Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ruune
#1148822
Har kjøpt en 92 mod 940 som har kjørd 275k. Når jag trykker på bromspedalen og den børjar at møta motstånd kommer det et knepp som både hørs og svakt kjenns i pedalen. Kneppet kommer på samma stelle hver gong, og den knepper på vei ut også. Den knepper oavsett hastighet også når bilen står stille. Jag har lokalisert lyden til å komme fra bremsekraftforsterkeren ved å lytte med en skrutrekker/skruvmeisel, så det jag undrar lite på er om noen har vært borti noe liknande eller det samma og funnet en løsning eller kan si noe om hva detta er ? Evt om det brukar vara så på disse bilene ?

Excuse my bad Swedish.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1149238
Kan det vara något slitage i eller på pinnen" som går mellan pedalen och "forsterkeren". Typ glapp i sprinten vid pedalen eller något. Är det stort glapp mellan du "rör" pedalen tills det "knepper"?
av Ruune
#1149267
Det er ikke noe stort glapp mellan jag "rör" pedalen tills det "knepper". Det er som normalt. Jag har sjekket/kontrollert pinnen og splinten og jag har smurt/smørat opp pedal uppengningen. Jag gjorde et forsøk ved at trekke pedalen raskt ut igjen efter å ha presset den inn med hånden 10-15 ganger, da ble kneppet borte en liten stund. Det var tilbaka når jag brukte bilen 2-3 timer senere.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1149294
Kan vara att det blivit en "slitkant" där "pinnen" möter huvudcylindern, är det bytt huvudcylinder nyligen? En liten "klick" med fett ska det vara i änden när man monterar en ny cylinder.
av Ruune
#1149319
lennarte skrev:Kan vara att det blivit en "slitkant" där "pinnen" möter huvudcylindern, är det bytt huvudcylinder nyligen? En liten "klick" med fett ska det vara i änden när man monterar en ny cylinder.

Jag har tänkt tanken, men hovudcylindern ser ut til at vera riktigt gammal. Förra ägare har också skrivit upp allt han har bytt och hovudcylinderen är inte nämt. Jag tänker också at om det hade blivit en slitkant där så ville inte keppet kommit på exakt samma ställe när bromsen släpps ut igjen. Da tänker jag at pinnen ville hängt i "spåret" intill pedalen var helt ute igjen.

Jag kan lägga till att om jag trycker in pedalen riktigt sent så knepper det inte.
av Ruune
#1149362
Nu har jag varit ute och forskat lite mera. Jag skruvade löst både muttrar på hovudbromscylinderen ca 3-4 varv för at ge pinnen/tappen från bromsförstärkaren en annan vinkel emot hovudbromscylinderen (om det skulle vara en slitkant där). Det blev ingen skillnad. Jeg har däremot fått ett rätt kraftigt knepp när pedalen är nästan helt ute (på väg ut) och jag känner at pedalen hänger lite när det knepper. Detta knepp försvinner dock när det blivit värme under huven :shock: Det har varit jättekallt, -12, det sista dygnet. Antagligen därför jag inte har hört det ljudet tidigare, hoppas jag :evil: Jag är nog tvungen att byta förstärkare for att bli kvitt Ljudet/kneppet. Eller jag måste lära mig att leva med det.

Jag kan också lägga till att glödlampor til strömbrytare i instrumentbrädan är et lite he..... at få tag i. Och det är riktigt många typer glödlampor i den brädan.
av Ruune
#1150655
Goda nyheter. Kneppet ser ut til at bli borta när bilen har blivit körd lite. Märker inte nogot til det ved körning längre.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
av roh66
#1150826
Hej Ruune!

Va æ dæ så skulle æ ha bytta bremsevæska. Kæm f.. som veit kansje e d fukt å muli en tendens t rust
i hovedsylindern? Bremsevæska e sikkert hundgammel.

Go hælg.

R.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]