Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HerrVolvo2000
#1172292
mbuhre skrev:Hur gick det?

Jag råkar ha drabbats av *exakt* samma problem, med skillnaden att det var en mek och inte jag själv som gjorde jobbet. Han är mycket trevlig och skicklig, inbillar jag mig, men detta problem var visst nytt för honom och jag vet inte exakt vad jag kan kräva. Det vore tacksamt om det var så enkelt att stödlagerhållaren är boven.

Har tyvärr inte hunnit att byta den. Men allt annat är kollat och sitter som det ska. Så gissar på att det är den som spökar.
Användarvisningsbild
av zamme
#1172665
svenne61 skrev:På bilden av mellanaxeln tycker jag att centrerningen sitter på fel skruvar.
Ska den inte sitta på skruvarna som sitter på medbringaren från växellådan.
helt rätt de ska sitta på de andra skruvarna, annars slits "centreringen" och till sist går den sönder sönder, (har varit med om detta).

utav egen erfarenhet så ska man aldrig köpa stödlager från biltema... både jag o några kompisar har gjort det o det blev inte bra, pga lagerhållaren var fel gjord så lagret hamlar lite snett och det vibrerar.
Användarvisningsbild
av White
#1172732
Problemet med Volvos (och många andras) stödlagerhållare är att det inte kan flexa nästan alls utan blir helt stumt. Fattar inte varför
man ändrat konstruktionen? Det jag köpte på KL Racing ser ut som Volvos gjorde förr, men en liten spalt mellan inner och ytterringen
av gummi.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1172912
zamme skrev:
svenne61 skrev:På bilden av mellanaxeln tycker jag att centrerningen sitter på fel skruvar.
Ska den inte sitta på skruvarna som sitter på medbringaren från växellådan.
helt rätt de ska sitta på de andra skruvarna, annars slits "centreringen" och till sist går den sönder sönder, (har varit med om detta).

utav egen erfarenhet så ska man aldrig köpa stödlager från biltema... både jag o några kompisar har gjort det o det blev inte bra, pga lagerhållaren var fel gjord så lagret hamlar lite snett och det vibrerar.
Den bilden kan jag inte ansvara för, hittade den på nätet. Funderade faktiskt på om den var rätt monterad..... Här är en länk för hur det ska monteras
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 07_man.pdf
Mellanaxeln (styrtappen) ska monteras med samma bult som medbringaren på växellådan, inte som på bilden.

Angående Biltemas kvalitetsproblem, Biltema tillverkar ingenting själva, utan köper in från olika tillverkare som paketerar det i Biltemas förpackning. Finns det kvalitetsproblem på Biltemas delar så finns det samma problem hor andra kedjor. En lustig detalj i detta sammanhang är att när Biltema för ett antal år sedan hade problem med dåliga (feltillverkade) fördelarlock hade Volvo samma problem..... :roll:
Jag har sedan c:a 3 år Biltemas stödlagerhållare på min 745 GLT 16V (159 hk utan turbo) och det funkar alldeles utmärkt trots relativt tuff körning , ofta med tung last och släp (upp till 1800 kg) efter. Testade mina nya sommardäck för några veckor sedan, relativt enkelt upp till 185 km/tim gick enkelt och helt utan vibrationer, där var mer att ge men inget utrymme....... :roll: Det fanns en växel kvar också, men tyvärr började stötdämparnas ålder märkas. Inte dåligt efter 45000 mil och jag gör på E85 (fortfarande inte 100% rätt justerad motor)
av mbuhre
#1250639
I mitt fall visade det sig vara kardanaxeln som kommit i obalans. Hur det kunde komma sig fick aldrig någon förklaring. Byte av stödlagerhållare hade ingen effekt.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]