Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1147540
740 GLE-90, 34000 mil men välskött. Symptom: Vid högersväng klonkar det ibland från framvagnen, låter som vänster sida. Bilen har gjort så så länge jag haft den. Har inte lagt så mycket tankar på det. Idag när jag var ute och åkte och svängde höger i en korsning (helt normal sväng, ingen buskörning) small det till från samma ställe så pass högt att jag blev rädd. Bilen känns helt normal i fjädring och styrning etc. Varken besiktningen eller den annars uppmärksamme verkstadskillen som nyligen lagade rost i länkarmsinfästningen har påpekat något. Idéer?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1147557
Det första som brukar "ge upp" i framvagnen är dom korta stagen till krängningshämmaren.
http://vparts.se/se/volvo-740-760/volvo ... -fram.html
Även "paraplybussningarna" brukar vara dåliga när man behöver lossa där.
http://vparts.se/se/volvo-740-760/volvo ... 0-960.html
Staget till krängningshämmaren sitter från krängningshämmaren och ner till undre bärarmen och paraplybussningarna sitter i bärarmen alldeles intill och är till staget som går från bärarmen och diagonalt bakåt till karrossen. Brukar även kunna bli rostskadat just där staget är fäst mot karossen. Det kan vara en avbruten framfjäder som "spökar" också, då får du kolla på det omedelbart, det har hänt att fjädern "krängs av" från tallriken och sticker sönder däcket.
Dessa bussningar och stagen är bytt 2 ggr på min 745-a (c:a 45000 mil) Övriga bussningar, spindel och styrleder (även inre styrleder) är bytta en gång
av Waizguy
#1147869
Fjädern kan ha gått av nere på sista varvet och kanske därför inte upptäcks om man inte tittar noga. Annars kan ju fjäderbenslagret ha gett upp. Enklast är nog att hissa upp och titta och rycka. Bussningar/länkar kan man rubba lite på med ett däckjärn eller kofot för o se om det glappar.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]