Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1163555
Hej kära Volvo älskare!

Jag är ny till forumet och heter Richard och bor i Västerås, tack för att jag fick bli medlem :D

Innan jag börjar så vill jag bara säga att det väldigt sällan är att jag öppnar forumtrådar när det gäller fel på Volvon men denna gång skulle jag behöva någon som kan ge mig några tips på vad jag ska göra härnäst.

Under en månads tid så har bilen börjat gått på 3 cylindrar vid start och när den blivit varm så har den sedan gått bra, men nu mot slutet så har den gått på 2 cylindrar och bra varm, sedan 1 cylinder och bra varm, och för några veckor sedan så vägrade den starta helt.

Bilen har en B230FD motor i sig och när man nu försöker starta så fungerar tändlåset och jag kan veva på startmotorn utan några konstigheter men ingen gnista vill komma fram så bilen kan starta. Jag får bensin så stiften blir blöta och jag har kollat så kamen rör sig genom oljepåfyllningshålet.

Det jag bytt till helt nya delar hittils följer nedan:
* Bränslerelä
* Spridarrelä (Radioavstörningsrelä)
* Kamrem, spännare (kollat så allt är rätt justerat)
* Tändslutsteg
* Tändkablar (även den till tändspolen)
* Fördelare
* Rotor
* Tändspole
* Tändstyrenhet till en som gått 17 tusen mil
* Kollat samtliga jordpunkter
* Alla bränslepumpar, slangar, med mera är bytt sedan tidigare.
* Vevaxellägesgivare
* Bilbatteri

Kommer byta följande till helgen:
* Oljetrycksgivare (troligen inget med detta och göra)

Har inte kollat felkoderna ännu men ska göra det i helgen med givetvis.

Senast jag var och satte in nya tändslutsteget så mätte jag upp det jag kunde iaf listar nedan:

Tändspolen:
Stift 15 -> 12V (med tändläge II)
Stift 1 -> 12V (med tändläge II)
Ohm på primärlindningen: 2-3 ohm
Ohm på sekundärlindningen: 5,6-6 Kohm

Vevaxellägesgivaren (mätit kontakten)
Stift 1: 0V (med tändläge II)
Stift 2: 3V (med tändläge II)
Stift 3: 0V (med tändläge II)
Ohm på givaren 156 (enligt volvo så grön om det är 170 ohm +-30ohm

Tändslutsteget (mätit kontakten)
Stift 1 och jord: 12V (med tändläge II)
Stift 4 och jord: 12V (med tändläge II)
Ohm på stiftt 1 och 4: samma ohm som primärlindningen på tändspolen ovan
Ohm på stift 2 och jord: 0,6 ohm med nyckel ur tändlåset

Vore jätteglad om någon kan tänka sig något jag missat bytt, eller som jag bör mäta, eller något som jag måste göra mer för att lyckas få någon gnista så bilen startar igen.

Om jag missat informera något ovan skriv svar på tråden så kompletterar jag med information.

Tack på förhand!

Mvh,
Richard
Senast redigerad av 1 frallanfree, redigerad totalt 0 gånger.
#1163581
Du kanske har missat att skriva det, men tändstift står inte med på listan vad jag kan se... :roll: Det är ju egentligen där man ska börja, och det har du kanske också gjort. Annars kan ju gamla tändstift som blivit ordentligt blöta leda gnistan över isolatorn, och då ser man den inte.... Blir stiften "ordentligt blöta" så får den ju bensin och då funkar vevaxelgivare, bränslereä och relät till spridarna. Prova att suga i vakuumslangen till BTR-en, smakar det bensin läcker det igenom bensin från trycksidan (ett membran i den kan läcka) då går det bensin "oreglerat" in i insuget.
#1163589
lennarte skrev:Du kanske har missat att skriva det, men tändstift står inte med på listan vad jag kan se... :roll: Det är ju egentligen där man ska börja, och det har du kanske också gjort. Annars kan ju gamla tändstift som blivit ordentligt blöta leda gnistan över isolatorn, och då ser man den inte.... Blir stiften "ordentligt blöta" så får den ju bensin och då funkar vevaxelgivare, bränslereä och relät till spridarna. Prova att suga i vakuumslangen till BTR-en, smakar det bensin läcker det igenom bensin från trycksidan (ett membran i den kan läcka) då går det bensin "oreglerat" in i insuget.
Hej Lennart,

Tack för ditt svar!

Du har helt rätt jag missade skriva att tändstift är bytta till helt nya NGK-stift.

Kan även tillägga att jag har helt ny BTR (Bosch) installerad och det är ingen läcka och testade suga på vakuumslangen men får ingen bensin där.

Var faktiskt inne på det tidigare innan jag bytt allt jag skrev i tråden.

Det kan inte vara något annat så som LH soppaboxen som spårat ur eller annat som gör att den får bensin men ingen gnista.

