Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mogge92
#1161365
Har en -87a 740 med mekanisk b230E som jag tror chokar hela tiden.
Den verkar inte få någon ström till varken kallstart, tillsatsluftslid, styrtrycksventil eller ens termotidgivaren.
CO halten var på 6.3 när jag besiktade den. Antar att den inte kan känna när den blir varm eftersom jag inte har ström till någon av dessa kontakter.
Startar endast med gashjälp.

Har ni några idéer?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1161376
https://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_ ... 89-1.shtml
Här har du ett elschema för "E" motorer till -89 års modell (utan katalysator fanns längre utomlands). Kollar du noga så ska dom kablar som är strömförande vid olika tillfällen vara rödmarkerade och lite grövre. Kolla säkringar 1, 2, 11 och 12. "E"-motorn är känd för att lätt "sura ned sig" när allt inte "står rätt till" utan att kallstarten behöver vara inblandad, CO-halten borde varit betydligt högre om den skulle varit inblandad. Normalt fungerar kallstartventilen endast vid under -15°(inte 100 säker på "E"-motorn men på "F"- motorn är det så). Däremot fungerar kallstartventilen (och termotid kontakten) endast när startmotorn "arbetar" på "E"-motorn.
Finns även ett felsökningsschema,
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... ooting.jpg
Många fel på K-Jetronic är någon form av tjyvluft eller kärvande tillsatsluftslid. Även mängdmätaren kan kärva så den inte återgår helt till noll-läget. CO-halten är ganska enkel att justera på K-Jetronic, men det förutsätter ju att allt annat är Ok
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]