Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1165440
Hej!

Inför sommaren har jag planerat lite service då "gammgubben" rullar över nästan inkörd sträcket; 30,000 mil!

Försöker rada upp snyggt och kort (även fast det inte brukar gå så bra). Allt jag förklarar med "framåt, bakåt, höger vänster etc." är sett från när man sitter i bilen.

Kylarläckage: Kräver påfyllnad lite halvfrekvent, det mesta läckaget är mellan pump och topp då jag antagligen inte tröck pumpen uppåt mot toppen tillräckligt när jag packade om den tidigare. MEN temgivaren under insuget verkar läcka?? Plast(??) muttern med 6-kants fattning är karaktäristiskt blå/grön och det är tydliga spår efter vatten. Givaren funkar, ska jag byta och anta att en ny, bara för att den är ny är tät??? Den nya som reservdel säljs utan någon typ av bricka. Ska det inte vara något emellan? Typ en aluminiumbricka eller liknande? Ser ut som en frostbricka/hattplugg på vänstersidan av motorblocket (typ vid generatorfästet) trycker ut sig lite vätska. NOTE: Jag har använt mig av kylartätning i ren lathet för att slippa packa om vattenpumpen igen...

Oljeläckage: Läcker allt mer... Större delen av högersidan är väldigt blöt. Runt filterhus och oljetrycksgivare är det mycket blött. Oljan som läcker blåser ju och droppar överallt. Svårt att lokalisera vart det kommer ifrån trots att jag gjort två ordentliga motortvättar. Ser ut att väta ordentligt mellan topp och block, hur troligt är det att det läcker där?? Mer troligt att det kommer från annat håll? Fördelaren är tätad med nya o-ringar, klassikern mellan motor och låda är inget problem.

Bromsvätska: Har försvunnit en större mängd på kort tid. Torrt i alla kopplingar/förgreningar som jag kan hitta. Bytt allt i bromsväg bak från fördelningsplinten under bilen och bakåt. Rör, slangar, ok. Torrt runtikring slangar och rör/ok fram med. Att tillägga; kopplingen känns trött. Kanske inte har långt kvar, "knarrande pedal" på väg ner (känns "rostigt" om nån förstår mina konstiga förklaringar) sjungande i "pedal" när du kopplat ur och släpper upp kopplingen. Pedalen tar högt upp och har gjort sen jag köpte den av morfar.

Kasta kommentarer hejvilt! ALLT är av intresse!

/Emil
Senast redigerad av 1 volvo142traktor, redigerad totalt 0 gånger.
#1165443
Här är min tänkta arbetsorder:

Har fått tag på nya pinnbultar och muttrar till grenröret. Det måste bort! Har införskaffat mig de packningar jag kräver för att kunna återmontera. Har köpt ny olja, filter, glykol, oljetrycksgivare och tempgivare.

Grenröret åker för att lättare kunna se vart det läcker från/åtgärda. Olja och filter byter jag när jag ändå håller på, ser till så jag vet att filtret sluter tätt och byter oljetryckskontakten ifall det är den som läcker.

Tömmer kylsystemet och spolar det för att bli av med gammal kylartätning. Packar om pumpen med hjälp av pappa så jag har någon som kan sätta tryck på pumpen medan jag drar åt. Byter tempgivaren och eventuellt frostplugg/ar. Är alla av typen "hattplugg" eller finns det vanliga också??

Vad har ni för erfarenhet av att byta bränslefilter på dessa bilar? Vad bör jag komplettera filtret med? Pratar om filtret i bryggan under bilen som sitter tillsammans med en av bränslepumparna. Bränsleledningarna börjar bli dåligt, hur ska jag åtgärda? Bara skarva med slang vid behov känns (ursäkta ordvalet) lite "tatt". Har en bit slang av dålig kvalité där det läckt förut som redan börjat vittra/spricka...

