Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1142311
Jag var och besiktade bilen idag och fick nedslag på för högt CO2500-värde. Bilen har gått drygt 51000 mil...
Jag fick följande avgasvärden:
CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,5 (0,3)
HC 93 (100)
Lambda 1,01 (0,97-1,03)

HC är ju också nära övre gränsen...besiktningsmannen sa att det skulle kunna vara katen som börjar bli dålig. Vad tror ni här?
Tror aldrig katen är bytt (farsan har ägt bilen sen den var ny). Tänddelar bytte jag för kanske 5000 mil sedan. Så kanske läge att iaf byta tändstift.
Olja och filter byttes för lite drygt 500 mil sedan. Luftfiltret byttes väl för ca 2000 mil sedan.
Ska man satsa på att det är katen? Vilken slutsats kan man dra av hög CO2500 i kombo med relativt hög HC?
#1142320
Hur kör du? Kör du mycket korta sträckor och stadstrafik i vinterväder kan oljan vara utspädd redan vid 500 mil. Plastskyddet under motorn har faktiskt ganska stor betydelse vid denna typ av körning och årstid, och brukar ofta vara bortplockat när bilarna blivit några år gamla. Dålig termostat kan bidraga då motorn kanske inte når full arbetstemperatur. Sedan måste du alltid säga till besiktningsmannen (kvinnan?) Att du väntat länge och att motorn kanske inte är riktigt varm. Då brukar dom köra en runda med dem och kolla igen. Har man då lite tur kan värdena bli lägre, och det är inte mycket som felar här. Jag tror att byte avolja och filter löser problemet
#1142338
Om avgasreningen fungerar som den ska så har inget av det Lennart nämner betydelse för om bilen blir godkänd på besiktningen.

Sett till värdena så tror jag också på katalysatorn. Men en verkstad kan kolla det genom en lite utökad avgasmätning, så slipper man byta den på prov.

HC-värdet mäts på tomgång, men det icke-godkända CO-värdet mäts på varv. (CO-halt på tomgång är ju godkänd.) Därför är det enda man kan säga att det är aningen höga CO-halter på varv. De är ungefär vad motorn har UTAN katalysator, så därför kan man misstänka att funktionen hos katalysatorn inte är jättebra. (Om motorn t ex hade fått för mycket bränsle, så blir CO-halten flera procent, dvs mycket mer än i ditt fall.)

Vad man kan fundera över är varför CO-halten på tomgång är såpass låg om katalysatorn inte fungerar. Möjligen för att katalysatorn trots allt har viss kapacitet – jag vet inte.
#1149773
Jag kör en hel del korta sträckor. Efter att läst en del så gjorde jag en service där jag bytte luftfilter, oljefilter, motorolja, tändstift och termostat.
Jag blåste även ur slangarna till vevhusventilationen. Tänkte att jag testar med detta först. Så idag fick jag dessa värdena vid ombesiktning:

CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,1 (0,3)
HC 18 (100)
Lambda 1,01 (0,96-1,04)

Det märkliga är att lambda-gränsvädrena för Opus är 0,97-1,03 medans Bilprovningen har det något vidare 0,96-1,04!!

Case closed!
#1149785
Det är ju kanon när det går att fixa med sådana (relativt) enkla medel. Jag var inne med min 745-a för ett tag sedan med rent förskräckliga värden så jag ska också göra en sådan service. Min gick dock igenom p.g.a att den är registrerad före årsskiftet -88/89 så den går efter "dom gamla" avgasreglerna.
Gå in på det första inlägget du skrev och skriv "fixat" eller nå't i rubriken så ser alla att detta är Ok.

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]