Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av andreas202
#1163081
Bilen har jag haft sedan 29 januari och problemet har varit hela tiden, förra ägaren sa att växelåds givaren är byt förra året med glappar nu. Men jag ser det som osannolikt att den skulle glappa men läs nedan och säg om jag har fel.
Jag konstaterade efter köpet att det saknades 2liter olja i lådan som jag fyllde på utan förändring till det bättre eller sämre rörande växlandet.

I veckan lämnade jag in min bil med AW30-43LE automatlåda för sköljning och filter/sil byte. ATF Dextron III hälldes i lådan.
Jag fick tillbaka bilen dagen efter. Han som hade gjort arbetet sa att oljan såg "väderbiten" ut men inte direkt dålig och att det inte fanns klägg eller partiklar i tråget, jag fick det gamla filtret tillbaka (Bilia kallar det sil) och där i ser man bara ett par flaggor av metal spån inget mer.
Efteråt märker jag en skillnad i att den växlar mjukare och mer obemärkt (så länge man inte låter den växla vid 6000rpm)

Men mitt problem kvarstår och nu vet jag inte hur jag ska gå vidare.

Tankar och förslag tas emot väldigt gärna.

Problemet är att pilen och disco belysningen i program väljaren börjar när Lockupen halkar ur på fyrans växel. Blinkar inte lamporna när jag startar och kör runt på bara 3:an så börjar aldrig lamporna att blinka.


Ingående beskrivning:
Om jag för växellådsgivaren till läge 3 så går lockupen in på 3an precis som det ska och det fungerar klander fritt.
Men kör jag på D och låter det gå upp på fyran för att sedan lockupen ska gå i så går den i utan problem men den är bara i för 3-4sec sedan går den ur och pilen börjar blinka i instrumentklustret och discot startar, men bilen fungerar ändå klander fritt , jag kan köra precis som vanligt, jag har 1,2,3,4:ans växlar. Jag saknar bara lockupen.
Alltså lådan går inte i något nödläge, utan stannar jag så börjar jag på ettans växel igen.
Om jag har lockupen på 3an efter att den har misslyckats på fyran vet jag inte för det kom jag på nu att jag inte har provat.

Men för att lådan ska försöka få i lockupen på fyran igen så måste jag stänga av bilen i 5-10min sen gör han ett nytt försök med samma resultat. Då är det dock redan disco belysning. Så lådan jobbar på precis samma sätt med eller utan disco belysning.

Jag har kört i 80 med lockupen i på 3an i över 2mil utan problem.

För att lamporna ska slockna behöver bilen stå ostartad ett par dagar eller köras korta sträckor. Om strömmen bryts hjälper, vet jag inte.
Bilen används nu endast att pendla till och från jobbet 2,5mil x2 per dag 80-60 sträcka hela vägen.

Disco belysning= W och E alt S blinkar om vartannat tillsammans med pilen.

Många tack på förhand!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1163105
Några snabba reflektioner:

Har du provat om det går att läsa ut felkoder när den blinkar?

Har du provat det klassiska knepet att snabbt dra växelväljaren mellan P och L 30 gånger?

Det sitter några anslutningar lite illa till på lådan för fukt och skräp. Försök ta isär dessa och blås rent och spraya elektronikspray.
#1163117
Hej och tack för att ni tog er tid att svara!

Ja jag åkte till en verkstad för några veckor sedan för att försöka läsa ut men dom gick bett, bilen är ju tillverkad sent 1996 och blev årsmodell 1997 och är den "första" med OBD2 uttag och jag har fått för mig att det gör saken lite svårare. Dom kunde läsa ut mycket bland annat motor koder och sånt men automatlådan fanns va grå markerad. Värt att tillägga är att det va en oberoende verkstad. Att åka till Volvo kan vara något att göra men det kostar ju en hel del för att få det gjort hos dom misstänker jag.

Nä jag har inte prövat det där 30gånger knepet men jag har läst om det, kan man inte förstöra grejerna om man ska dra i den stakars spaken 30gånger på rekord tid?

Ja jag har haft isär kablarna till växelådsgivaren och precis som du skriver duschat det i elektronik spray och väntat en halv timme med att sätta ihop det igen utan någon förbättring eller försämring för den delen.

Solenoid har jag tänkt på också, men efter som den fungerar kanon om jag tvingar lådan att köra på 3an så känns det inte troligt. Eller är det så att det är olika solenoider? En till lockupen för 3an och en annan för lockupen på 4:an?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1163134
Jag tror inte man ska dra som en galning i spaken, bara fram och tillbaka genom alla steg. Det kan inte skada något.

Det sitter även en anslutning lite längre fram på lådan som jag tror går till en hastighetsgivare (hastighet på själva lådan) det är ju inte omöjligt att den strular om lockupen kopplas ur? Har du tagit isär och sprejat den också?
Bild

Det kan ju vara värt att svänga förbi en volvoverkstad om det inte är för långt. Kanske de kan ta ut koder lite snabbt mellan två bilar...
#1163431
Nä det är sant, jag prövade i alla fall och dra spaken fram och tillbaka i morses innan jag åkte till jobbet 30gånger men det hände egentligen inget :/

Hmmmm nä det missade jag nog, jag hittade bara två stora lika bredda kontakter, får undersöka den du pratar om!

Jag kan informera också att efter lådan har misslyckats med lockupen på fyran så går den inte längre i på trean.

Artikel numret på silen/filtret är 3549200 om någon skulle behöva det i fram tiden!

Nästa steg får väl bli och åka till Volvo om kolla felkoderna men det får bli när kassan har stärkts.
#1164003
Var förbi volvo i dag och frågade vad det kostar för dom och titta felkoderna och det va 1000kr dom ville ha för det, det avgjorde saken för mig!

Antingen drar jag ur lampan ur klustret eller så tar jag och bygger/köper en egen felkods läsare, om jag hittar någon som jag känner funkar.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1164704
Var ju surt att de skulle ha så mycket. Vet att det fanns de som byggde om de gamla blinkboxarna att funka med de första OBD på 940. Men vet inte om det går till 960, de bytte ju upp till MOtronic 4.1 -95 så den kanske inte stödjer detta. Du får googla lite
#1172120
I dag kom China kabeln med Rekommenderat så det var bara att leta upp ett program på nätet och damma av den gamla bärbara Pentium datorn.

Jag fick upp 5 fel koder på växellådan men glad i hågen som man är raderade jag dom innan jag han att tänka ett steg längre, så jag åkte ut och åkt och fick tillbaka en fel kod. Unknown DTC 2F.

Jag har googlat men hittar bara en rysk sida,

Är det någon här som kan skjuta från höften och ge en hint eller ännu bättre en tolkning?
#1172272
Det kanske är uppbyggt på det Hexadecimala talsystemet, alltså 0 - F. Som datorerna byggde på en gång i tiden (kanske fortfarande är, i alla fall dom enklare typerna)
Där i så fall koden skulle stå för 0216, eller det binära talet 00111111
P0216 Injection Timing Control Circuit Malfunction
Men det "rör" ju inte växellådan. Det kanske "bara" är en kod för ingen kontakt
Har egentligen ingen aning, men läste om dataprogrammering för snart 1000 år sedan :lol:

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]