Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1218425
lennarte skrev:Det är inte säkert att en bredare kylare kyler mer eller innehåller mer än en smalare. Det beror på hur många rader tjock den är också. Och det där mer med och utan automat/AC har ju ingen betydelse. Det är ju billigare för säljaren att lagerhålla en kylare istället för 3, och finns det då både breda och smalare så är det billigare att lagerhålla en bred som passar både med och utan automat och AC än 10 olika kombinationer. Sedan är dom ju säkert ersatta som originaldel också så om du har en -84 740 så får du nog acceptera en som inte ser riktigt ut som den du har. I alla fall om du vill handla till ett rimligt pris
Hej, tack för svar lennarte.
Det jävligaste här nu är att alla lagerhåller 2-3 olika storlekar minst till dessa.
Det gör det hela svårt välja rätt som amatör jag är.
Biltema har 3olika storlekar i lager,
Tysken 8st



KL racing har 40mm, den har mer tjocklek, mer celler i tjocklekn?
dOm andra har större eller mer celler på bredden ? Hur räknas celler? bredden, eller djupet? eller alla mått?
Till slut räknas hela arean? Äh jag vet inte .

Jag chansar på att:
En liten kylare värms upp fortare?
En större saktare?
Till slut klarar den stora kyla mest vid högvärme och påfrestning?
Den större är bättre vid prestanda körning,sportkörning?
Den mindre bättre till slöföraren då den avger värme fort och håller det ändå med tanke på slökörning?
Den som kör hårt, sportigt bör välja stor kylning?
Intercooler vet jag detta är viktigt.
Men även till vatten långsiktigt?
En motor som rullat mkt vill man ska kylas väl vid hårdkörning specielt sommartid väl ?

Hur räknar man cellerna då ?
32 mm kanske har 5celler
34mm har kanske 6celler?
40mm har ju massor typ 10-12?
Men även arean är ju en grej, det skiljer över 10cm
hmm ?

Inte lätt detta för mig, ni som vet mer , kan säkert förklara snällt ? :)

Kör man normalt, då skulle man säkert vilja ha en 32mm liten kylare, den värms direkt , specielt vintertid.
Fast jag kör ganska hårt

Med en stor kylare får man frysa lite extra vintertid i början,
men man kör mer safe vid sportigkörning när det är värmebölja typ ?= detta säger min hjärna bara,
men jag vet inget säkert, hoppas ni kan förklara hur det fungerar på riktigt.
:)

tYSKEN HAR lilla kylaren 200kr billigare, det är den man ska köpa om man kör normalt ? vill ha en varm bil fort vintertid även?
Jag som kör hårdare, sportigt, extra hårt sommartid bör välja denna stora jag länkade till eller ? HEHE fan svårt detta
Tackar igen :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1218524
Med ett större effektuttag belastas ju motorn mer och det genererar ju mer värme vilket kan kräva större kylare. Kolla på vad för kylare det sitter original på FT motorn och utgå från det. Det tar inte längre tid att värma upp motorn med en större kylare, inte om termostaten fungerar som den ska. Sedan kanske (seriösa) tillbehörsfirmor för trimdelar har delar för kylning också. Framför allt kan större oljekylare kanske behövas och då kanske en automatlådekylare kan öka kyleffekten på olja. Detta är bara "teoretisk spekulation", jag vet inte om man kan göra så.
Själv har jag en automatlådekylare och haft funderingar på att plocka bort balanshusen (som är oljesmorda) som läcker olja och är bortkopplade. Då kan man leda oljan genom oljekylare istället för att plugga hålen. Detta sitter bara på B234 motorn, så det är inget du kan göra, men du har ju en vattenkyld oljekylare som det kanske går att koppla vidare på. Nu är det ju, som jag skrev, spekulation. Har ingen aning om det är genomförbart

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]