Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1158275
Hej.
Sökt runt lite och hittade tyvärr inte så mycket på den felkoden,visst jag ska kolla upp "spjällkontakt vid tomgång" som felkoden anger, antar rengörning och justering av spjällhus då tomgången nu ligger alledes för högt på ca 1500 och är lite orolig men jag har en känsla av att det inte är där felet är då även lambda lampan lyser fast det finns ingen annan felkod än 1-3-3...
Motorn är lite uppskrämd med bränslechip,annan turbo(T03/04 tror jag)3" avgassystem, öppet filter,ställbart laddtryck.
det jag hittade vid spjället var en lös slang vid insuget som jag satte tillbaka men den var tydligen pluggad med en skruv liggandes vid turbon,vad är den slangen till?
spjäll.jpg
spjäll.jpg (294.82 KiB) Visad 869 gånger
Ska kolla det klassiska på dessa men jag vill inte köpa bara för att testa men tankarna går till tjuvluft,lmm och lambda men jag begriper inte varför jag inte får en felkod fast lambda lampan(heter den så?) tänts..
MVH/Roger
#1158353
flygsfors skrev:begriper inte varför jag inte får en felkod fast lambda lampan(heter den så?) tänts..
Nej, den heter inte så. Har dock många olika namn, men har egentligen inget med Lambdan att göra. Det är datorernas sätt att "komunisera" och ett mer "rättvist" namn är nog motorstöningslampam lampa. Den ska tändas när det finns felkod att hämta. Börja med en ordentlig koll på spjällägeskontakten, eftersom du fått felkod på den
"1-3-3 (LHJ 2.4) Spjällägeskontakt för tomgång feljusterad eller kortsluten"
#1158396
Det är väl egentligen inte helt fel att kalla den "lambdalampa", för symbolen som lyser i instrumentpanelen är den grekiska bokstaven lambda, λ. I bilens instruktionsbok kallas den "fel på motorns elektroniksystem", vilket inte är så lyckat eftersom orsaken till att den tänds oftast inte har med fel i elektroniken i sig att göra, utan med mer vardagliga saker som en läcka på avgassystemet, en sprucken slang eller liknande. Ibland kallas den "avgasreningslampa" eller "motorlampa".

Att lampan lyser betyder att motorstyrningen upptäckt ett fel som gör att bilen antagligen inte uppfyller avgaskraven.

Här är villkoren för att felkoden 1–3–3 ska sättas:
1-3-3 = Spjällkontakt vid tomgång
Villkor:
Om styrenheten får signal från tomgångskontakten när motorvarvtalet är över 1500 rpm och lasten motsvarar dellast tolkas detta som att motorn omöjligt kan gå i tomgångsläge.
Felorsak:
Kortslutning till jord i ledningen till styrenheten.Tomgångskontakten bryter inte.
Felsymptom:
Hög tomgång.
Motorstyrningen har alltså märkt att motorn går på över 1500 rpm, luftmassemätaren säger att motorn drar i sig ganska mycket luft, och samtidigt säger spjällkontakten att gaspedalen är uppsläppt. Det får motorstyrningen inte ihop, och då sätts felkoden.

Mest troligt är nog att det är fel på spjällkontakten (jag har läst om någon som fick problem med att den fylldes med fukt, och då krånglade när den frös) eller att kontakten och/eller spjället är feljusterade.

Eftersom motorn är modifierad kan man också tänka sig lite andra kombinationer av fel som kan ge den felkoden. Svårt att veta när det inte är original.
#1158401
Ja lite därför den fick heta lambda lampa då jag också gick på symbolen. Ska gå igenom spjället men det verkar vara lite krångligt att få till det med inställningarna där om man läser om det. Känsliga grejer... Men jag ska kolla upp det annars får man väl köpa ett nytt om det inte vill sig.
#1158403
Det är inte så krångligt, egentligen. Och köper du nytt (begagnat) spjällhus måste du säkert ändå justera det.

Principen är att när gaspedalen är uppsläppt ska spjället vara helt stängt. Luft så att motorn kan gå på tomgång släpps förbi genom tomgångsventilen istället. (Det skiljer alltså mot många förgasarmotorer, där spjället alltid är lite öppet även på tomgång.) För att spjällskivan inte ska slita ut väggarna i spjällhuset finns det en stoppskruv, så att spjällarmen stoppar mot den istället för att spjällskivan stoppar mot väggarna. Den stoppskruven är alltså inte en tomgångsskruv, även om den så att säga gör samma sak – stoppar spjället.

Sedan ska spjällkontakten justeras så att den klickar när pedalen är släppt, och klickar så fort man rör gaspedalen (dvs vrider på gasrullen).

