- mån 03 apr 2017, 23:16
#1163555
Hej kära Volvo älskare!
Jag är ny till forumet och heter Richard och bor i Västerås, tack för att jag fick bli medlem :D
Innan jag börjar så vill jag bara säga att det väldigt sällan är att jag öppnar forumtrådar när det gäller fel på Volvon men denna gång skulle jag behöva någon som kan ge mig några tips på vad jag ska göra härnäst.
Under en månads tid så har bilen börjat gått på 3 cylindrar vid start och när den blivit varm så har den sedan gått bra, men nu mot slutet så har den gått på 2 cylindrar och bra varm, sedan 1 cylinder och bra varm, och för några veckor sedan så vägrade den starta helt.
Bilen har en B230FD motor i sig och när man nu försöker starta så fungerar tändlåset och jag kan veva på startmotorn utan några konstigheter men ingen gnista vill komma fram så bilen kan starta. Jag får bensin så stiften blir blöta och jag har kollat så kamen rör sig genom oljepåfyllningshålet.
Det jag bytt till helt nya delar hittils följer nedan:
* Bränslerelä
* Spridarrelä (Radioavstörningsrelä)
* Kamrem, spännare (kollat så allt är rätt justerat)
* Tändslutsteg
* Tändkablar (även den till tändspolen)
* Fördelare
* Rotor
* Tändspole
* Tändstyrenhet till en som gått 17 tusen mil
* Kollat samtliga jordpunkter
* Alla bränslepumpar, slangar, med mera är bytt sedan tidigare.
* Vevaxellägesgivare
* Bilbatteri
Kommer byta följande till helgen:
* Oljetrycksgivare (troligen inget med detta och göra)
Har inte kollat felkoderna ännu men ska göra det i helgen med givetvis.
Senast jag var och satte in nya tändslutsteget så mätte jag upp det jag kunde iaf listar nedan:
Tändspolen:
Stift 15 -> 12V (med tändläge II)
Stift 1 -> 12V (med tändläge II)
Ohm på primärlindningen: 2-3 ohm
Ohm på sekundärlindningen: 5,6-6 Kohm
Vevaxellägesgivaren (mätit kontakten)
Stift 1: 0V (med tändläge II)
Stift 2: 3V (med tändläge II)
Stift 3: 0V (med tändläge II)
Ohm på givaren 156 (enligt volvo så grön om det är 170 ohm +-30ohm
Tändslutsteget (mätit kontakten)
Stift 1 och jord: 12V (med tändläge II)
Stift 4 och jord: 12V (med tändläge II)
Ohm på stiftt 1 och 4: samma ohm som primärlindningen på tändspolen ovan
Ohm på stift 2 och jord: 0,6 ohm med nyckel ur tändlåset
Vore jätteglad om någon kan tänka sig något jag missat bytt, eller som jag bör mäta, eller något som jag måste göra mer för att lyckas få någon gnista så bilen startar igen.
Om jag missat informera något ovan skriv svar på tråden så kompletterar jag med information.
Tack på förhand!
Mvh,
Richard
Jag är ny till forumet och heter Richard och bor i Västerås, tack för att jag fick bli medlem :D
Innan jag börjar så vill jag bara säga att det väldigt sällan är att jag öppnar forumtrådar när det gäller fel på Volvon men denna gång skulle jag behöva någon som kan ge mig några tips på vad jag ska göra härnäst.
Under en månads tid så har bilen börjat gått på 3 cylindrar vid start och när den blivit varm så har den sedan gått bra, men nu mot slutet så har den gått på 2 cylindrar och bra varm, sedan 1 cylinder och bra varm, och för några veckor sedan så vägrade den starta helt.
Bilen har en B230FD motor i sig och när man nu försöker starta så fungerar tändlåset och jag kan veva på startmotorn utan några konstigheter men ingen gnista vill komma fram så bilen kan starta. Jag får bensin så stiften blir blöta och jag har kollat så kamen rör sig genom oljepåfyllningshålet.
Det jag bytt till helt nya delar hittils följer nedan:
* Bränslerelä
* Spridarrelä (Radioavstörningsrelä)
* Kamrem, spännare (kollat så allt är rätt justerat)
* Tändslutsteg
* Tändkablar (även den till tändspolen)
* Fördelare
* Rotor
* Tändspole
* Tändstyrenhet till en som gått 17 tusen mil
* Kollat samtliga jordpunkter
* Alla bränslepumpar, slangar, med mera är bytt sedan tidigare.
* Vevaxellägesgivare
* Bilbatteri
Kommer byta följande till helgen:
* Oljetrycksgivare (troligen inget med detta och göra)
Har inte kollat felkoderna ännu men ska göra det i helgen med givetvis.
Senast jag var och satte in nya tändslutsteget så mätte jag upp det jag kunde iaf listar nedan:
Tändspolen:
Stift 15 -> 12V (med tändläge II)
Stift 1 -> 12V (med tändläge II)
Ohm på primärlindningen: 2-3 ohm
Ohm på sekundärlindningen: 5,6-6 Kohm
Vevaxellägesgivaren (mätit kontakten)
Stift 1: 0V (med tändläge II)
Stift 2: 3V (med tändläge II)
Stift 3: 0V (med tändläge II)
Ohm på givaren 156 (enligt volvo så grön om det är 170 ohm +-30ohm
Tändslutsteget (mätit kontakten)
Stift 1 och jord: 12V (med tändläge II)
Stift 4 och jord: 12V (med tändläge II)
Ohm på stiftt 1 och 4: samma ohm som primärlindningen på tändspolen ovan
Ohm på stift 2 och jord: 0,6 ohm med nyckel ur tändlåset
Vore jätteglad om någon kan tänka sig något jag missat bytt, eller som jag bör mäta, eller något som jag måste göra mer för att lyckas få någon gnista så bilen startar igen.
Om jag missat informera något ovan skriv svar på tråden så kompletterar jag med information.
Tack på förhand!
Mvh,
Richard
Senast redigerad av 1 frallanfree, redigerad totalt 0 gånger.
Bakhjulsdrift och 700/900-vagnar ska det vara!