Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1156436
Hej på er, har lite problem med automatlådan på min 940 så hoppas på lite tips och råd.

Det gäller alltså min 940 -93 med ZF22 180,000 km. Började med att bakre packboxen på lådan läckte, så bytte den. Kollade oljan och tycket nivån fortfarande var ok. Sedan körde jag några dagar, men upptäckte vid en långtur att den hade lite svårt att hålla lock-up:en vid belastning samt att den gick i sent. Kollade när jag kom fram (kört ganska långt dessvärre) och då var det 0,5 cm under min på stickan, så jag måste mätt knasigt första gången. Så jag fyllde en liter så det hamnade mellan min och max.

Sedan dess trasslar den dock lite, när den är kall vill den inte växla upp från 1:an. Man får köra några minuter och sedan gasa på upp till 4000 rpm så lägger den i 3:an, sedan funkar det hjälpligt, men den är seg på att lägga i 1:an när man stannar, så man startar ofta på 2:an. Dessutom blir det väldigt tätt mellan växling 2-3-4 så man får i 4:an redan vid 45-50 km/h. Lock-upen funkar men den går i en gång vid 75 km/h, sedan ur vid 80 och sedan i vid 85, däröver ligger den i. Så det är jobbigt att köra runt 80.

När jag läst runt på nätet varnas det för att byta all olja i lådan på en gång om man inte vet när den byttes sist. Istället skulle man byta lite åt gången. Nu har jag bytt 2,5 liter två gånger (vad man får ut genom pluggen) och kört lite emellan. Kanske blivit lite bättre (kick-down funkar bättre exempelvis).

Har ni några förslag, fortsätta med några byten 2,5 liter åt gången och hoppas att det hjälper eller ta ner tråget eller är lågan kass?
#1156445
[quote="frasse4"]Hej på er, har lite problem med automatlådan på min 940 så hoppas på lite tips och råd.

Du vet väl om det att kolla oljan ska den varmköras, körra bilen en 15-20min., tempmätaren visar normalt läge, samt att du ska ha motorn igång
när du mäter oljan.

Vissa växellådor har ett filter monterat innaför tråget som kan slamma igen, vissa har även en oljekylare monterad utanför som brukar slamma igen.

På vissa får man nollställa styrdatorn vid byte av olja. :-)-)
#1156459
Tack för svar. Ja jag har kollat med varmkörd låda, motorn igång, dragit spaken genom alla steg och väntat 2 min.

Finns ingen el alls i denna lådan ;)
#1156732
Hej White, jag justerade kick-downwiren som du beskrev i min garagetråd och kickdown till 1:an och 2:an funkar när lådan är varm.

Det som skulle behöva justeras är växelväljaren, för när jag lägger i P går inte Park i på lådan. När man vill ha 2 på spaken är det som att spaken vill ligga mellan 1 och 2 och ska man ha 1 får man hålla i spaken och dra bakåt för att 1 ska gå i. R, N, D och 3 fungerar dock som vanligt. Men detta har varit sedan jag köpte bilen för 1500 mil sedan.
#1156744
frasse4 skrev:Hej White, jag justerade kick-downwiren som du beskrev i min garagetråd och kickdown till 1:an och 2:an funkar när lådan är varm.

Det som skulle behöva justeras är växelväljaren, för när jag lägger i P går inte Park i på lådan. När man vill ha 2 på spaken är det som att spaken vill ligga mellan 1 och 2 och ska man ha 1 får man hålla i spaken och dra bakåt för att 1 ska gå i. R, N, D och 3 fungerar dock som vanligt. Men detta har varit sedan jag köpte bilen för 1500 mil sedan.
Där har du problemet, byt bussningar i länksystemet...
#1156829
Nu har jag justerat staget så jag har park för första gången :). Dock tog det två öl att få loss staget så jag får provköra imorgon.
#1157114
Gummibussningarna var ok, dessvärre blev det inte någon märkbar skillnad (mer än att Park funkar) men jag provar att byta lite olja till några gånger och återkommer med resultat.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]