- tor 09 mar 2017, 08:40
#1156436
Hej på er, har lite problem med automatlådan på min 940 så hoppas på lite tips och råd.
Det gäller alltså min 940 -93 med ZF22 180,000 km. Började med att bakre packboxen på lådan läckte, så bytte den. Kollade oljan och tycket nivån fortfarande var ok. Sedan körde jag några dagar, men upptäckte vid en långtur att den hade lite svårt att hålla lock-up:en vid belastning samt att den gick i sent. Kollade när jag kom fram (kört ganska långt dessvärre) och då var det 0,5 cm under min på stickan, så jag måste mätt knasigt första gången. Så jag fyllde en liter så det hamnade mellan min och max.
Sedan dess trasslar den dock lite, när den är kall vill den inte växla upp från 1:an. Man får köra några minuter och sedan gasa på upp till 4000 rpm så lägger den i 3:an, sedan funkar det hjälpligt, men den är seg på att lägga i 1:an när man stannar, så man startar ofta på 2:an. Dessutom blir det väldigt tätt mellan växling 2-3-4 så man får i 4:an redan vid 45-50 km/h. Lock-upen funkar men den går i en gång vid 75 km/h, sedan ur vid 80 och sedan i vid 85, däröver ligger den i. Så det är jobbigt att köra runt 80.
När jag läst runt på nätet varnas det för att byta all olja i lådan på en gång om man inte vet när den byttes sist. Istället skulle man byta lite åt gången. Nu har jag bytt 2,5 liter två gånger (vad man får ut genom pluggen) och kört lite emellan. Kanske blivit lite bättre (kick-down funkar bättre exempelvis).
Har ni några förslag, fortsätta med några byten 2,5 liter åt gången och hoppas att det hjälper eller ta ner tråget eller är lågan kass?
Det gäller alltså min 940 -93 med ZF22 180,000 km. Började med att bakre packboxen på lådan läckte, så bytte den. Kollade oljan och tycket nivån fortfarande var ok. Sedan körde jag några dagar, men upptäckte vid en långtur att den hade lite svårt att hålla lock-up:en vid belastning samt att den gick i sent. Kollade när jag kom fram (kört ganska långt dessvärre) och då var det 0,5 cm under min på stickan, så jag måste mätt knasigt första gången. Så jag fyllde en liter så det hamnade mellan min och max.
Sedan dess trasslar den dock lite, när den är kall vill den inte växla upp från 1:an. Man får köra några minuter och sedan gasa på upp till 4000 rpm så lägger den i 3:an, sedan funkar det hjälpligt, men den är seg på att lägga i 1:an när man stannar, så man startar ofta på 2:an. Dessutom blir det väldigt tätt mellan växling 2-3-4 så man får i 4:an redan vid 45-50 km/h. Lock-upen funkar men den går i en gång vid 75 km/h, sedan ur vid 80 och sedan i vid 85, däröver ligger den i. Så det är jobbigt att köra runt 80.
När jag läst runt på nätet varnas det för att byta all olja i lådan på en gång om man inte vet när den byttes sist. Istället skulle man byta lite åt gången. Nu har jag bytt 2,5 liter två gånger (vad man får ut genom pluggen) och kört lite emellan. Kanske blivit lite bättre (kick-down funkar bättre exempelvis).
Har ni några förslag, fortsätta med några byten 2,5 liter åt gången och hoppas att det hjälper eller ta ner tråget eller är lågan kass?
Kör nu: Tesla Model 3 LR, Volvo 850 Turbo -94
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18