Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
#1160088
Nu är jag snart uppe i 850 mil sen jag köpte den i sommras. Går fint och har ej varit ngr problem. Har börjat kolla på olja. Tror jag kör vidare med castrols.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1160400
Oljan byttes senast i juli, gått korta körningar under vardagarna och ngn längre tur under helgen. Har alltid kommit upp i normal motortemp, även vid kortare körningar ca 6-7 km. Ska jag vänta någon/ några månader till med bytet.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
av NilsO
#1160548
Den visar nog rätt, men mäter bara temperaturen på kylvätskan på ett visst ställe i motorn – nämligen där den fortast blir varm. Det är precis vad man vill för att snabbt kunna se om motorn blir överhettad. Men det säger inte så mycket om att motoroljan blivit varm.

Vi har en annan bil (Passat) där man kan se oljetemperaturen på multidisplayen. Jag tror att givaren sitter i tråget, men är inte riktigt säker. Man kan hursomhelst köra ett antal mil innan den ens börjar närma sig 90°C, vilket är vad den brukar hamna på efter långkörning. Säkert är det ungefär samma på Volvon.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1160566
Jag hade oljetemperaturmätare på min trimmade Volvo PV-62. Det är ett väldigt underskattat instrument, räddade mig från ett motorras i alla fall. Låg på motorvägen (E6) norrut mot Hallandsås. I princip ingen trafik så den fick verkligen "sträcka ut" sig. Låg på "i princip" full gas från påfarten vid Helsingborg, mätaren pendlade mellan 160 och 180 (botten) km/tim.. Kylartempen (original etermätare) och oljetempen (också en etermätare) låg på normala värden (oljetempen på 130 - 140°). Jag visste att oljans "krispunkt" var 150° så jag "släppte efter" när den närmade sig 140°. När stigningen uppåt på Hallandsåsen började vid Hjärnarp så sjönk ju hastigheten automatiskt, men oljetempen steg "dramatiskt". Det tog inte en km förrän oljetempen var uppe i 180° då släpptes gasen snabbt må ni tro. Inget hände och jag körde med den 6 - 7000 mil till innan den såldes. Dagen bilar har i dom allra flesta fall oljekylare så dessa problem är inte så strora idag. En jobbarkompis hade vid denna tid en Mercedes 250S -67, som han pendlade mellan Halmstad och Malmö med (flickvän där). Han körde oftast hem tidigt måndag morron, och det gick oftast undan ordentligt. Han fick en mindre läcka på oljekylaren, och kopplade förbi den för att slippa oljeläck. Nästa måndag morron fick jag hämta honom och bogsera hem bilen från Hallandsåsen. Oljan blev för varm och ramlagren skar och snurrade med vevaxeln runt....
Användarvisningsbild
av frasse4
#1160571
Ja, finns det några extramätare man faktiskt har nytta av så är det 1) oljetempmätare av anledningar ovan, samt 2) voltmätare, för att felsöka problem med laddning vid körning.
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1171189
Tänkte fixa oljebyte nästa helg. Är det 4 liter som gäller? Är en 940 ftt.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1171211
Gör det ngt om man häller i fyra liter?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]