- fre 24 mar 2017, 13:27
#1160566
Jag hade oljetemperaturmätare på min trimmade Volvo PV-62. Det är ett väldigt underskattat instrument, räddade mig från ett motorras i alla fall. Låg på motorvägen (E6) norrut mot Hallandsås. I princip ingen trafik så den fick verkligen "sträcka ut" sig. Låg på "i princip" full gas från påfarten vid Helsingborg, mätaren pendlade mellan 160 och 180 (botten) km/tim.. Kylartempen (original etermätare) och oljetempen (också en etermätare) låg på normala värden (oljetempen på 130 - 140°). Jag visste att oljans "krispunkt" var 150° så jag "släppte efter" när den närmade sig 140°. När stigningen uppåt på Hallandsåsen började vid Hjärnarp så sjönk ju hastigheten automatiskt, men oljetempen steg "dramatiskt". Det tog inte en km förrän oljetempen var uppe i 180° då släpptes gasen snabbt må ni tro. Inget hände och jag körde med den 6 - 7000 mil till innan den såldes. Dagen bilar har i dom allra flesta fall oljekylare så dessa problem är inte så strora idag. En jobbarkompis hade vid denna tid en Mercedes 250S -67, som han pendlade mellan Halmstad och Malmö med (flickvän där). Han körde oftast hem tidigt måndag morron, och det gick oftast undan ordentligt. Han fick en mindre läcka på oljekylaren, och kopplade förbi den för att slippa oljeläck. Nästa måndag morron fick jag hämta honom och bogsera hem bilen från Hallandsåsen. Oljan blev för varm och ramlagren skar och snurrade med vevaxeln runt....
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V