Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1162439
Nu är det dags att byta koppling till min 745 GLT 16 V. Var får jag tag på en som passar? De flesta vill sälja en standardkoppling som passar alla 740 eller också har de en uppsjö med kopplingssatser som gör att jag inte vet vilken som är den rätta. Vad är det i spec som jag ska kolla efter för att inte köpa fel och ha bilen stående på verkstan med en koppling som inte passar?
Tackar på förhand för alla tips och råd
Användarvisningsbild
av lennarte
#1162512
Jag hade sådan tur att jag hittade en nästan ny koppling på skroten. Köpte en växellåda och tog kopplingen från samma bil. Din bil är ju till åren den också så begagnad koppling för 500 kr tycker jag det kan vara värt att ta en chans. Urtrampningslagret gick att smörja upp så allt blev 100. Annars handlar jag lite här, http://www.misterAuto.com, det har funkat bra. Kostar där c:a 3500 kr med urtrampningslagret. Det är inte alltid med i priset, så kolla det. Dom har kopplingar från 2600 kr som dom rekomenderar (passar turbomodellerna FT också). Men den som är speciellt för 16V motorn är alltså 1000 kr dyrare
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1162523
Vad är de som skiljer till 16v motorn egentligen? Ett beg svänghjul köper man ju för ett par hundra om de skiljer eller vad är skillnaden mellan 8v o 16v?
av nivenko
#1162629
Tack lennart för svaret. Men jag undrar om det är alltså är så att det finns olika kopplingssatser som passar 16V motorn? Mekonomen ligger också på 3500:- men det är för alla 740 o 940 modeller. När jag började fundera på kopplingen så googlade jag på många sidor och det fanns många satser i varierande pris. Tyvärr var det så att det skilde sej framför allt i dimensionerna en del är 2 mm mindre. En annan sak är att en del anger antal splines och andra inte, är det 22 som gäller? Så jag vill gärna ha reda på vad som gäller i specificationen för våra pärlor. här finns det t ex en som är billigare https://folkraceshop.se/kopplingssats-volvo-b230-228mm. här finns det en annan http://vparts.se/se/kopplingssats-volvo ... 4-m46.html. här en tredje http://www.tradera.com/item/343472/2422 ... tta-lamell och till den du nämnde finns det fyra stycken att välja på http://www.mister-auto.se/sv/kopplingss ... _g479.html. Då jag kör max 500 mil om året och mest i stadstrafik spelar det någon roll vad jag väljer?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1162804
Jag skulle tro att du kan köpa vilken som helst, bara det är 22 splines, skillnaden är främst att 16V (och turbon) har kraftigare motor och kräver kraftigare koppling. Har för mig att det skiljer (på splinsen) mellan -88 och -89 års modell. GLT med 16V motorn kom i april -88 och hade då 22 splines medans dom andra hade kvar 12 (??) Splines. Lite osäker på turbon dock, det är lite "rörigt" om detta just vid dessa årsmodeller. Kår du försiktigt och inte drar tungt på kroken, bör det fungera med en vanlig koppling. Jag blev rekommenderad en "vanlig" koppling av en reparatör på Volvo, men då men den "nya" lamellen. Volvo skulle då ha c:a 6000 kr får en 16V koppling. Jag drar tungt (båt och trailer med totalvikt på 1800 kg) och ganska mycket med vanligt släp (eldar med ved) så det var aldrig något alternativ för mig
av nivenko
#1162904
Om inte diametern spelar någon roll och hur jag använder bilen inte kräver starkare koppling. Jag drar ytterst sällan något och det är aldrig tyngre last. Då är det bara en fråga kvar. Det talas om plant eller pottsvänghjul, vad är det som gäller för min bil?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1162931
nivenko skrev:Om inte diametern spelar någon roll och hur jag använder bilen inte kräver starkare koppling. Jag drar ytterst sällan något och det är aldrig tyngre last. Då är det bara en fråga kvar. Det talas om plant eller pottsvänghjul, vad är det som gäller för min bil?
Nu har jag inte skruvat så förskräckligt mycket med just koppling på 740, men något "pottsvänghjul" har jag inte hört, däremot är det skillnad på svänghjulet mellan dom som har svänghjulsgivare och dom som har Hallgivare i fördelaren (också mellan -88 och -89 års model), men det "rör" ju inte kopplingen. Däremot vet jag att 940 med M90 växellåda har ett helt annat svänghjul på en i övrigt vanlig B230 motor. Kan det vara det dom menar???
av Waizguy
#1163268
Finns en kopplingssats passande 740 GLT 159hk och 940 171-190hk. Sachs 3000 449 001 som innehåller Lamell, tryckplatta, urtrampningslager och fett (Tandantal/Splines 22, Diameter 228) för 1800kr om du törs beställa från utlandet.

Original är troligen Sachs eller LuK så det är inga dåliga prylar.

Edit; Hittade även den LuK varianten/ för 159hk modellen. LuK 623 0630 00, 180 Pund eller ca 2000kr från UK.
http://www.ebay.com/itm/LUK-Clutch-Kit- ... SwPhdU5Nu1

Även Mister-Auto har den för 2600kr - 2475kr idag + att de har en 100kr rabattkupong för beställningar över 1000kr = 2375kr
http://www.mister-auto.se/sv/kopplingss ... 30!00.html

Enligt LuK's egna katalog ska den innehålla tryckplatta, lamell OCH urtrampningslager.
http://webcat.schaeffler-aftermarket.co ... owResult=1

Gäller bara att vara säker på att det är rätt :)

Edit:2

Jag tror inte du ska hänga upp dig på 228mm och 230mm, tittar man i LuK katalogen så är "230mm varianten" innehåller tryckplatta och lamell som har diametern 228mm. Se länk ovan.

// Waiz
av nivenko
#1165246
Pga av köp av hundvalp har jag låtit kopplingsköpet ligga nere. Bilen höll utmed sträckan umeå - kramfors ToR utan större problem även om höga kustens backar, eller snarare berg, frestade på. Vad har ni för erfarenhet av Vparts.se och folkrace.se? Prismässigt ligger dessa bäst till och mitt bilanvändande är misnst sagt litet. Valpköpet dränerade kassan betydligt.
MVH
Kjell
av nivenko
#1166587
När jag fått valpen att sova en stund passade jag på att köpa denna koppling: http://www.mister-auto.se/sv/kopplingss ... 21317.html
När den ändå är isärplockad funderar jag på om det är lika bra att byta knutkorsen, eller vad det nu heter, då merkostnaden är försumbar. Blev lite brydd om det är olika kors som sitter på stången då en butik hade olika för främre, mitt och bak.

MVH
En mycket trött valpägare/ kjell

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]