Har testat med tändlampa och stendött på ledaren mellan tändspole och fördelare och samtliga tändkablar :/

Till sist om det har någon betydelse så bytte jag luftmassamätaren till en eftermarknadsdel och vevaxelgivaren innan bilen gick sämre och sämre och till slut dog.

Kan jag mäta upp kontakten och LMM på något vis för att se om den är hel?
Vet att jag läst om att man ska ta av batteriet och rycka kontakten till LMM då ska boxen förstå det som snålläge på blandning och starta?

Någon som testat ovanstående och kan det vara värt och byta till gamla Bosch LMM som gått 30K mil?
#1163598
Ett bra sätt att felsöka är att koppla in en testlampa eller 12 V glödlampa mellan anslutningarna på tändspolen. (Dvs lossa de två kabelskorna där och ansluta dem till lampan istället för till tändspolen.)

Om lampan blinkar när man kör på startmotorn så fungerar tändsystemet fram till tändspolen. Då ligger felet i själva spolen eller i högspänningsdelen.

Om lampan inte blinkar när man kör på startmotorn, så ligger felet tidigare, typ i tändmodulen eller liknande.

Luftmassemätaren kan du bortse från – den kan inte orsaka startproblem. Du kan koppla ur den – motorn startar som vanligt och går bra på tomgång utan luftmassemätare inkopplad.
#1163600
NilsO skrev:Ett bra sätt att felsöka är att koppla in en testlampa eller 12 V glödlampa mellan anslutningarna på tändspolen. (Dvs lossa de två kabelskorna där och ansluta dem till lampan istället för till tändspolen.)

Om lampan blinkar när man kör på startmotorn så fungerar tändsystemet fram till tändspolen. Då ligger felet i själva spolen eller i högspänningsdelen.

Om lampan inte blinkar när man kör på startmotorn, så ligger felet tidigare, typ i tändmodulen eller liknande.

Luftmassemätaren kan du bortse från – den kan inte orsaka startproblem. Du kan koppla ur den – motorn startar som vanligt och går bra på tomgång utan luftmassemätare inkopplad.
Det har jag inte testat, den kommer jag skriva upp på todo-listan till helgen, tack NilsO.

Kan även informera att jag kommer då testa mäta stift 1 på tändspolen och jord medans någon försöker starta och se om jag får mer än 0,3 VAC (AC på multimetern) då ska tydligen tändslutsteget fungera. Om tändslutsteget är pajj så kommer jag få då 0-0,015 VAC istället.

Kanon då kan jag utesluta LMM, men ha den urdragen ifall jag vill testa.

Ifall någon undrar varför jag inte kan testa innan helgen så jobbar jag långa dagar och kväll denna vecka dessvärre :(
#1163609
Då jag helst vill testa allt jag fått tips om så kommer en fråga jag alltid undrat över när man testar.

Hur gör jag så ingen bensin sprutas in i cylindrarna så stiften inte blir blöta när jag ska testa så mycket med tändningen?
#1163663
Lättast är ju att bara dra säkringen till bränslepumpen.

Du har ju redan mätt ganska mycket, men det skadar nog inte att kontrollmäta vid tändboxen så att det inte är kabelbrott. Skickar med en länk till kopplingsschemat (en bit ner på sidan) så ser du vad som är vad. Sedan kan det ju inte uteslutas att felet ligger i själva tändboxen... http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm
#1163836
frasse4 skrev:Lättast är ju att bara dra säkringen till bränslepumpen.

Du har ju redan mätt ganska mycket, men det skadar nog inte att kontrollmäta vid tändboxen så att det inte är kabelbrott. Skickar med en länk till kopplingsschemat (en bit ner på sidan) så ser du vad som är vad. Sedan kan det ju inte uteslutas att felet ligger i själva tändboxen... http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm
Tack för tipset om att inaktivera soppan när jag testar tändningen till helgen.

Ska slå ett öga på kontakterna till tändstyrenheten när jag håller på med övriga tester.

Tändstyrenheten är bytt till en annan som gått 17 tusen mil och den kommer från fullt fungerande bil.
NilsO skrev:På en del årsmodeller och motoralternativ sätter man också tändsystemet ur spel om man tar ur säkring 1. Vilket är opraktiskt när man felsöker just tändsystemet. Kanske inte på just den här, dock.
Tror jag nog för säkerhetens skull kör på att koppla ur de fyra spridarkontakterna för att vara säker.

Förresten om någon har nå andra tips eller idéer om varför bilen inte vill tända så är det bara skriva på.

Återigen jag kommer utföra allt jag fått tips om i helgen troligen lördag eftermiddag och återkommer efter alla tester och hur det gått givetvis.

Tack för alla era tips och information, nu känns det iaf som att jag har något mer att gå på :D !

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]