Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1166943
Valpar är nästan värre än bebisar när dom är riktigt små, fattar inte hur småbarnsföräldrar orkar att ha båda samtidigt. Har en familj i närheten som brukar "motionera" förbi hemma. Hon kommer ibland ensam (ofta är dom 2 vuxna) med en dubbelbarnvagn med åkplatta (en typ 4-åring på) och 2 hundar (inga valpar dock) Det är en modern "springvagn" som hon springer lätt löpning med. Hundarna är väldigt lydiga verkar det som, men hon ser allt annat är "pigg och alert" ut. För mig (som har vuxna barn med egna barn) ser det väldigt jobbigt ut, fattar inte hur dom orkar....
Till frågan, det finns ett antal olika kors till Volvos kardanstänger, men var jag vet är det samma kors på samma axel på en bil, Med några få undantag (Hardyskiva på vissa 740). Vissa 140 och 240 har ett större bakre kors Modeller med 16V motorn har den grövsta axeln (50,8 mm) och därmed "dom största" korsen och alla 3 är likadana. Min har rullat c:a 45000 mil utan bytta kors, däremot fick jag byta stödlagret (gummit "kapsejsat") för några år sedan och då "kände" jag och vred på samtliga kors åt alla håll och kunde inte känna något som helst fel. Det sitter en liten gängad typ stoppskruv i korset, den skruvade jag ut och ersatte med en smörjnippel och pumpade i i nytt fett tills det gamla kommit ut. Smorde alla 3 korsen, monterade tillbaka pluggen och se´n går det kanske 45000 mil till.... :roll:
Byta kors är inget avancerat jobb, man kan vara "bökigt" och det är väldigt noga att man gör rätt och håller reda på alla nålrullar. Det är väldigt lätt att "tappa ner" en nålrulle i botten på skålen och då spricker skålen när man försöker pressa ihop det för att få i låsringen.
av nivenko
#1168903
Valpen frodas och växer, terroriserar den medelålders hunden mer än husse guskelov. Båda är av rasen vit herdehund vilket brukar av vissa kallas för vit schäfer men det vinns vita ex av schäfrar också. Ovanlig ras så det var bara att gripa tillfället i flykten, föds färre än 100 om året. Nackdelen är att även om jag har en stor kombi har jag inget bagageutrymme då det står en dyr hundbur som tar upp hela utrymmet. Nåväl, nu har jag köpt motorolja, oljefilter, bromsvätska, växellådsolja, koppling, glykol, bakaxelolja, packningar till bultarna, bakre mellanrör, ljuddämpare och slutrör. Det senare pga en tvåa vid besiktning. Dessutom fick jag en tvåa på parkeringsbromsen pga dålig bromsverkan men meken trodde inte att det skulle bli något problem. Kamrem och packboxar mm byttes för tvåtusen mil sedan så dessa klarar ett par år till. Knutkorsen kollas när kardan är nedmonterad och får vid behov bli ett till besök.Är det något som jag glömt som skulle vara bra att göra samtidigt?

Nu ska jag kolla upp om batteriet på det vita vilddjuret tagit slut, det laddar ur snabbt men uppladdningen är betydligt snabbare än mobilens.
Tacksam om ni kommer med tips på något som kan åtgärdas i denna veva (obs gäller absolut inte hunden!)
Kjell

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]