Bromsvätskesvinnet bekymrar mig... Far påpekade risken i att det kanske läcker mellan huvudcylinder och bromsservo... Hur troligt, och hur märker jag det? När klockan rostat sönder? :lol:
#1165480
Läckor och sådant vill man ju gärna se själv för att uttala sig om. Men du har helt rätt när du resonerar om höger och vänster, fram och bak på din bil. Din bil har ju högerdörrar och vänsterdörrar. Det skulle bli katastrofala misstag om man inte var överens om sådant när man t.ex vill beställa en reservdel. Samma sak med motorn, den har en högersida och en vänstersida. Och man räknar alltid cylindrarna framifrån med första cylindern vid kylaren och generatorn etc. etc. Kraftuttaget och kopplingen blir då vid sista cylindern. Skulle det vara en "modern" bil med tvärställd motor så är det samma sak. Första cylindern vid kylaren, generatorn och vattenpump etc och sista cylindern vid kraftuttaget och kopplingen.
Lite överkurs: Båtar har ju en styrbord och en babordsida. Det är samma där, platser, riktningar eller andra lägesbenämningar utgår från styrbord eller babord.
#1165494
Ett tillägg: Bränslefilter sitter alltid med så kallade banjokopplingar. Där det också en kopparbricka (eller 2?) Dom skall alltid bytas när man byter filter. Koppar är en lite speciell metall. Om man glödgar den (värmer till måttlig värme) blir den mjuk och formbar. Om man bearbetar eller pressar metallen blir den hård! Därför är det så med kopparpackningarna till bränslefiltret att dom är mjuka och formbara när du sätter dit dom med fingrarna. När du sedan dar fast banjokopplingen formar brickorna sig visserligen men dom blir samtidigt hårda. Att dom kan forma sig är ju viktigt om det är någon mikroskopisk ojämnhet i tätningsytorna. Då antar dom samma form som tätningsytorna och håller tätt om allt har gått riktigt. Detta förklara också att det är olämpligt att använda gamla kopparbrickor.

En annan grej när du skall lossa det gamla filtret. Det är ju högt tryck i bränslesystemet. Om man då lossar en banjokoppling riskerar man att få en massa bensin i ansiktet eller på kläderna. :twisted: Där för gör man enklast så att man låter motorn gå på tomgång. Så tar man bort den säkringen som matar bränslepumpen (båda pumparna om det är två?) Då försvinner övertrycket på några sekunder och motorn stannar av sig själv. Glöm inte att stänga av även med tändningsnyckeln efteråt eftersom du skall jobba med bränslesystemet. Och ha gärna en balja eller ett fat till hands för det rinner lite bensin ändå, men utan tryck.
#1165594
Några förklaringar (petitesser), men ändå. Det finns bilar som räknar tändföljden från vindrutan också. Det är (var) vanligt på franska bilar, där sitter ju motorn "bakochfram" typ Renault. Även (i alla fall äldre) Citroen gjorde så. Även några "vanliga" bilar (Saab 99 och Volvo 264) gjorde så. Finns säkert fler och nyare modeller som också gör så. Dom flesta räknar i alla fall kamdrivningen som fram på motorn även om den sitter mot kuoén.
Angående oljeläck, det är inte ovanligt att det läcker ifrån oljetryckskontakten. Alltså inte vid tätningen utan i själva kontakten, sedan kan det ju läcka från oljefiltret också. Vanligast är nog främre vevaxeltätningen. i det fallet är det ju mycket vanligt att själva felet är en dåligt fungerande vevhusventilation som gör att det blir övertryck i vevhuset och det "trycker" ut oljan där det är lättast att "komma ut".
Bromsvätska kan läcka från huvudcylindern och in i bromsservon. Då ser man inget läckage, utom möjligen på undersidan huvudcylindern längst bak mot servon att det kan vara lite "fuktigt" där
Vattenläckan, det kan vara toppackningen som läcker, men byt temp.givaren när du ändå ska byta tätningarna till vattenpumpen. Har för mig att dom ändrade till frostplugg av "modell skål" runt -88 - -89.
https://www.skruvat.se/Expansionsplugg- ... oCepfw_wcB
#1165614
Man gör bränslesystemet trycklöst genom en ventil typ däckventil som sitter på bränsleröret ("fuelrail") mellan spridarna i motorrummet. Man håller för med en trasa och öppnar ventilen. Det fungerar tyvärr inte att ta ur säkringen.

