Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1143464
Ja, som titeln antyder. Jag kommer förmodligen att vara i behov av en andrabil i sommar och funderar på att passa på att köpa något bakhjulsdrivet så att det går att åka lite på tvären.

Budgeten ligger runt 10000. Då räknar jag med att behöva lägga ett par tusen på småfix nästan oavsett vad jag hittar för bil.

Hur kräsen bör jag vara för sådana pengar?

Helst skulle jag vilja ha en 744 före faceliften. Av rent estetiska skäl, gillar att den skriker 80-tal. Men det kanske egentligen är smartare att köpa en 940. Är det t ex mer vanligt att tripp- och tankmätare funkar på den senare?

Jag var och provkörde en 87:a med B230K igår, den var så enormt jäkla slö. Haft en sådan tidigare med samma motor och minns inte att den var fullt så slö. Trasig förgasare (det är de ju alltid på K iofs, choken funkade såklart inte) eller är det kontrasten mot V70:n som gör det kanske? Sen hade den lite andra fel som gör just det exemplaret mindre attraktivt som bara ett halvt avgas, ytterst oklar mätarställning och en ful bula i bakskärmen.

Någon som kan bidra med lite förslag på hur slö en frisk 740 ska kännas jämfört med ex 170hk-motorn i en 850 eller S80? Det får ju gärna hända något på fullgas även på asfalt. Annars vettefasen om jag står ut :twisted:

Roligast vore förstås en 16v. Men de växer ju inte på träd direkt...
#1143475
Eller för att vända på frågan. Bilen jag tittade på igår:

Hyfsat fräsch kaross. Lite kexig i kanterna där hjulen sprutat men i övrigt ingen rost att tala om. En ful bula bak som tagit kanten på ena baklyktan = rostskyddsmåla lite och inte titta för noga.
Avgaset avrostat = förmodligen lika bra att byta hela eftersom det bara går av igen på ett nytt ställe annars.
Ingen tripp eller tankmätare = köra runt med dunk jämt.
B230K i behov av en ny förgasare, typ en Weber 32/36 som verkar finnas billigt lite överallt till diverse Fordar. Eller ny specifikt för motorn för ca 4000.
Fräsch inredning med bara lite släpp i taket.
Behöver ny kamrem eftersom det är oklart när den byttes senast, klisterlapp vid motorn från 2010 (och 10000mil mer än den stannade mätarn visade..)

Dock besiktad 1,5 år till iom att den är veteran.

Vad är rimligt för en sån? Förgasare, kamrem + avgas går ju på en uppåt 4-5 tusen i bara delar direkt. Plus ett par timmar på backen, men det har jag egentligen inte så mycket emot.

5-6 k? Mer?
#1143478
Fortsätter monologen..

Bör jag vänta till i vår nångång när vinterbilarna säljs av och åka upp till föräldrarnas stuga i Värmland och kolla på bilar där en helg istället? Färdigstylad vinterbil :roll: Men kanske lite friskare inunder än vad gamla bilar här vid kusten brukar vara..
#1143537
Jag panik letade efter en 7/900 för några veckor sen, typ samma budget som du har.

Kom fram till att för runt 10.000kr så kan man få värsta burken, söndersladdad och bucklig, eller en fin originalbil. Beror alldeles på...

Det dök upp en 744 -88, kalsongblå med samma ägare dom senaste 26åren på blocket. Skattad/bes och helt original i riktigt fint skick för 12.000. Den försvann direkt, jag ringde så fort jag såg den (drygt en timme efter att den kom ut) och då var det någon som hade köpt den osedd.

Samtidigt så finns det ungdomsbilar med ledramp på taket och rostad huv för 10k.

Tycker man ska vara ganska kräsen, OM man vill ha tag i en som är vettig och någorlunda oskruvad. Det handlar bara om att man ska ha tid att vänta....

Skulle dock satsa på en bil med B230F åtminstone, istället för K-motorn.... Jag hade en 740 -90 som bruksbil i våras, köpt för några tusenlappar. Gick från att åka D5 185hk till B230F på 116...

