Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Shakkn
#1161118
Godmorgon forum!
Jag håller på att renovera en b280f motor. Rikta topparna och planslipa, fräscha upp ventiler och dylikt.
Men kamaxlarna var väldigt slitna så jag skulle behöva få tag på några nya eller i bättre skick iallafall.

Så till fråga...
Kan man ta kamaxlar från en 280e motor? Passar det eller vad händer? Kamarna var nämligen svåra att få tag i.
av Rådlös
#1161153
Jag vet inte så mycket om detta, men jag skulle nog kolla på några Renault - Pegeuotforum också. Motorn fanns ju även i dom bilarna. Kanske finns "färska" reservdelar t.o.m. i Fransosernas land?
av Tilly
#1161222
Jag gjorde en slagning på 760 1988 i VADIS, först med B280E och sedan B280F. Det är inte samma artikelnummer på kamaxlarna för de olika motorerna i alla fall så någonting skiljer ju uppenbarligen i originalutförande. Men kanske att det går att byta sinsemellan ändå. Exempelvis har ju inte B230E samma kamaxel som B230F heller men det går ju fint att byta ändå även om motorkaraktären och effekten förändras.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1161245
Har du hört med någon motorfirma om de kan lägga på mtrl och slipa om de du har, om du kommer över specifikationerna?

Här är en till högra sidan annars http://www.ebay.com/itm/NEW-GENUINE-198 ... 2c9efa3b3e
av Shakkn
#1161346
Rådlös skrev:Jag vet inte så mycket om detta, men jag skulle nog kolla på några Renault - Pegeuotforum också. Motorn fanns ju även i dom bilarna. Kanske finns "färska" reservdelar t.o.m. i Fransosernas land?

kan vara så, men har inte hittat så mycket ännu...
av Shakkn
#1161349
Tilly skrev:Jag gjorde en slagning på 760 1988 i VADIS, först med B280E och sedan B280F. Det är inte samma artikelnummer på kamaxlarna för de olika motorerna i alla fall så någonting skiljer ju uppenbarligen i originalutförande. Men kanske att det går att byta sinsemellan ändå. Exempelvis har ju inte B230E samma kamaxel som B230F heller men det går ju fint att byta ändå även om motorkaraktären och effekten förändras.
De var det jag funderade på med, lite mer effekt skadar ju inte, men vill bara vara säker på att det passar. :D
kan eventuellt få tag på ett par E kamaxlar om jag har tur.

Får för mig att jag har läst någonstans att man kunde sätt i E kamaxlarna och man ville trimma lite.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1161392
Om jag inte är alldeles felunderrättad så finns problemet med utslitna kamaxlar bara på Volvo, inte på övriga modeller med PRV-motorn. Har att göra med (på något vis) med konstruktionen av oljetråget och därmed oljepumpen som är annorlunda på Volvon än på dom framhjulsdrivna modellerna. Denna motor satt även Renault 25/30 och Alpin, Peugot 604, Citroen XM och DeLorean DMC-12 mf. (tillbaka till framtiden filmerna) Om du vill ha ut mer effekt finns det säkert något att hämta hos Alpinemodellerna. Och om du skaffar begagnade är chansen i så fall större att hitta bra kammar hos dessa modeller. Hur det passar i Volvon vet jag inte, men det är ju samma motor om än lite olika cylindervolym

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]