Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1148984
Hej.

Min Bensinvärmare (Den gamla kromade som ser ut som en termos) startar inte idag.

Jag har ganska lite bensin i bilen med. Kan det bero på det att den liksom på något sätt känner av att det är lite bensin i bilen och därmed inte startar?

Efter detta händer att den inte startar så blinkar T1 knappen på tiduret.

Nån som vet vad detta betyder eller vad som kan vara felet?

jag kan tala om att jag när det som idag är 13 minus haft problem att starta den förut. Men då har den gått igång på 2a försöket.
Men idag vägrar den :(

Hoppas den inte har gått sönder.

vad tror ni?
#1149183
Har du gjort någon felsökning på värmaren, kollat glödstiftet, kollat flamvakten?
Jag har aldrig prövat, men det lär finnas möjlighet att läsa felkoder för värmaren på vissa årsmodeller. Du får nog mer svar om detta om du bevakar tråden här?
#1149401
Exakt vad händer när du försöker starta den?

När man startar värmaren skall kupéfläkten och värmarens vattenpump gå igång direkt och fortsätta gå. Även värmarens fläkt skall varva upp någon sekund (det hör man) för att sedan tystna igen. Sedan dröjer det ett tag innan något händer men då skall glödstiftet bli varmt, värmarens fläkt gå igång och bränslepumpen börja pumpa (tickande ljud). Tänder inte värmaren på 90 sekunder så slår dessa funktioner av igen. Efter ytterligare en stund så gör den ett nytt försök på 90 sekunder och därefter ytterligare ett om jag minns rätt. Efter tre försök så slår allt av.

Händer alla dessa grejer eller händer någon av dem och i så fall vad?
#1149588
Du kommer inte åt att känna på brännkammaren om den blir varm? Var försiktig bara, det blir ordentligt varmt av glödstiftet. En del värmare är känsligare än andra för batterispänningen och kan "stänga av sig" om batteriet inte är 100 %. Sedan brukar bränslepumpar som är gamla förlora i kapacitet så den får kanske inte tillräckligt även om det "tickar".
#1149617
Du är säker på att glödstiftet verkligen fungerar?

Om den kör hela den proceduren utan att den tänder så känns det som att det antingen är något problem med glödstiftet eller att bränsleförsörjningen på något sätt inte fungerar som den skall. Luktar det bensin om den när den försöker starta? Du kan ju prova att ta av bensinslangen från anslutningen till värmaren och hålla den i handen och sedan göra ett startförsök. Kommer det ingen bensin ur ledningen då så är det ju något fel på pumpen eller ledningen. Då är (tyvärr) nästa steg att hissa upp bilen och ta isär slangarna vid pumpen. När du tar av inloppsslangen till bensinpumpen så skall det börja rinna där om allt är som det skall. Sedan kan man ju prova att köra pumpen utan utloppsslangen ikopplad och se om den pumpar ut någon bensin.

Det kan även vara stopp i det lilla, lilla röret som går från bensinslangens anslutning på värmaren och in i själva brännaren. Jag vet faktiskt inte hur man rensar detta i så fall men kanske någon annan gör det. En annan teoretisk möjlighet är ju att brännaren är så igensotad invändigt att den inte brinner av det skälet. Då får man ju försöka rensa brännaren och spridaren så gott det går.

Det är ett helsike att meka med den när den inte fungerar men när den gör det så är det ju guld på vintern.
#1149677
lennarte skrev:Du kommer inte åt att känna på brännkammaren om den blir varm? Var försiktig bara, det blir ordentligt varmt av glödstiftet. En del värmare är känsligare än andra för batterispänningen och kan "stänga av sig" om batteriet inte är 100 %. Sedan brukar bränslepumpar som är gamla förlora i kapacitet så den får kanske inte tillräckligt även om det "tickar".
MadMikeSweden skrev:Det är konstigt det här. nu är det svalare ute ca 4 minus. då går den i gång igen.
Ett gammalt batteri "tappar orken" ganska fort när temperaturen sjunker, men kolla på vad "Tilly" skriver. Han är bättre på detta än mig. Jag jobbade med detta för 30 år sedan och det har hänt en del sedan dess. Även om grundprincipen är densamma
#1149856
Lite märkligt att den fungerar när det blir varmare.

Dock så är det ju bra för då kan man utesluta en massa saker. Eftersom alla processer fungerar så är det något med själva tändnings- eller bränningsprocessen som strular. Jag hade nog tagit isär brännarenheten och tittat hur det såg ut inuti. Det blir ju ofrånkomligen sotavlagringar i en brännare och är den gammal och mycket använd och aldrig ursotad så är det möjligt att det ställer till problem.

Här finns lite information
http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... armare.pdf

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]