- mån 23 jan 2017, 21:05
#1143464
Ja, som titeln antyder. Jag kommer förmodligen att vara i behov av en andrabil i sommar och funderar på att passa på att köpa något bakhjulsdrivet så att det går att åka lite på tvären.
Budgeten ligger runt 10000. Då räknar jag med att behöva lägga ett par tusen på småfix nästan oavsett vad jag hittar för bil.
Hur kräsen bör jag vara för sådana pengar?
Helst skulle jag vilja ha en 744 före faceliften. Av rent estetiska skäl, gillar att den skriker 80-tal. Men det kanske egentligen är smartare att köpa en 940. Är det t ex mer vanligt att tripp- och tankmätare funkar på den senare?
Jag var och provkörde en 87:a med B230K igår, den var så enormt jäkla slö. Haft en sådan tidigare med samma motor och minns inte att den var fullt så slö. Trasig förgasare (det är de ju alltid på K iofs, choken funkade såklart inte) eller är det kontrasten mot V70:n som gör det kanske? Sen hade den lite andra fel som gör just det exemplaret mindre attraktivt som bara ett halvt avgas, ytterst oklar mätarställning och en ful bula i bakskärmen.
Någon som kan bidra med lite förslag på hur slö en frisk 740 ska kännas jämfört med ex 170hk-motorn i en 850 eller S80? Det får ju gärna hända något på fullgas även på asfalt. Annars vettefasen om jag står ut :twisted:
Roligast vore förstås en 16v. Men de växer ju inte på träd direkt...
Budgeten ligger runt 10000. Då räknar jag med att behöva lägga ett par tusen på småfix nästan oavsett vad jag hittar för bil.
Hur kräsen bör jag vara för sådana pengar?
Helst skulle jag vilja ha en 744 före faceliften. Av rent estetiska skäl, gillar att den skriker 80-tal. Men det kanske egentligen är smartare att köpa en 940. Är det t ex mer vanligt att tripp- och tankmätare funkar på den senare?
Jag var och provkörde en 87:a med B230K igår, den var så enormt jäkla slö. Haft en sådan tidigare med samma motor och minns inte att den var fullt så slö. Trasig förgasare (det är de ju alltid på K iofs, choken funkade såklart inte) eller är det kontrasten mot V70:n som gör det kanske? Sen hade den lite andra fel som gör just det exemplaret mindre attraktivt som bara ett halvt avgas, ytterst oklar mätarställning och en ful bula i bakskärmen.
Någon som kan bidra med lite förslag på hur slö en frisk 740 ska kännas jämfört med ex 170hk-motorn i en 850 eller S80? Det får ju gärna hända något på fullgas även på asfalt. Annars vettefasen om jag står ut :twisted:
Roligast vore förstås en 16v. Men de växer ju inte på träd direkt...
Nu: V70N 2.5T -04 ~33000 mil Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88