- fre 20 jan 2017, 09:40
#1142311
Jag var och besiktade bilen idag och fick nedslag på för högt CO2500-värde. Bilen har gått drygt 51000 mil...
Jag fick följande avgasvärden:
CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,5 (0,3)
HC 93 (100)
Lambda 1,01 (0,97-1,03)
HC är ju också nära övre gränsen...besiktningsmannen sa att det skulle kunna vara katen som börjar bli dålig. Vad tror ni här?
Tror aldrig katen är bytt (farsan har ägt bilen sen den var ny). Tänddelar bytte jag för kanske 5000 mil sedan. Så kanske läge att iaf byta tändstift.
Olja och filter byttes för lite drygt 500 mil sedan. Luftfiltret byttes väl för ca 2000 mil sedan.
Ska man satsa på att det är katen? Vilken slutsats kan man dra av hög CO2500 i kombo med relativt hög HC?
Jag fick följande avgasvärden:
CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,5 (0,3)
HC 93 (100)
Lambda 1,01 (0,97-1,03)
HC är ju också nära övre gränsen...besiktningsmannen sa att det skulle kunna vara katen som börjar bli dålig. Vad tror ni här?
Tror aldrig katen är bytt (farsan har ägt bilen sen den var ny). Tänddelar bytte jag för kanske 5000 mil sedan. Så kanske läge att iaf byta tändstift.
Olja och filter byttes för lite drygt 500 mil sedan. Luftfiltret byttes väl för ca 2000 mil sedan.
Ska man satsa på att det är katen? Vilken slutsats kan man dra av hög CO2500 i kombo med relativt hög HC?