Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1161754
NilsO: Har Haynes instruktionsbok så det ska nog gå bra. Ser det för knepigt ut vidarebefordrar jag arbetet. 8)

Okej, ska iväg på en något längre resa (40mil tur och retur) och tänker att det kan vara bra att fylla på kylarvätska även om en del läcker. Hinner jag bli frisk innan helgen så blir det resa innan byte av värmekran. Om inte ska jag försöka mig på värmekranen. Hoppas jag förblir sjuk!

Varför jag frågade var för att jag tänkte att det kunde vara bra att tappa ur systemet så gott som det går när jag ändå ska byta värmekran? Speciellt om jag i annat fall kanske behöver blanda olika typer av glykol och försämra dess kylegenskap. Förutsatt att jag förstått det hela rätt.

Henkoffs: Spolarvätsketeorin har jag droppat. Allt tyder på att det är glykol. Och när jag läst andra trådar med liknande problem så tyder allt på att det är värmekranen som behöver bytas.

Att förarsidans munstycke inte sprutar ut spolarvätska med full kraft är inte hela världen just nu. Har dock funderat på tryckluft för att blåsa ut vad det nu än är som täpper igen slangen till sprutmunstycket.

Tack så mycket för hjälpen allihopa!
#1161932
Wikzak2: Du skall sikta in dig på Etylenglykol. Du skall inte bry dig om färgen för den har ingen betydelse eller funktion. Ren glykol är färglös. Etylenglykol är den överlägset vanligaste glykolen. Men rejält giftig. Den andra sorten, Propylenglykol är dyrare och förhållandevis ovanlig. Men mindre giftig. Dock ingen hälsodryck. Du har med största sannolikhet Etylenglykol. Läs på flaskan/dunken och välj efter det. Strunta i färgen, den har ingen inverkan. Både Etylenglykol och Propylenglykol kan ha vilken färg som helst. Det finns inga regler eller färgkoder för det. Den enda regeln som finns säger att all glykol som säljs för att användas i motorfordon, skall vara färgad så att ingen skall tro att det är vatten.
Om du mot all förmodan skulle ha Propylenglykol, så skall du inte blanda den med Etylenglykol. Det blir en brun sörja och rykten säger att det kan bildas slamklumpar som "hotar" att sätta igen kylsystemet. Man kan inte heller mäta lägsta fryspunkten med något instrument om man råkar ha blandat dom båda glykolsorterna. Men som sagt, du har med största sannolikhet Etylenglykol.
#1161949
Spolarmunstycket blåser du rent med tryckluft, blås från utsidan och ta bort slangen på insidan huven. Annars blåser du bara tillbaka skiten till tanken. Det sitter en backventil som delar slangarna till höger/vänster sida, den kan det också fastna skit i men den blåser du rent "åt rätt håll"
#1162426
Så vart man lite klokare om glykol. :) Tack för välskriven info.
Blev en sväng till biltema igår. Köpte etylenglykol. Fyllt på nu så den ligger mellan min/max. Så får vi se hur mycket som försvinner på 40mil. Kommer behålla en 1L-flaska i bilen för säkerhets skull. Efter denna helg ska jag leta tid för att ta ge mig ann värmekranen. Tar mig en titt på spolarvätskeproblemet i samma veva.

Var värmekranen rätt?
http://www.mekster.se/varmekran.html?gc
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]