Sedan är det ändå en bra idé att ha glasögon när man arbetar med filtret under bilen.
#1165623
Det du rådlös, och Lennart tar upp var ju utmärkt exempel på allmän "kul att veta"! :D

Bra notering om filtret rådlös, nya kopparbrickor följer med filtret. Fråga: Måste hela bryggan ner?? :shock: Tack Nils för kompletteringen av rådlös teori när det kommer till bränsletryck. Vet vad du menar har inte sett den på "rail-en" men det sitter en sån under bilen också. :)

Bra tips Lennart, tack och bock! Jag får både "aha-upplevelse" och avsky när jag tänker på möjligheten i att packboxen i bröstkåpan kan läcka. Känns som "för långt ner" men det är klart det kan ju krypa och blåsa uppåt igen... Har också läst om problem med igensatta oljefällor på dessa motorer... Fråga: Måste drev och spännrullar demonteras för att få bort den bakre kamremskåpan? Tänkte att om jag får bort dem så ser jag ju mycket lättare om det finns läckage och om läckaget faktiskt härstammar därifrån och sen blåser vidare... Är inte sugen på att demontera kamdrev och krångla till det, känns som jag kommer klanta mig när jag sätter tillbaks det :lol:

Tack för bra kommentarer angående kylarvatten och bromsvätska, ska hålla utkik!
#1165684
volvo142traktor skrev:Lennart tar upp var ju utmärkt exempel på allmän "kul att veta"!
Skulle nog kalla det onödigt vetande istället. Vem bryr sig om Renault 4, 5, 6, 16, 17, 18, 19, 20 och 21 idag. Angående Volvo 264, Denna motor byggdes gemensamt av Peugeot, Renault och Volvo (PRV-motorn) och var menat som en V8-motor. P.g.a bensinkrisen 1974 kortades den till en V6-a. Den är därmed världens enda (??) 90 graders V6-motor (en V8 har 90° mellan cylindrarna och V6 har 60° för jämnast möjliga gång). Tändföljden är säkert ett minne från Renault. Denna motor (som anses som Volvos sämsta motor) monterades i en massa kända och okända bilar. Mest känd är nog DeLorean DMC-12 som hade "huvudrollen" i filmserien "Tillbaka till framtiden". Genom Renaults ägande i American Motors fans den även i modeller som Eagle Premier och Dodge Monaco (nog totalt okända här). Satt även i (mer kända i Europa) Alpine A310 och Alpine A610 (sportbilar med mittmotor montering). Renault använde denna motor som grund i sin mycket framgångsrika F1 satsning mellan -77 och -85. sedan fanns den ju i en massa "vanliga" Renault, Peugeot och Volvo (då nämda 264, men även 760 och 780). Och vem har inte gått och drömt om en MVS/Venturi..... :lol: Inte illa för en enligt många usel motor
Ännu mer onödigt vetande..... :-)-)
#1165891
"Onödigt vetande" kan vara och bli "bra att veta", något säger mig att du är något av en "motorslukare" till entusiast! :wink:

Min "lilla" sommarservice tog en helvändning här igår, du skrämde upp mig Lennart, ditt fel! :wink: *skämt* jag åkte och motortvättade ordentligt och sen varmkörde jag motorn stillastående och lös med en bra lampa. Det verkar som jag har extrem tur i oturen (tror jag)! Det är topplockspackningen som läcker olja! Men det verkar bara vara olja utåt? Hur vanligt är det?? Jag ser inga tecken på att det är kylarvatten i oljan så packningen verkar ju inte "blåst" så.

Ge mig mer bra och veta! kasta! :?:
#1165893
Tror det är ganska ovanligt?

Det är ju inte ett enormt arbete att byta toppackningen, ändå.

Passa på att byta kamremmen samtidigt, och göra rent eller byta oljefällan (den svarta plastburken under insuget). Och kolla ventilspel.
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]