- tis 11 apr 2017, 19:18
#1165440
Hej!
Inför sommaren har jag planerat lite service då "gammgubben" rullar över nästan inkörd sträcket; 30,000 mil!
Försöker rada upp snyggt och kort (även fast det inte brukar gå så bra). Allt jag förklarar med "framåt, bakåt, höger vänster etc." är sett från när man sitter i bilen.
Kylarläckage: Kräver påfyllnad lite halvfrekvent, det mesta läckaget är mellan pump och topp då jag antagligen inte tröck pumpen uppåt mot toppen tillräckligt när jag packade om den tidigare. MEN temgivaren under insuget verkar läcka?? Plast(??) muttern med 6-kants fattning är karaktäristiskt blå/grön och det är tydliga spår efter vatten. Givaren funkar, ska jag byta och anta att en ny, bara för att den är ny är tät??? Den nya som reservdel säljs utan någon typ av bricka. Ska det inte vara något emellan? Typ en aluminiumbricka eller liknande? Ser ut som en frostbricka/hattplugg på vänstersidan av motorblocket (typ vid generatorfästet) trycker ut sig lite vätska. NOTE: Jag har använt mig av kylartätning i ren lathet för att slippa packa om vattenpumpen igen...
Oljeläckage: Läcker allt mer... Större delen av högersidan är väldigt blöt. Runt filterhus och oljetrycksgivare är det mycket blött. Oljan som läcker blåser ju och droppar överallt. Svårt att lokalisera vart det kommer ifrån trots att jag gjort två ordentliga motortvättar. Ser ut att väta ordentligt mellan topp och block, hur troligt är det att det läcker där?? Mer troligt att det kommer från annat håll? Fördelaren är tätad med nya o-ringar, klassikern mellan motor och låda är inget problem.
Bromsvätska: Har försvunnit en större mängd på kort tid. Torrt i alla kopplingar/förgreningar som jag kan hitta. Bytt allt i bromsväg bak från fördelningsplinten under bilen och bakåt. Rör, slangar, ok. Torrt runtikring slangar och rör/ok fram med. Att tillägga; kopplingen känns trött. Kanske inte har långt kvar, "knarrande pedal" på väg ner (känns "rostigt" om nån förstår mina konstiga förklaringar) sjungande i "pedal" när du kopplat ur och släpper upp kopplingen. Pedalen tar högt upp och har gjort sen jag köpte den av morfar.
Kasta kommentarer hejvilt! ALLT är av intresse!
/Emil
Inför sommaren har jag planerat lite service då "gammgubben" rullar över nästan inkörd sträcket; 30,000 mil!
Försöker rada upp snyggt och kort (även fast det inte brukar gå så bra). Allt jag förklarar med "framåt, bakåt, höger vänster etc." är sett från när man sitter i bilen.
Kylarläckage: Kräver påfyllnad lite halvfrekvent, det mesta läckaget är mellan pump och topp då jag antagligen inte tröck pumpen uppåt mot toppen tillräckligt när jag packade om den tidigare. MEN temgivaren under insuget verkar läcka?? Plast(??) muttern med 6-kants fattning är karaktäristiskt blå/grön och det är tydliga spår efter vatten. Givaren funkar, ska jag byta och anta att en ny, bara för att den är ny är tät??? Den nya som reservdel säljs utan någon typ av bricka. Ska det inte vara något emellan? Typ en aluminiumbricka eller liknande? Ser ut som en frostbricka/hattplugg på vänstersidan av motorblocket (typ vid generatorfästet) trycker ut sig lite vätska. NOTE: Jag har använt mig av kylartätning i ren lathet för att slippa packa om vattenpumpen igen...
Oljeläckage: Läcker allt mer... Större delen av högersidan är väldigt blöt. Runt filterhus och oljetrycksgivare är det mycket blött. Oljan som läcker blåser ju och droppar överallt. Svårt att lokalisera vart det kommer ifrån trots att jag gjort två ordentliga motortvättar. Ser ut att väta ordentligt mellan topp och block, hur troligt är det att det läcker där?? Mer troligt att det kommer från annat håll? Fördelaren är tätad med nya o-ringar, klassikern mellan motor och låda är inget problem.
Bromsvätska: Har försvunnit en större mängd på kort tid. Torrt i alla kopplingar/förgreningar som jag kan hitta. Bytt allt i bromsväg bak från fördelningsplinten under bilen och bakåt. Rör, slangar, ok. Torrt runtikring slangar och rör/ok fram med. Att tillägga; kopplingen känns trött. Kanske inte har långt kvar, "knarrande pedal" på väg ner (känns "rostigt" om nån förstår mina konstiga förklaringar) sjungande i "pedal" när du kopplat ur och släpper upp kopplingen. Pedalen tar högt upp och har gjort sen jag köpte den av morfar.
Kasta kommentarer hejvilt! ALLT är av intresse!
/Emil
Senast redigerad av 1 volvo142traktor, redigerad totalt 0 gånger.