- tis 28 mar 2017, 11:04
#1161695
Kommer 531 toppen från en B230FB så sitter det VX3 kamaxel original men kommer den från en B230ET sitter det en A kamaxel original. Man "mäter" kamaxeln i "duration" ett mått som säger lite om var kammen "går för". Det är mer exakt den tid ventilerna är öppna på ett kamaxelvarv (360°). Är "220" durationen för denna kam är det en väldigt "moderat" kam. VX3 ligger på 245° och A kammen på 260°, gränsen för "ren racing" är omkring eller över 300°. Lägre duration bättre bränsle ekonomi och "bottendrag", högre duration bättre "drag" på höga varv och större "virvel i tanken". Över c:a 290 - 300° är bilen svårkörd i vanlig trafik. Har kört en Volvo PV B18 motor med Volvos steg 3 topp dubbla Weber 48 mm och R-kam. Totalt utan ork under 4000 varv, började "dra" vid 6000 varv, hästspark i ändan vi 7000 varv. Inte rolig i sta'n men herre j---ar vad den gick på landsväg. B230 motorerna är betydligt annorlunda och blir inte lika svårkörda med vassare kamma (över 300°) som vad B18/20 var.
Lite förklaring om kammar men kanske inte större hjälp men vad din kam är för något
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V