Det är egentligen hela saken. Det finns procedurer och måttangivelser för hur man ska justera för att det ska bli garanterat rätt (finns på forumet), och det är bra att följa dem även om det inte är livsnödvändigt.

Enklast är att ta loss spjällhuset från motorn, och sedan göra rent och justera det på bänken innan man sätter tillbaka det. Du behöver antagligen byta packningen mellan spjällhuset och insugsgrenröret, finns på Volvo.

Man kan kolla med kretsprovare (multimeter) att brytaren sluter och bryter som den ska.
#1158493
Kör en lite uppdatering här då efter ett besök vid bilen...
Raderade felkoden, kände på gasspjället och det klickade, släppte på skruvarna lite till kontakten för att känna "klicken" när man vred på det, såg då att justerskruven vid axeln in i huset var rörd,syntes att den hade justerats(friska gängor) till enligt mig högre tomgång fulvägen..
Tog ett hastigt beslut att skruva tillbaka den en bit så gaspjället kom i ett annat läge och justerade sedan spjällkontakten o drog åt.
Startade bilen och den la sig på ca 700 varv hur jämt o fint som helst.
Tog en provrunda så den blev varm,funkade på tomgång alla ggr utom en då jag körde och plötsligt frikopplar och "rullar" så jag kände mig nöjd.
Skulle sedan ge de lite för att se om "lambda"-lampan tändes igen men då började den hosta och tveka när den kommer upp till ca 3-3500 varv,kunde nog höra någon avgasknall,såg att den inte laddade som den skulle i trycket heller. Kunde någon gång "lura" mig förbi det varvtalet med ganska normalt ladd men det kändes inte bra att göra så.
Kollade med min son och han sa att det hände honom också så hostningarna o tvekningarna fanns innan jag justerade spjällkontakten bara för att utesluta att jag ställde till med något i justeringen.
Kommer hem och ser att tomgången igen är uppe på ca 1300 varv,och tänkte va fa##"!! :evil: , bilen stod ca en minut och plötsligt går den ner igen till normalt ca 700.. :shock: Läste av felkoder med samma resultat: 1-3-3
Det jag kände när jag gick runt bilen var att det luktade bränsle i avgaserna som typ en nystartad bil som är kall som att den får alldeles för mycket bränsle,kanske därför den tvekade och hostade med avgasknall som följd?
Nu har jag fastnat lite här i felsökningen,min nästa tanke är väl att ta bort bränsle"chippet" och kör med originalen där istället eftersom det känns som det är för mycket bränsle.
Vad tror ni om det?? ?:-/
#1160930
Uppdaterar lite här igen då...
Chippet byttes till original och det var ingen skillnad, samma host vid 3000 så det byttes tillbaka igen.
Grabben hade en kompis med 940 fulltryckare o dom fick för sig att byta LMM o vips så gick bilen bra igen vid 3000 varv!
Ytterligare en kompis hade en Bosch LMM liggandes med samma nummer så den införhandlades och det var ett problem mindre förutom hög tomgång men det får väl tas tag i nu med.
Får väl riva gasspjället och kanske tomgångsmotorn(heter det så?) och se hur de mår, hoppas man snart kan få ordning på den.
Får väl lägga in en liten parantes om bränsleförbrukning: när vi hämtade denna bilen blev det en resa på ca 25 mil och det i lugnt tempo men med tanke på trimningsgraden så körde vi den på 0.95, känner jag mig nöjd med efter 40000 mil på mätaren.
#1162893
Update igen då...
Int ska man vara lycklig över en 940...
Samma problem fortfarande med tvek o host vid 3000 varv, byter LMM och den fungerar ca 40 mil,sedan likadant igen, byter LMM och den går bra igen ca 30-40 mil. ?:-/
Hur ska jag tolka detta ??
Ärligt så tror jag inte att så många LMM kan gå sönder så fort eller är det något som ställer till det runtomkring?
Men det som gör mig fundersam är att den alltid fungerar igen när vi bytt..
Tittar jag i LMM:en så är det lite "svart" damm,olja eller sot eller hur man ska förklara, det är inte så att turbon skjuter olja åt det hållet?= dålig turbo?
Ingen olja på luftfiltret, inga felkoder heller.
Börjar bli lite trött på den.. :(
#1162936
Det ska finnas en funktion i boxen som gör att det sätts ström på tråden i LMM-en varje gång du stänger av motorn (nästan i alla fall) och hettar upp den ordenligt (flera 1000 grader) för att bränna bort föroreningar. Funkar den tro??? Tror det ska bli felkod om den inte fungerar.
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]