Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1158611
Hejsan!
Jag har en 944 av årsmodell 97 som läcker in vatten på golvet vid förarstolen samt bakom på golvet vid baksätet.
Har redan en gång plockat bort mattor, isolering och plastlister fram och bak. Torkade, så det var helt torrt, men vid nästa regnskur så var det helt blött igen :cry:
Det var inte blött upptill mot pedalerna eller mot mittkonsolen där ACn är.
Jag har tagit bort torpedplåten och undersökt där vattnet går ner i skärmarna, för att sedan rinna i dräneringskanalen längs balken. I denna kanal finns det hål längs hela vägen med mellanrum på ca 20 cm. Det första hålet var helt mosat av tidigare ägare (har satt domkraften där). Så jag tog en plåttång och rättade till detta. Testade att hälla vatten ner, och det rann ut i det första hålet som det skall.
Har ingen taklucka, alla rutor är täta och ser inga spår efter vatten på dörrar...

Någon som kan gissa vad det är för fel? Har faktiskt samma problem på min andra 944 GL 1993, men på den så är vattnet på golvet fett, så kan vara läckage från värmepaketet eller liknande där. Har inte kikat så noga ännu.

Tidigare ägare visste om detta... Det låg tidningar under plastmattorna. :evil:

Tack! /Daniel
#1160054
Vissa 740 har en ventilationslucka vid sidan om pedalerna. Denna tätas med en gummipackning som tyvärr inte brukar hålla i längden och det är vanligt att det kommer in vatten vid denna luckan. De 740 som inte har lucka har istället ett täcklock som också är tätat med gummipackning. Jag vet inte säkert hur det är på 940 men gissningsvis är det samma lösning där. Det man gör för att råda bot på problemet är att plocka ur luckan eller täcklocket och ta bort gummipackningen. Sedan lägger man en sträng med butyl istället för gummipackningen, värmer butylen med varmluftspistol och trycker tillbaka luckan/täcklocket på plats. Då får man en kittning som garanterat tätar.

Bild

MRF anslutning räcker långt. En handlar[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]