Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stefanlindholm1
#1160876
Har en 745 88a med kallstartsbekymmer. Startar bra när den är varm, men när den är kall så är den trögstartad. Har tagit loss insuget och kollat. Sitter en givare som det går 2gula kablar till. Antar att den går till temp mätare på instrument panelen. Sitter även en givare närmare torpedväggen,men ingen kontakt finns att sätta dit. Ska det vara så?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1161090
Har du en 230F-motor skall det sitta 2 givare under insuget, den främre är till instrumentet och den bakre till motorsystemet, är inte den ansluten förklarar det dina problem.
Du får kolla runt och se om det dinglar något oanslutet kontaktstycke. Har du en bil som är uttagen första halvåret 1988 eller sista halvåret. Ett bra sätt att se vilket motorsystem du har är att titta på vänster fjäderbenstorn, om där sitter en lite plastdosa (används för att ta ut felkoder) så har du LHJetronics 2.4 om inte så är ditt motorsystem LHJ 2.2. Om du har LHJ 2.4 skall systemets tempgivare i toppen ha ett svart kontaktstycke , LHJ 2.2 har blått kontaktstycke. Kontaktstycket på kabelhärvan har dock någon annan färg.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
#1161102
Har ingen plastdosa så det är nog en tidig modell. Har lyft på insuget med ingen lös kontakt finns. Laddar upp en bild i filen nedan. Kan det vara bytt motor till en som har den andra givaren, men en annan kabelhärva som inte har kontakten ??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1161417
Själva kontaktstycket är samma på båda modellerna, så ett kontaktstycke måste du ha oavsett vilket bränslesystem det varit/är. Det är samma kontaktstycke till knacksensorn också som sitter i motorblocket strax intill/under om det kanske blivit någon förväxling, så det kontaktstycket ligger ännu länge ner/bak/under. Kolla om det är 3 tunna kablar från fördelaren, är det så så har du LH2,2 tänd/bränslesystem och ska ha en blå temp.givare, Har du inga kablar där är det en givare vid svänghjulet (sitter mellan motorn och sprängkåpan) istället. Då är det LH2,4 och du ska ha svart givare. Är det bytt motor är ju blocket detsamma så det spelar ingen roll, bara styrsystemets delar är till rätt stysystem

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]