Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
#1145676
Hej! Vid byte av motorolja på min fulltryckare inkl nytt oljefilter. Vilken mängd ska jag fylla på med?

Mvh Lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1145728
Är det bara att öppna pluggen, tömma oljan, byt filtret, ny plugg inkl packning och sen fylla på fyra liter direkt?

Vart köper man olja billigast, är castrols helsyntet i nu 5w 40 och har varit det även tidigare.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1145764
Vid vilket intervall byter ni olja?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1145774
Ett tips kan vara att lossa filtret lite innan du skruvar ur pluggen. Då vet du om du behöver jaga rätt på bättre verktyg innan oljan är ur motorn. I och för sig går det ju att använda en skruvmejsel rakt igenom såna där filter där koppen byts ut men ändå.

Olja väljer du efter smak så länge den uppfyller spec.
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1145805
Fixade en filternyckel på biltema som bör passa. Det enda jag saknar är en nyckel till oljepluggen. Den största jag hade var på 22mm, tippar på att jag behöver en 25mm nyckel.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1145807
Förr-förra sommarn tappade jag ur oljan, sen runddrog jag filterverktyget. Då på en bil med insatsfilter. Måttligt kul att hälla i ny olja igen bara för att kunna åka och fixa ny verktyg.. :oops:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1145882
the_dolph skrev:Fixade en filternyckel på biltema som bör passa. Det enda jag saknar är en nyckel till oljepluggen. Den största jag hade var på 22mm, tippar på att jag behöver en 25mm nyckel.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
På alla Volvos "rödblock" sedan 1956 har det varit 1" nyckelfattning (25,4), så jag förmodar det är så på "dom sista" också. Är det nya grejer (plugg och nyckel) kan det vara problem att det passar med 25 mm nyckel. Jag har dom senaste åren sugit upp oljan genom oljestickan istället, mycket smidigare och mindre risk att få läck i packningen. Har du plastskyddet kvar, lägg något oljesugande under filtret och skruva ut och vänd det uppåt snabbt. Så blir det inte så mycket spill. Jag fyller alltid filtret med olja innan jag monterar (olja även gummipackningen) det (gammal vana sedan en bil med taskiga vevlager) så får motorn smörjning omedelbart man startar, annars ska det fylla filtret först. Jag har flera olika "grejer" (och provat ännu fler) att lossa filtret med men den bästa är denna med en rem och en spärrnyckel till (kan även använda en förlägnare)
oljefilterverktyg-motionpro.jpg
oljefilterverktyg-motionpro.jpg (14.85 KiB) Visad 3847 gånger
Till oljebytet använder jag denna
oljebytare.jpg
oljebytare.jpg (6.68 KiB) Visad 3851 gånger
Hur du än gör, varm motor. Och skulle du använda en sådan pump, vinterfodrade arbetshandskar. Lycka till, hur du än gör

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]