Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1160566
Jag hade oljetemperaturmätare på min trimmade Volvo PV-62. Det är ett väldigt underskattat instrument, räddade mig från ett motorras i alla fall. Låg på motorvägen (E6) norrut mot Hallandsås. I princip ingen trafik så den fick verkligen "sträcka ut" sig. Låg på "i princip" full gas från påfarten vid Helsingborg, mätaren pendlade mellan 160 och 180 (botten) km/tim.. Kylartempen (original etermätare) och oljetempen (också en etermätare) låg på normala värden (oljetempen på 130 - 140°). Jag visste att oljans "krispunkt" var 150° så jag "släppte efter" när den närmade sig 140°. När stigningen uppåt på Hallandsåsen började vid Hjärnarp så sjönk ju hastigheten automatiskt, men oljetempen steg "dramatiskt". Det tog inte en km förrän oljetempen var uppe i 180° då släpptes gasen snabbt må ni tro. Inget hände och jag körde med den 6 - 7000 mil till innan den såldes. Dagen bilar har i dom allra flesta fall oljekylare så dessa problem är inte så strora idag. En jobbarkompis hade vid denna tid en Mercedes 250S -67, som han pendlade mellan Halmstad och Malmö med (flickvän där). Han körde oftast hem tidigt måndag morron, och det gick oftast undan ordentligt. Han fick en mindre läcka på oljekylaren, och kopplade förbi den för att slippa oljeläck. Nästa måndag morron fick jag hämta honom och bogsera hem bilen från Hallandsåsen. Oljan blev för varm och ramlagren skar och snurrade med vevaxeln runt....
Användarvisningsbild
av frasse4
#1160571
Ja, finns det några extramätare man faktiskt har nytta av så är det 1) oljetempmätare av anledningar ovan, samt 2) voltmätare, för att felsöka problem med laddning vid körning.
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1171189
Tänkte fixa oljebyte nästa helg. Är det 4 liter som gäller? Är en 940 ftt.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1171211
Gör det ngt om man häller i fyra liter?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1171223
Varför står det på mekonomens hemsida att det ätgår 4.45 liter?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171275
Det skiljer lite på om man fyller på en helt tom motor (ny eller nyrenoverat, ej startad) eller ett oljebyte. Och så beror det på hur stort filtret är, skillnaden är inte så stor som avståndet mellan märkena på oljestickan. Så 4 liter duger bra, annars får man spara alla "skvättar" så blir det till ett gratis oljebyte efter något år... :roll: Det är ju inte fel att ha en liter olja liggande i bilen heller, hållbarheten är det ju inga problem med :lol:
Förr i tiden stod båda måtten angivna i "böckerna", även mängden utan filter. "på den tiden" bytte man filter "bara" varannan gång. Oljan blev väldigt dålig och smutsig väldigt fort. Min Opel Rekord -59 t.ex skulle ha oljebyte och smörjning av alla nipplar varje 250 mil. Den hade inte något oljefilter. Motsvarande Amazon hade 500 mils intervall (modernare framvagn med kulleder) och då byte av oljefilter varannan gång. En plåtburk som satt fast med en grov skruv och som man bytte en pappersinsats i.
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1172409
Oljan bytt, passade även på att tvätta den :) det var roligt att lära sig något nytt, tack för alla tips.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]