Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1149834
xdigger skrev:Tror du och jag har lite olika preferenser, du skulle säkert tycka min bil går bra men med små ryckningar(pga mager blandning), i min perfektionistiska värld så går den som en påse skit. :lol:
Jag hade inte heller tolererat något sådant. Inte ens i min gamla 740.
Men, när den går i nödprogrammet så saknas ju "återkopplingarna" till givare och motorn tror att det är +20° i kylarvätskan (tror jag att det är) så den borde inte gå magert då när den blivit varm. Har du provat så länge så den blivit varm??
#1150294
xdigger skrev:Jag har provat allt, har låtit folk testat som inte ens märkt felet, stör mig som fan i alla fall! :evil:
Har du haft ute spridarna och kollat så dom verkligen "duschar" och inte droppar eller sprutar på annat sätt. Det ska komma en fin, tät, rund "dusch". Annars får du "gå tillbaka" till början och "ta om" allt igen. Kolla så du inte missat något. Gjorde så själv när min B234F motor var som "värst", och fick till sist ordning på den. Rekommenderade en förtvivlad 440 ägare det samma för ett tag sedan när han hade gjort "allt" och då var det ett tändstift (alla var nya) som var kass. Det gäller att mäta, mäta, kolla och åter mäta. I Haynes eller Auto Data (har numera båda) står mycket om var, hur och när du ska mäta och vilka värden du ska ha. I Haynes (är nog bättre för den som inte skruvat så mycket) finns ett felsöknings schema där man mäter på ut/ingångarna på boxarna. Stämmer allt där så måste felet vara "utanför" det som kan kollas med mätare. Alltså tänddelar och bränsletillförsel. Du har säkert kollat alla jordpunkter redan, kolla dom på insuget så det verkligen är kontakt ordentligt. Det kan glappa mellan kabel och kabelsko i pressningen.
#1150631
xdigger skrev:På min är det ett fel som påverkar samtliga cylindrar, den går magert på samtliga cylindrar. Det är vare sig ett tändstift eller en spridare som krånglar.
Det var inte så jag menade, jag menade att du ska börja om från början och kolla igenom allt igen. Det kan vara något du missat eller förbesett. Tändstiften var bara ett exempel.
Har du rätt tänstift för din bil och din körning, du kanske skulle prova ett kallare tändstift. Eller ett annat fabrikat. Jag fick prova flera på min innan jag hittade ett som passade. Kör nu på Biltemas P19 och der fungerar bättre på det än dom andra jag provat. Alla fabrikat har inte samma "kurva" så ett annat fabrikat kan passa bättre, alla tändstift är ju en kompromiss. Vet ej om man kan mäta på spridarnas öppningstider, om dom är öppna för kort tid varje gång. Öppningtiderna styrs ju av boxen i "samklang" med alla givare. Alla spridare jordas med samma kabel i insigningsröret (via boxen)
#1160226
xdigger skrev:Provade för ett tag sen och byta LMM då nu sitter det en ny och den rycker fortfarande, väntar på förmånsbil så jag skiter i det sålänge, tar tag i det när dom varma vindarna kommer istället! :)
Varma vindar ja, I dag på morronen var det -2° svinkallt (med våra mått mätt, Halmstad), kanontät dimma (mindre än 100 m, sikt) och "lurigt" väglag. I eftermiddag ska det bli +8° och solsken. Känns bättre......
Besvärlig bil du har, Kan bara fortsätta "tjöta" om tändstift, det var ju felet på mina "småryck". Även med nya tändstift. Börjar den rycka meddetsamma eller börjar det när motorn blivit ordentligt varm?? När motorn är kall fungerar inte lambdasond och sådant utan motorn går efter ett förprogrammerat program, och går den "ryckigt" då också kan man utesluta bränsleregleringen, eftersom den inte är inkopplad då.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...