Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av henrikla
#1161592
Köpte en begagnad 531 topp. På bakändan av kammen står det 220.
Har inte hittat något om denna kam på internet, men någon på detta forum kanske vet något.

Någon som har någon aning?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1161695
Kommer 531 toppen från en B230FB så sitter det VX3 kamaxel original men kommer den från en B230ET sitter det en A kamaxel original. Man "mäter" kamaxeln i "duration" ett mått som säger lite om var kammen "går för". Det är mer exakt den tid ventilerna är öppna på ett kamaxelvarv (360°). Är "220" durationen för denna kam är det en väldigt "moderat" kam. VX3 ligger på 245° och A kammen på 260°, gränsen för "ren racing" är omkring eller över 300°. Lägre duration bättre bränsle ekonomi och "bottendrag", högre duration bättre "drag" på höga varv och större "virvel i tanken". Över c:a 290 - 300° är bilen svårkörd i vanlig trafik. Har kört en Volvo PV B18 motor med Volvos steg 3 topp dubbla Weber 48 mm och R-kam. Totalt utan ork under 4000 varv, började "dra" vid 6000 varv, hästspark i ändan vi 7000 varv. Inte rolig i sta'n men herre j---ar vad den gick på landsväg. B230 motorerna är betydligt annorlunda och blir inte lika svårkörda med vassare kamma (över 300°) som vad B18/20 var.
Lite förklaring om kammar men kanske inte större hjälp men vad din kam är för något
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]