- tis 18 apr 2017, 10:09
#1166943
Valpar är nästan värre än bebisar när dom är riktigt små, fattar inte hur småbarnsföräldrar orkar att ha båda samtidigt. Har en familj i närheten som brukar "motionera" förbi hemma. Hon kommer ibland ensam (ofta är dom 2 vuxna) med en dubbelbarnvagn med åkplatta (en typ 4-åring på) och 2 hundar (inga valpar dock) Det är en modern "springvagn" som hon springer lätt löpning med. Hundarna är väldigt lydiga verkar det som, men hon ser allt annat är "pigg och alert" ut. För mig (som har vuxna barn med egna barn) ser det väldigt jobbigt ut, fattar inte hur dom orkar....
Till frågan, det finns ett antal olika kors till Volvos kardanstänger, men var jag vet är det samma kors på samma axel på en bil, Med några få undantag (Hardyskiva på vissa 740). Vissa 140 och 240 har ett större bakre kors Modeller med 16V motorn har den grövsta axeln (50,8 mm) och därmed "dom största" korsen och alla 3 är likadana. Min har rullat c:a 45000 mil utan bytta kors, däremot fick jag byta stödlagret (gummit "kapsejsat") för några år sedan och då "kände" jag och vred på samtliga kors åt alla håll och kunde inte känna något som helst fel. Det sitter en liten gängad typ stoppskruv i korset, den skruvade jag ut och ersatte med en smörjnippel och pumpade i i nytt fett tills det gamla kommit ut. Smorde alla 3 korsen, monterade tillbaka pluggen och se´n går det kanske 45000 mil till.... :roll:
Byta kors är inget avancerat jobb, man kan vara "bökigt" och det är väldigt noga att man gör rätt och håller reda på alla nålrullar. Det är väldigt lätt att "tappa ner" en nålrulle i botten på skålen och då spricker skålen när man försöker pressa ihop det för att få i låsringen.
Till frågan, det finns ett antal olika kors till Volvos kardanstänger, men var jag vet är det samma kors på samma axel på en bil, Med några få undantag (Hardyskiva på vissa 740). Vissa 140 och 240 har ett större bakre kors Modeller med 16V motorn har den grövsta axeln (50,8 mm) och därmed "dom största" korsen och alla 3 är likadana. Min har rullat c:a 45000 mil utan bytta kors, däremot fick jag byta stödlagret (gummit "kapsejsat") för några år sedan och då "kände" jag och vred på samtliga kors åt alla håll och kunde inte känna något som helst fel. Det sitter en liten gängad typ stoppskruv i korset, den skruvade jag ut och ersatte med en smörjnippel och pumpade i i nytt fett tills det gamla kommit ut. Smorde alla 3 korsen, monterade tillbaka pluggen och se´n går det kanske 45000 mil till.... :roll:
Byta kors är inget avancerat jobb, man kan vara "bökigt" och det är väldigt noga att man gör rätt och håller reda på alla nålrullar. Det är väldigt lätt att "tappa ner" en nålrulle i botten på skålen och då spricker skålen när man försöker pressa ihop det för att få i låsringen.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V