Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HerrVolvo2000
#1157459
Hej.
Jag har precis bytt stödlagret på kardanen på min 945a från 96. Den går jätte bra och fint tills man kommer upp i 80km/tim, då kommer ett dovt ganska högt ljud inne i hela kupén. Men som senare avtar efter 90km/tim, men ligger kvar i bakgrunden. Dock inte på samma ljudnivå som innan.
Ska man justera "stödlagerhållaren" på något sätt?
Tänkte nämligen på att hålen va avlånga i plåten där man monterar fast den.

Tacksam för tips och tricks. :D

p.s.
Jag markerade noggrant alla delar på hela kardanen innan den monterades ner och isär.

d.s.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1157501
Kan det vara obalans i något bakhjul kanske?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
#1157523
Om stången skulle vara monterad i fel splines (är omöjligt på senare modeller) skulle bilen vara i princip "okörbar" över 60 km/tim p.g.a vibrationer. Troligare är (om ljudet inte varit innan) att något av knutkorsen "hamnat i fel läge" under operationen" så någon rulle (nålrulle) i en sliten "skål" hamnat fel. Förmodligen i så fall det bakre knutkorset. Det är (nästan) alltid det som "ger upp" först.
Kolla efter om det "sipprar ut" rostdamm i sprickan mellan själva korset (inre delen) och lagerskålen (delen som sitter i "öronen")
av roh66
#1157573
Hej HerrVolvo2000!

Märkte du även upp hur axeln satt mot bakaxel/växellåda. Du har hardyskiva? kanske nånting knas där?

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1157587
roh66 skrev:Hej HerrVolvo2000!
Märkte du även upp hur axeln satt mot bakaxel/växellåda. Du har hardyskiva? kanske nånting knas där?
Mvh.R.
Det är rätt, Hardyskivan är känslig, både att den är rätt monterad (borde den vara, för den satt kanske kvar på växellåda eller stången), att skruvarna är rätt monterade (monterade åt rätt håll och inga ovala hål) och att tappen i mitten fått lite smörja (den ska kunna röra sig lite).
av NilsO
#1157604
Har du bytt hållaren (med gummiinfattningen) också? Bland annat signaturen "White" har ju beskrivit att de som Volvo säljer är för hårda för att det ska funka bra på 940. Jag har själv kunnat konstatera att de som Volvo säljer nu är hårdare än de som satt original.
av HerrVolvo2000
#1157753
Gelis skrev:Något knutkors som är på väg att ge sig, kan ju ha varit på G men nådastöten blev när du rev i skiten.
Jag får nog undersöka dem.
Testade att röra dem i sidled innan montering, och dem gick lätt utan något ljud.
av HerrVolvo2000
#1157754
lennarte skrev:Om stången skulle vara monterad i fel splines (är omöjligt på senare modeller) skulle bilen vara i princip "okörbar" över 60 km/tim p.g.a vibrationer. Troligare är (om ljudet inte varit innan) att något av knutkorsen "hamnat i fel läge" under operationen" så någon rulle (nålrulle) i en sliten "skål" hamnat fel. Förmodligen i så fall det bakre knutkorset. Det är (nästan) alltid det som "ger upp" först.
Kolla efter om det "sipprar ut" rostdamm i sprickan mellan själva korset (inre delen) och lagerskålen (delen som sitter i "öronen")
Ska kolla upp dem. Men monterade ej isär dem nu.
Och rörde dem i sidled utan problem och utan konstiga ljud innan montering. Men ska kolla.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]