Man märker direkt om det är något galet med en B230F. Den ska gå "lätt och fint", inte tveka eller kännas extremt trött, typ som att den knappt orkar accelerera, då är det något galet. En S60/S80/850 med 140HK/170HK känns för det mesta ganska trött, funkar att åka med men man känner att bilen egentligen vill ha mer effekt. Tycker inte man upplever samma fenomen i en 740 med B230F. Men det är min åsikt.
#1143553
När det gäller rostproblem, köp en 740 av årsmodell -88B. Den lär ha det bästa (tjockast lager zink) rostskyddet av alla. Enligt uppgift den första helgalvade och då lite extra innan dom lärde sig tekniken. Vet ej om allt är sant men min 745-a är (i princip) rostfri efter dom senaste 15 årens totala brist på utvändigt underhåll. Krockade den för 3 vintrar sedan (tror jag det var :roll: ) och "skrapmärkena" efter lastbilen där färgen försvann har fortfarande inte inte en antydan till rost i sig. Sedan är ju min en GLT med 16V motorn och all utrustning typ AC, ABS, C-lås, sollucka, dimljus, you name it. Det finns sådana bilar på blocket då och då. 16V motorn fanns mellan april -88 och till och med 91 års modell, och -91 (tror jag) bara i 940. Sedan fanns ju 940 med en 131 hk motor (B230FB) -91 och 92. Om det är lite mer hk du vill ha finns ju alltid turbovarianterna, men det hade aldrig varit att alternativ för mig....
#1143558
"lätt och fint" är inte orden jag skulle använda så den var väl inte helt frisk.

Sen vet jag inte om jag tycker att 170hästarn känns sävlig, men den kräver en del varv för att vakna.

Jakten fortsätter då helt enkelt. Jag har till sommarn på mig så något ska jag väl kunna hitta.
#1143559
Turbo vore fint men det känns som att chansen att hitta en oskruvad är ännu mycket lägre då.

16v minns jag som mycket skön att köra så hittar jag en sån blir jag väldigt nöjd. Men det är inget krav egentligen.
#1143566
Tycker iallafall att det låter klokt att leta efter en 80-talare. Det ska jag också börja göra så småningom... -90 är nog sista året med vettigt rostskydd. Jag köpte mig en 945 LTT -97 i all hast, hiskeligt oskruvad men sämre i karossen än någon av mina tidigare 7/900 bilar.

Jag tittade på en 740 -88 (-89?) förra året, hittade den på blocket för 4000kr. Fanns inte en gnutta rost på den förutom vid en gammal skada på ena framskärmen. Gammal bruksbil så skicket var sådär lagom inslitet. Den var groteskt trött, knappt så den orkade upp i landsvägsfart på under 30 sekunder. Antagligen hade kamremmen kuggat över, blev inget köp iallafall....

Om man drar tungt så känns en B230F ganska underdimensionerad dock. Fast å andra sidan, det har nog rullat ett antal B230 med tung husvagn efter i sverige. ;-//

En annan fördel med en frisk B230F är bränsleförbrukningen. Även fast man kanske inte är så jättebrydd i det så är det inte roligt att tanka hela tiden. Körde min senaste 740 -90 på 0,75-0,78 på 14mils pendling per dag. Detta med nya nokian 15" sommardäck. Det GÅR att köra dom billigt om allt är schysst. Hade en importerad 745 -91 med B200 ett tag, den var stört omöjlig att komma under litern med. Men där var det något rejält fel.
#1143572
Den 87:a med K-motorn jag hade för några år sen var också rätt snål om man körde lugnt. Oavsett så kommer den inte rulla så långt att det gör så många kronor.

Ångrar lite att jag sålde den.. Köpte den för 1500 kr, helt rostfri och med oxblodsrött halvskinn.
#1143634
Varför leta efter en i fint skick om den ska gå på tvären över sommaren?

Jag ser två scenarion med den budgeten.

1. Sladdbil = köp de billigaste skiten som håller ihop med gaffatejp eller liknande för så billig peng som möjligt så länge den är godkänd att föra på väg och helst besiktad en stund framåt.

2. Fin bil att ha som bruksbil. För 10-12K borde det gå att hitta en med väldigt lite rost och som inte är söndersladdad. Väntetiden kan dock vara lite längre och jag skulle ha tittat långt norrut efter en sådan. Är den välskött spelar inte heller milen särskilt stor roll om den är servad och relativt rostfri i chassi och under. En 88B som Lennarte rekommenderade med en B230F på 115HK med vanlig 5-växlad manuell kan gå bra väldigt länge. B230F med normal gasfot går typ 0,75-0,85l/mil (ej i stan såklart).

Folk försöker alltid ta överpriser på blocket så det lär man ha i åtanke. 10 Lakan för en rosthög eller bucklig raggarhäck hade inte jag betalt. Det är en 3000kr sladdbil.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]