Topplockspackningen sitter mellan motorblocket och toplocket, alltså ett steg längre ner. En dm, kanske, bakom vattenpumpen nästan rakt ovanför oljetryckskontakten går det en kanal mellan motorblocket och topplocket. Kan vara där det läcker? Det är oljetrycket som ska smörja kamaxeln som går där.
volvo142traktor skrev:"Onödigt vetande" kan vara och bli "bra att veta", något säger mig att du är något av en "motorslukare" till entusiast!
Har man jobbat mer eller mindre med bilar i 50 år så har man "snappat upp" en del..... :lol:
Fick sluta som bilmek 1985 p.g.a att handleder och knä sa' ifrån. Försäkringskassan ville förtidspensionera mig 1989, men jag fick jobb på ett reservdelsförråd på ett väver med gigantiska (upp till 22m breda) vävstolar. 2006 och 2009 fick jag nya knän, och handlederna blev mycket bättre sedan jag slutade med tryckluft verktyg och nu ska jag snart bli pensionär "på riktigt" :lol: :lol: :lol:
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V