Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av venkan
#1159839
Åkte med min Volvo 744 till efterkontrollen. Men på väg till den så började de knastra och gå tungt till sedan att jag blev stående efter vägen för att de tuggade emot och låste sig. Gick bra och göra i ca 6km/h med mycket motstånd och hackande. Åkte till en parkering o lät den stå där tills jag hade tid att kolla på de. Trodde först att det var lådan som rasade men skruvade bort främre delen av kardanen och provade putta den. Det var helt stum och gick inte att putta alls. bakhjulen låste sig när jag skulle bogsera hem den och fortsätta skruva där. Har nu fått bort locket till bakaxeln men det var inga synliga skador i själva diffen där alla drev sitter. Det visade sig att den läckte olja från bakaxeln och troligtvis tagit slut därav att den "rasade". Den lilja oljan som var kvar va tjock och trögflytande tyckte jag för att vara olja.

Någon som har nån idé på vad det kan vara som har gått sönder i bakaxeln och om det bara räcker med att byta själva diffklumpen? Om man snurrar på drivaxlarna så snurrar det inne i diffen men den låser sig efter man har snurrat framåt. snurrar man drivaxlarna bakåt går det utan att den låser sig. Ibland när man snurrar framåt så snurrar inte kardan ut från bakaxeln alls.
Dum nog så tog jag ej bort bakre delen av kardanen så kan det vara att den har fastnat i kardantunneln därav att den låser sig när jag bogserade hem den?
Senast redigerad av 1 venkan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1159852
Handbromsbackarna kan vara en trolig bov, det händer att beläggen lossnar och då kan det bli som du beskriver.

Mvh GK
av Denlilleelake
#1159863
+1 på gnestakalles´s svar med ett tillägg.
Hissa upp/ta bort bakhjulen ska du ju göra i vilket fall för att kolla.
Har själv råkat ut en gång för att ena skruven som håller bromsoket bak smällt av. Då kantrar oket i fälgen och låser hjulet ordentligt.
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]