Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Wikzak2
#1156931
Misstänker att det läcker spolarvätska i min bil. Får knappt ut nån spolarvätska ur munstycket på förarsidan och det är dyngsurt med blå vätska på golvet vid förarsidan... tillfällighet? :)

Det konstiga är att det bara är blött "längst ner" på govlet och inte uppemot vid pedalerna där det lutar uppåt. Så det verkar som det kommer underifrån. Vet dock inte hur rör/slangar går...

Någon som har varit med om liknande?
#1156953
Hur är de med nivå i spoalburken då? Men spolarvätskan är ju aldrig inne i själva kupén så isf ska de läcka in igenom torpeden nånstans.. luktar de spolarvätskan lr sprit om de som är på golvet eller sött i så fall glykol
#1160404
Spolarvätska har jag kvar. Så om det är läckage av det så är det en väldigt liten läcka. Kylvätskenivån har legat OK sen jag köpte bilen för ett par månader sen.

Har en någorlunda konstant förkylning så näsan litar jag inte på till 100% men de gånger jag luktat kan jag inte känna någon speciell doft. Möjligen mer åt sprithållet om något. Vätskan känns lite oljig samt är blå. Hur mycket mer ligger jag i skiten om det är glykol (kylarvätska?) jämfört med spolarvätska?

Henkoffs: Ska öppna huven och försöka följa så gott jag kan i helgen! Och nu kanske jag får ta på mig skämsmössan men hur menar du exakt med att trycksätta systemet? Ta av en slang i ena änden och köra tryckluft i?
av NilsO
#1160532
Det är inte särskilt meningsfullt att kolla efter den här typen av läckor av kylarvätska genom att trycksätta systemet. Ofta är det ju bara väldigt små läckor, någon droppe i minuten eller mindre, och då tar det många timmar eller dygn innan det kommit ut någon vidare volym så att det går att upptäcka någon tryck- eller nivåskillnad. Här har ju dessutom nivån på kylarvätskan varit ok i ett par veckor, då ger det nog inget att trycksätta.

Om vätskan känns "fet" mellan fingrarna så är det glyklol.

Om bilen saknar AC så brukar det läcka från värmekranen som sitter på förarsidan. Den är inte särskilt besvärlig att byta, det är mest att arbetsställningen är obekväm. Isåfall är nog första steget att ta bort panelen över förarfötterna och kika efter värmekranen. Läcker den så bör det gå att se där eller eventuellt under den, och isåfall har du hittat felet.

Det kan också vara själva värmepaketet (värmeelementet) som läcker, men då brukar det nog först visa sig på passagerarsidan. Om bilen saknar AC är det inte heller särskilt svårt att byta (det görs från förarsidan). Om bilen har AC och det är värmepaketet som läcker kan det vara krångligare, jag är lite dåligt insatt i hur det ser ut på 740 med AC.

Hur vindrutespolarna fungerar kan du enkelt se om du tittar under huven. (Om det är kombi så går faktiskt en spolarvätskeledning delvis inne i kupén, men den går på passagerarsidan.)
#1161275
Jag mindes helt fel då jag nyss kollade nyss kylvätskenivån och jo, den har sjunkit faktiskt. Låg kring minimum när bilen var varm. Bilen saknar AC och är en sedan.
Har inte känt av någon fet vätska på passagerarsidan så då är det säkert värmekranen som är boven. Tackar ödmjukast för tipset!

För folk som tittar i denna tråd pga liknande problem finns här en bra guide för byte av värmekran:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=76279

Då blir det väl av att byta den när jag blir frisk och får lite tid över. Än så länge verkar nivån vara OK då tempmätaren i mätarhuset ligger på OK som vanligt. Då är ju frågan om jag ska fylla på eller byta kylarvätska? Frågar detta pga av att jag läst att man inte ska blanda olika typer av glykol. Även om jag vet att denna glykol är blå så finns det olika typer av blå? Om det inte är värre än att lossa nedre kylarslang som jag läst för att tappa ur systemet så borde jag kunna fixa det!
av NilsO
#1161344
Man lossar nedre kylarslangen och öppnar tappkranen som sitter bak på motorn (den finns på bild i instruktionsboken).

Normalt är det ju etylenglykol, det hade jag fyllt på.

Man behöver inte tömma systemet för att byta värmekranen, man kan nöja sig med att klämma åt på slangarna i motorrummet där de går in i kupén med sk slangtänger, skruvtvingar eller liknande. (Om nivån i systemet är låg så behöver man egentligen inte göra det heller, men det finns en liten risk för sughävert.) Det rinner ut en del hur man än gör, men bara man har rejält med trasor omkring är det inga problem.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]