Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nosse
#1149528
Hej

Jag är just i färd med att köpa och eftermontera en dragkrok på min 960.
I regbeviset står det att max dragvikt för E-kort är 2 240 kg, det gillar ja.

Men när jag letar dragkrok så hittar jag ingen som är godkänd för den dragvikten.
Max jag finner är 1 900 kg, de flesta på 1 800 och Volvo "original" på 1 600 kg.

Är det någon som vet om det går att finna någon som klarar högre dragvikt?
När man köpte till dragkrok vid nybilsleverans klarade den den högre vikten?
av rid54
#1149545
Kolla här:
http://www.dragvikt.se/
Blotta det faktum, att det skapas websidor för att sprida info om dragvikter, tycker jag pekar på att det är lite av en djungel. Just det du nämner kan vara ett släpviktsvärde som bara har att göra med bilens vikt och ditt körkort, inget om att bilen är godkänd som sådan för ett så tungt släp. Jag vet alltså inte, men jag föreslår att du kollar om det är värt besväret att leta efter ett drag för 2240 kg till en 964. Som iofs är en bra och stabil kärra, men ändå...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1149567
Nosse skrev:I regbeviset står det att max dragvikt för E-kort är 2 240 kg, det gillar ja.
Detta är (precis som "rid54" skriver) vad du får dra med ett "E"- kort. Sedan är jag inte säker på att du har skrivit rätt när du skrivit "E" kort. Jag tror att det är vad du får dra med ett utökat "B" kort, men det spelar i sammanhanget mindre roll. Detta säger ingenting om vad bilen får dra. I Sverige får en 900 modell registreras med max släpvagnsvikt 1800 kg (tror inte det skiljer mellan 940 och 960). När jag skulle regga om min 740 till 1800 kg pratade jag med bilprovningen om detta och svaret var I Sverige godkänns max 1800 kg med monterad förstärkningssats. Det finns bilar i Sveriga som är godkända för 1900 kg, men dom är reggade i och importerade från Tyskland, där Volvo av någon anledning godkände 1900 kg. Volvo 740 från och med -88B har samma bottenplatta som 940 därför kunde jag montera förstärkningssatsen för 940 och regga min för 1800 kg. Du måste alltså ha en förstärkningssats också
av Nosse
#1149603
Tackar för era svar.
Som en extra kontroll skall jag ringa till Transportstyrelsen för lite klarlägganden.
Jag var på besiktningen idag och de ville inte kommentera mina frågor utan hänvisar till just Transportstyrelsen.

Men som sagt jag tackar för era kommentarer.
De har hjälpt mig framåt en bit :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1150042
Jag hade som lennarte skriver en tyskimport 965 -94 som var reggad för 1900 kg.
av Nosse
#1155796
Hallo igen
Jag vill bara snyggt avsluta min tråd.

Har nu talat med Volvo och alla förstärkningssatser till 7 och 9-serien har utgått.
Min bil kommer endast att kunna typas för 1 600 kg dragvikt oavsett vad kroken klarar.
Jag köpte min krok på Mekonomen, den klarar 1 800 kg.
Kabelmattan är beställd original från Volvo så jag slipper löda ihop lösa trådar.

Allt kommer att monteras i helgen :-)

Tack igen för era tips o kommentarer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1155849
Inte kommer du så lätt undan. Vill du dra 1800 kg ska du så klart göra det. Jag har sett en ritning på nätet med exakta mått, hittar den inte nu. Men här är en monteringsavisning så du ser hur den ser ut. Den sitter skruvad i kanten av "reserhjulsbaljorna" den långa delen på ena sidan och don 2 korta på den andra sidan. en av dom ska sitta på insidan i "skuffen" och dom 2 andra på utsidan. Ingen "raketforskning" precis, plattjärn att böja lite och borra hål i. Sätt i en 1800 kg dragkrok nu och förstärkningen går att montera i efterhand. Den sitter ju inte i själva drager utan i karossen. Har är en länk till hur det set ut.
http://www.norrild-warming.dk/volvosnak ... 929552.pdf
Det står 1900 kg anvisningen, men det gäller alltså bara i Tyskland
Användarvisningsbild
av lennarte
#1155988
Det var som tusan .....
Jag kollade på mina förstärkningar i eftermiddags. Den långa och den korta biten sitter på insidan och mellanbiten på utsidan, tänkte ta några bider men bilen var full av verktyg, bockar, arbetsbänk och ett elverk. Håller på att slutföra renoveringen av min lilla fiskebod som lyckades "sprida ut sig" på en sträcka av c:a 2 km längs stranden efter stormen Urd förra januari. Men nu är bilen tömd och om du vill kan jag ta några bilder i morgon eftermiddag.

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]